PRUDÊNCIA NA EDUCAÇÃO AMBIENTAL DO ENSINO JURÍDICO EM TEMPOS DE COMPLEXIDADE
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Veredas do Direito (Online) |
Texto Completo: | http://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/2290 |
Resumo: | Society is experiencing an unprecedented health crisis, with COVID-19, in the 21st century. In parallel, the environment remains far from the respect translated by the legislator in the Brazilian legal system. Meanwhile, the Política Nacional de Educação Ambiental, which deals with the processes by which the individual and the community are able to build social values, knowledge, skills, attitudes and competences aimed at environmental conservation, published in 1999, still faces the challenge of becoming a reality in a dual and polarized scenario, which makes it difficult to establish an intermediate position capable of building bridges to a sustainable future. From this perspective, the question investigated is: what is the role of prudence for an adequate environmental legal education of law students? The relevance of prudential teaching, as a didactic tool for an adequate environmental legal education, is based on the establishment of bonds and limits between human beings and nature, based on the ethics of understanding, in the scenario of complexity. This is descriptive and exploratory research, with a bibliographic and documentary nature, based on the hypothetical-deductive method. It is concluded that prudential legal education is capable of contributing to the formation of conscious, motivated social actors capable of promoting effective changes towards environmental balance and sustainable development. |
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PRUDÊNCIA NA EDUCAÇÃO AMBIENTAL DO ENSINO JURÍDICO EM TEMPOS DE COMPLEXIDADESociety is experiencing an unprecedented health crisis, with COVID-19, in the 21st century. In parallel, the environment remains far from the respect translated by the legislator in the Brazilian legal system. Meanwhile, the Política Nacional de Educação Ambiental, which deals with the processes by which the individual and the community are able to build social values, knowledge, skills, attitudes and competences aimed at environmental conservation, published in 1999, still faces the challenge of becoming a reality in a dual and polarized scenario, which makes it difficult to establish an intermediate position capable of building bridges to a sustainable future. From this perspective, the question investigated is: what is the role of prudence for an adequate environmental legal education of law students? The relevance of prudential teaching, as a didactic tool for an adequate environmental legal education, is based on the establishment of bonds and limits between human beings and nature, based on the ethics of understanding, in the scenario of complexity. This is descriptive and exploratory research, with a bibliographic and documentary nature, based on the hypothetical-deductive method. It is concluded that prudential legal education is capable of contributing to the formation of conscious, motivated social actors capable of promoting effective changes towards environmental balance and sustainable development. A sociedade vivencia uma crise sanitária sem precedentes, com a COVID-19, no século XXI. Em paralelo, o meio ambiente permanece distante dos cuidados traduzidos no ordenamento jurídico brasileiro. Nesse contexto, estima-se que a educação ambiental é capaz de favorecer a transformação social e política necessária para uma mudança social na relação homem-natureza. Para tanto, propõe-se uma análise da interação entre a educação ambiental no ensino superior, a virtude da prudência e a ética da compreensão, no ensino jurídico. Nessa perspectiva, indaga-se: como pode a prudência atuar na educação ambiental do ensino jurídico de modo a favorecer a formação de profissionais do Direito comprometidos com a construção de sociedades justas e sustentáveis? Trata-se de pesquisa descritiva e exploratória, de cunho bibliográfico e documental, pautada no método hipotético-dedutivo. Conclui-se que a prudência na educação ambiental do ensino jurídico é capaz de colaborar para a formação de atores sociais conscientes, motivados e capazes de promover mudanças efetivas em prol da construção de sociedades mais justas e sustentáveis.Editora Dom Helder2022-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/229010.18623/rvd.v19i43.2290Veredas do Direito; Vol. 19 No. 43 (2022): Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável, v. 19, n. 43, jan./abr. 2021Veredas do Direito; Vol. 19 Núm. 43 (2022): Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável, v. 19, n. 43, jan./abr. 2021Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável; v. 19 n. 43 (2022): Veredas do Direito – Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentável, v. 19, n. 43, jan./abr. 20212179-8699reponame:Veredas do Direito (Online)instname:Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC)instacron:ESDECporspaenghttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/2290/25357http://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/2290/25385http://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/article/view/2290/25400Copyright (c) 2022 Veredas do Direito: Direito Ambiental e Desenvolvimento Sustentávelinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraujo, Liane CavalcanteMota Tassigny, Mônica Pinheiro Freitas, Ana Carla2022-06-02T14:32:41Zoai:revista.domhelder.edu.br:article/2290Revistahttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredasPRIhttp://revista.domhelder.edu.br/index.php/veredas/oaiveredas@domhelder.edu.br2179-86991806-3845opendoar:2022-06-02T14:32:41Veredas do Direito (Online) - Escola Superior Dom Helder Câmara (ESDHC)false |
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