Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1391 |
Resumo: | This study analyzes the interactions of a group of quilombolas from Pará in WhatsApp about the Special Selective Process of the Federal University of Pará. It seeks to understand if and how such interactions allow collective learning about the PSE, and the importance of learning in their political actions. The analysis reveals, from data collected between 2015 and 2016, that WhatsApp, for its instantaneousness, informality and simplicity, enables conditions for collective learning through: the exchange of information; adjustment of opinions; and the prescription of actions, from which also emerge possibilities for strengthening political actions to struggles for recognition. Thus, the findings contribute to show the political and social relevance of everyday interactions and the complexity of the communication networks provided by social media. |
id |
ESPM-3_0abd481d900ad800de222708816e905c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1391 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition strugglesQuilombolas no WhatsApp: o papel do aprendizado coletivo nas lutas por reconhecimentoQuilombolasWhatsAppCollective learningRecognitionQuilombolasWhatsAppAprendizado coletivoReconhecimentoThis study analyzes the interactions of a group of quilombolas from Pará in WhatsApp about the Special Selective Process of the Federal University of Pará. It seeks to understand if and how such interactions allow collective learning about the PSE, and the importance of learning in their political actions. The analysis reveals, from data collected between 2015 and 2016, that WhatsApp, for its instantaneousness, informality and simplicity, enables conditions for collective learning through: the exchange of information; adjustment of opinions; and the prescription of actions, from which also emerge possibilities for strengthening political actions to struggles for recognition. Thus, the findings contribute to show the political and social relevance of everyday interactions and the complexity of the communication networks provided by social media.Este estudo analisa as interações de um grupo de quilombolas do Pará no WhatsApp sobre o Processo Seletivo Especial da Universidade Federal do Pará. Busca-se compreender se e como tais interações possibilitam aprendizado coletivo sobre o PSE e a importância do aprendizado em suas ações políticas. A análise revela, a partir de dados coletados entre 2015 e 2016, que o WhatsApp, por sua instantaneidade, informalidade e simplicidade, possibilita condições para o aprendizado coletivo por meio da troca de informações; do ajustamento de opiniões; e da prescrição de ações, dos quais emergem, também, possibilidades de fortalecimento de ações políticas de luta por reconhecimento. Assim, os achados contribuem para dar a ver a relevância política e social das interações cotidianas e a complexidade das teias comunicacionais proporcionadas pelas mídias sociais.Escola Superior de Propaganda e Marketing2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empírica de campo; revisão de literaturaapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/139110.18568/cmc.v14i41.1391Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 31-52Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 31-52Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 31-521983-7070reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1391/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1391/pdf_1Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBargas, Janine de Kássia RochaMaia, Rousiley Celi Moreira2018-04-19T18:46:33Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1391Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-19T18:46:33Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles Quilombolas no WhatsApp: o papel do aprendizado coletivo nas lutas por reconhecimento |
title |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles |
spellingShingle |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles Bargas, Janine de Kássia Rocha Quilombolas Collective learning Recognition Quilombolas Aprendizado coletivo Reconhecimento |
title_short |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles |
title_full |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles |
title_fullStr |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles |
title_full_unstemmed |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles |
title_sort |
Quilombolas in WhatsApp: the role of collective learning in recognition struggles |
author |
Bargas, Janine de Kássia Rocha |
author_facet |
Bargas, Janine de Kássia Rocha Maia, Rousiley Celi Moreira |
author_role |
author |
author2 |
Maia, Rousiley Celi Moreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bargas, Janine de Kássia Rocha Maia, Rousiley Celi Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quilombolas Collective learning Recognition Quilombolas Aprendizado coletivo Reconhecimento |
topic |
Quilombolas Collective learning Recognition Quilombolas Aprendizado coletivo Reconhecimento |
description |
This study analyzes the interactions of a group of quilombolas from Pará in WhatsApp about the Special Selective Process of the Federal University of Pará. It seeks to understand if and how such interactions allow collective learning about the PSE, and the importance of learning in their political actions. The analysis reveals, from data collected between 2015 and 2016, that WhatsApp, for its instantaneousness, informality and simplicity, enables conditions for collective learning through: the exchange of information; adjustment of opinions; and the prescription of actions, from which also emerge possibilities for strengthening political actions to struggles for recognition. Thus, the findings contribute to show the political and social relevance of everyday interactions and the complexity of the communication networks provided by social media. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa empírica de campo; revisão de literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1391 10.18568/cmc.v14i41.1391 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1391 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v14i41.1391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1391/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1391/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 No. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 31-52 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 14 Núm. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 31-52 Comunicação Mídia e Consumo; v. 14 n. 41 (2017): SETEMBRO/DEZEMBRO; 31-52 1983-7070 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300518727680 |