Revisiting the pedagogical concept of competence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Virgínio, William Macêdo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142
Resumo: With the approval in 2017 of the Brazilian National Curricular Common Core (BNCC) and the consequent process of institutionalization, territories of perennial disputes in the pedagogical field have been heated up, flames have been rekindled by the set of issues and problems brought by the BNCC. The theme is the pedagogical concept of competence. The objective is to critically analyze the pedagogical concept of competence to demonstrate the amphibological and multifaceted character of the concept of competence and its limitations in view of a dialogical and concrete teaching practice. The methodology is a literature review. The theoretical foundation is based on Habermas to unravel a discursive conception of competence in line with the practice of immanent criticism of Adorno from Perrenoud, Schön, Gauthier and others. The results and conclusions point to a discursive concept of competence capable of approaching the teaching practice of communicative rationality contributing to a critical training practice. Keywords: Competence. Theory of communicative action. Teaching practice. Brazilian National Curricular Common Core. Teacher professionalization. Reflective Practitioner.
id EDUL-1_edd4e903f1e6f1d13a41645798f3634b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1142
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Revisiting the pedagogical concept of competence O revisitar do conceito pedagógico de competênciaCompetênciaTeoria da ação comunicativaPrática docenteProfissionalização docenteProfessor reflexivo.Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivoReflective PractitionerReflective PractitioCompetenceTheory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner.With the approval in 2017 of the Brazilian National Curricular Common Core (BNCC) and the consequent process of institutionalization, territories of perennial disputes in the pedagogical field have been heated up, flames have been rekindled by the set of issues and problems brought by the BNCC. The theme is the pedagogical concept of competence. The objective is to critically analyze the pedagogical concept of competence to demonstrate the amphibological and multifaceted character of the concept of competence and its limitations in view of a dialogical and concrete teaching practice. The methodology is a literature review. The theoretical foundation is based on Habermas to unravel a discursive conception of competence in line with the practice of immanent criticism of Adorno from Perrenoud, Schön, Gauthier and others. The results and conclusions point to a discursive concept of competence capable of approaching the teaching practice of communicative rationality contributing to a critical training practice. Keywords: Competence. Theory of communicative action. Teaching practice. Brazilian National Curricular Common Core. Teacher professionalization. Reflective Practitioner.Com a aprovação, em 2017, da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o consequente processo de institucionalização, territórios de disputas perenes no campo pedagógico como que se aqueceram, chamas se reacenderam ensejadas pelo cabedal de questões e problemas trazidos pela BNCC. O tema é o conceito de pedagógico de competência. O objetivo é analisar criticamente o conceito pedagógico de competência para demonstrar o caráter anfibológico e multifacetado do conceito de competência e suas limitações, tendo em visa uma prática docente dialógica e concreta. A metodologia se constitui numa revisão de literatura. A fundamentação teórica pauta-se em Habermas a deslindar uma concepção discursiva de competência, em sintonia com a prática da crítica imanente de Adorno a partir de Perrenoud, Schön, Gauthier e outros. Os resultados e conclusões apontam para um conceito discursivo de competência capaz de aproximar a prática docente da racionalidade comunicativa, contribuindo para uma prática de formação crítica. Palavras-chave: Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 426-452 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142/934Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega AlbertoVirgínio, William Macêdoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-15T20:10:45Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1142Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2021-09-15T20:10:45Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Revisiting the pedagogical concept of competence
O revisitar do conceito pedagógico de competência
title Revisiting the pedagogical concept of competence
spellingShingle Revisiting the pedagogical concept of competence
Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto
Competência
Teoria da ação comunicativa
Prática docente
Profissionalização docente
Professor reflexivo.
Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo
Reflective Practitioner
Reflective Practitio
Competence
Theory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner.
title_short Revisiting the pedagogical concept of competence
title_full Revisiting the pedagogical concept of competence
title_fullStr Revisiting the pedagogical concept of competence
title_full_unstemmed Revisiting the pedagogical concept of competence
title_sort Revisiting the pedagogical concept of competence
author Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto
author_facet Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto
Virgínio, William Macêdo
author_role author
author2 Virgínio, William Macêdo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dantas, Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto
Virgínio, William Macêdo
dc.subject.por.fl_str_mv Competência
Teoria da ação comunicativa
Prática docente
Profissionalização docente
Professor reflexivo.
Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo
Reflective Practitioner
Reflective Practitio
Competence
Theory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner.
topic Competência
Teoria da ação comunicativa
Prática docente
Profissionalização docente
Professor reflexivo.
Competência. Teoria da ação comunicativa. Prática docente. Base Nacional Comum Curricular. Profissionalização docente. Professor reflexivo
Reflective Practitioner
Reflective Practitio
Competence
Theory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner.
description With the approval in 2017 of the Brazilian National Curricular Common Core (BNCC) and the consequent process of institutionalization, territories of perennial disputes in the pedagogical field have been heated up, flames have been rekindled by the set of issues and problems brought by the BNCC. The theme is the pedagogical concept of competence. The objective is to critically analyze the pedagogical concept of competence to demonstrate the amphibological and multifaceted character of the concept of competence and its limitations in view of a dialogical and concrete teaching practice. The methodology is a literature review. The theoretical foundation is based on Habermas to unravel a discursive conception of competence in line with the practice of immanent criticism of Adorno from Perrenoud, Schön, Gauthier and others. The results and conclusions point to a discursive concept of competence capable of approaching the teaching practice of communicative rationality contributing to a critical training practice. Keywords: Competence. Theory of communicative action. Teaching practice. Brazilian National Curricular Common Core. Teacher professionalization. Reflective Practitioner.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142/934
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 426-452
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353282023424