Revisiting the pedagogical concept of competence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142 |
Resumo: | With the approval in 2017 of the Brazilian National Curricular Common Core (BNCC) and the consequent process of institutionalization, territories of perennial disputes in the pedagogical field have been heated up, flames have been rekindled by the set of issues and problems brought by the BNCC. The theme is the pedagogical concept of competence. The objective is to critically analyze the pedagogical concept of competence to demonstrate the amphibological and multifaceted character of the concept of competence and its limitations in view of a dialogical and concrete teaching practice. The methodology is a literature review. The theoretical foundation is based on Habermas to unravel a discursive conception of competence in line with the practice of immanent criticism of Adorno from Perrenoud, Schön, Gauthier and others. The results and conclusions point to a discursive concept of competence capable of approaching the teaching practice of communicative rationality contributing to a critical training practice. Keywords: Competence. Theory of communicative action. Teaching practice. Brazilian National Curricular Common Core. Teacher professionalization. Reflective Practitioner. |
id |
EDUL-1_edd4e903f1e6f1d13a41645798f3634b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1142 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Revisiting the pedagogical concept of competence O revisitar do conceito pedagógico de competênciaCompetênciaTeoria da ação comunicativaPrática docenteProfissionalização docenteProfessor reflexivo.Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivoReflective PractitionerReflective PractitioCompetenceTheory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner.With the approval in 2017 of the Brazilian National Curricular Common Core (BNCC) and the consequent process of institutionalization, territories of perennial disputes in the pedagogical field have been heated up, flames have been rekindled by the set of issues and problems brought by the BNCC. The theme is the pedagogical concept of competence. The objective is to critically analyze the pedagogical concept of competence to demonstrate the amphibological and multifaceted character of the concept of competence and its limitations in view of a dialogical and concrete teaching practice. The methodology is a literature review. The theoretical foundation is based on Habermas to unravel a discursive conception of competence in line with the practice of immanent criticism of Adorno from Perrenoud, Schön, Gauthier and others. The results and conclusions point to a discursive concept of competence capable of approaching the teaching practice of communicative rationality contributing to a critical training practice. Keywords: Competence. Theory of communicative action. Teaching practice. Brazilian National Curricular Common Core. Teacher professionalization. Reflective Practitioner.Com a aprovação, em 2017, da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o consequente processo de institucionalização, territórios de disputas perenes no campo pedagógico como que se aqueceram, chamas se reacenderam ensejadas pelo cabedal de questões e problemas trazidos pela BNCC. O tema é o conceito de pedagógico de competência. O objetivo é analisar criticamente o conceito pedagógico de competência para demonstrar o caráter anfibológico e multifacetado do conceito de competência e suas limitações, tendo em visa uma prática docente dialógica e concreta. A metodologia se constitui numa revisão de literatura. A fundamentação teórica pauta-se em Habermas a deslindar uma concepção discursiva de competência, em sintonia com a prática da crítica imanente de Adorno a partir de Perrenoud, Schön, Gauthier e outros. Os resultados e conclusões apontam para um conceito discursivo de competência capaz de aproximar a prática docente da racionalidade comunicativa, contribuindo para uma prática de formação crítica. Palavras-chave: Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 426-452 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142/934Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega AlbertoVirgínio, William Macêdoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-15T20:10:45Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1142Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2021-09-15T20:10:45Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Revisiting the pedagogical concept of competence O revisitar do conceito pedagógico de competência |
title |
Revisiting the pedagogical concept of competence |
spellingShingle |
Revisiting the pedagogical concept of competence Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto Competência Teoria da ação comunicativa Prática docente Profissionalização docente Professor reflexivo. Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo Reflective Practitioner Reflective Practitio Competence Theory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner. |
title_short |
Revisiting the pedagogical concept of competence |
title_full |
Revisiting the pedagogical concept of competence |
title_fullStr |
Revisiting the pedagogical concept of competence |
title_full_unstemmed |
Revisiting the pedagogical concept of competence |
title_sort |
Revisiting the pedagogical concept of competence |
author |
Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto |
author_facet |
Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto Virgínio, William Macêdo |
author_role |
author |
author2 |
Virgínio, William Macêdo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto Virgínio, William Macêdo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência Teoria da ação comunicativa Prática docente Profissionalização docente Professor reflexivo. Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo Reflective Practitioner Reflective Practitio Competence Theory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner. |
topic |
Competência Teoria da ação comunicativa Prática docente Profissionalização docente Professor reflexivo. Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo Reflective Practitioner Reflective Practitio Competence Theory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner. |
description |
With the approval in 2017 of the Brazilian National Curricular Common Core (BNCC) and the consequent process of institutionalization, territories of perennial disputes in the pedagogical field have been heated up, flames have been rekindled by the set of issues and problems brought by the BNCC. The theme is the pedagogical concept of competence. The objective is to critically analyze the pedagogical concept of competence to demonstrate the amphibological and multifaceted character of the concept of competence and its limitations in view of a dialogical and concrete teaching practice. The methodology is a literature review. The theoretical foundation is based on Habermas to unravel a discursive conception of competence in line with the practice of immanent criticism of Adorno from Perrenoud, Schön, Gauthier and others. The results and conclusions point to a discursive concept of competence capable of approaching the teaching practice of communicative rationality contributing to a critical training practice. Keywords: Competence. Theory of communicative action. Teaching practice. Brazilian National Curricular Common Core. Teacher professionalization. Reflective Practitioner. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142/934 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 426-452 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353282023424 |