WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Santos, Sônia de Oliveira [UNESP], Arena, Dagoberto Buim [UNESP], Soares, Thariane Nayara Leite [UNESP], Rosa, Lilian Camila [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1463
http://hdl.handle.net/11449/142542
Resumo: This work is a fragment of a larger study entitled Writing and reading on screens supported and financed by PROGRAD-Core Teaching / UNESP Marilia. The general objective is to offer students the opportunity to develop the field of reading and writing on screens, in general, and through the application of use in nomadic digital devices such as tablets and mobile phones. The research takes place in the morning, once a week, starting at 9 am, in a welfare ONGs and education located in the suburb of west of the city of Marilia / SP. With the participation of the coordinator teacher, two graduation students of the pedagogy course, one graduate student, one doctoral student, and fifteen children aged between 6-9 years. There are two lines of actuation: the development and acquisition of written language in discursive process, with the keystroke as a new form registration tool on media like the screen, using the WhatsApp application, and the act of learning to read as a cultural act evolving in film sessions with subtitled films. Therefore, this paper discusses the data generated during the writing instant messaging via WhatsApp. Based on the data generated to date it is concluded that by using the WhatsApp application in messaging, children soak in the world of written culture full of meaning and choices of statements and all graphic signs happen in real situation of exchange discursive.
id UNSP_ca28cbfba5daa45b92fe212a0ea1e1dc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142542
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digitalEducationWhatsAppActs of writingEducaçãoWhatsAppAtos de escritaThis work is a fragment of a larger study entitled Writing and reading on screens supported and financed by PROGRAD-Core Teaching / UNESP Marilia. The general objective is to offer students the opportunity to develop the field of reading and writing on screens, in general, and through the application of use in nomadic digital devices such as tablets and mobile phones. The research takes place in the morning, once a week, starting at 9 am, in a welfare ONGs and education located in the suburb of west of the city of Marilia / SP. With the participation of the coordinator teacher, two graduation students of the pedagogy course, one graduate student, one doctoral student, and fifteen children aged between 6-9 years. There are two lines of actuation: the development and acquisition of written language in discursive process, with the keystroke as a new form registration tool on media like the screen, using the WhatsApp application, and the act of learning to read as a cultural act evolving in film sessions with subtitled films. Therefore, this paper discusses the data generated during the writing instant messaging via WhatsApp. Based on the data generated to date it is concluded that by using the WhatsApp application in messaging, children soak in the world of written culture full of meaning and choices of statements and all graphic signs happen in real situation of exchange discursive.Este trabalho é um recorte de uma pesquisa maior intitulada Escrever e ler em telas apoiada e financiada pela PROGRAD-Núcleo de Ensino/UNESP- Marília. O objetivo geral é o de oferecer a crianças a possibilidade de desenvolver o domínio da leitura e da escrita em telas, de modo geral, e por meio do uso de aplicativos em aparelhos digitais nômades, principalmente celulares. A pesquisa ocorre no período da manhã, uma vez na semana, com início às 9 horas, em uma ONG de assistência social e educação localizada em bairro periférico da zona oeste da cidade de Marília/SP. Conta com a participação do professor coordenador, duas graduandas do curso de pedagogia, uma mestranda, uma doutoranda, e quinze crianças com faixa etária entre 6 a 9 anos. Existem duas linhas de atuação: o desenvolvimento e a aquisição da língua escrita em processo discursivo, com o uso do teclado como ferramenta de nova forma inscrição em suportes como a tela, com o uso do aplicativo WhatsApp, e a aprendizagem do ato de ler como um ato cultural em sessões cinematográficas com filmes legendados. Diante disso, esse trabalho discute os dados gerados durante a escrita de mensagens instantâneas via WhatsApp. Com base nos dados gerados até o momento conclui-se que ao utilizar o aplicativo WhatsApp na troca de mensagens, as crianças mergulham no mundo da cultura escrita repleta de sentido e as escolhas dos enunciados e de todos os sinais gráficos ocorrem em situação real de interação verbal discursiva.Pró-Reitoria de Graduação (PROGRAD UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]Santos, Sônia de Oliveira [UNESP]Arena, Dagoberto Buim [UNESP]Soares, Thariane Nayara Leite [UNESP]Rosa, Lilian Camila [UNESP]2016-08-04T13:35:43Z2016-08-04T13:35:43Z2015-09-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/14638º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142542ISSN2176-9761-2015-01-07-silva-santos.pdf9019185751164438PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-30T06:18:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142542Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-30T06:18:21Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
title WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
spellingShingle WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
Education
WhatsApp
Acts of writing
Educação
WhatsApp
Atos de escrita
title_short WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
title_full WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
title_fullStr WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
title_full_unstemmed WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
title_sort WhatsApp: diálogos e atos de escrita na era digital
author Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
author_facet Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
Santos, Sônia de Oliveira [UNESP]
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Soares, Thariane Nayara Leite [UNESP]
Rosa, Lilian Camila [UNESP]
author_role author
author2 Santos, Sônia de Oliveira [UNESP]
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Soares, Thariane Nayara Leite [UNESP]
Rosa, Lilian Camila [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Adriana Naomi Fukushima da [UNESP]
Santos, Sônia de Oliveira [UNESP]
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Soares, Thariane Nayara Leite [UNESP]
Rosa, Lilian Camila [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Education
WhatsApp
Acts of writing
Educação
WhatsApp
Atos de escrita
topic Education
WhatsApp
Acts of writing
Educação
WhatsApp
Atos de escrita
description This work is a fragment of a larger study entitled Writing and reading on screens supported and financed by PROGRAD-Core Teaching / UNESP Marilia. The general objective is to offer students the opportunity to develop the field of reading and writing on screens, in general, and through the application of use in nomadic digital devices such as tablets and mobile phones. The research takes place in the morning, once a week, starting at 9 am, in a welfare ONGs and education located in the suburb of west of the city of Marilia / SP. With the participation of the coordinator teacher, two graduation students of the pedagogy course, one graduate student, one doctoral student, and fifteen children aged between 6-9 years. There are two lines of actuation: the development and acquisition of written language in discursive process, with the keystroke as a new form registration tool on media like the screen, using the WhatsApp application, and the act of learning to read as a cultural act evolving in film sessions with subtitled films. Therefore, this paper discusses the data generated during the writing instant messaging via WhatsApp. Based on the data generated to date it is concluded that by using the WhatsApp application in messaging, children soak in the world of written culture full of meaning and choices of statements and all graphic signs happen in real situation of exchange discursive.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-04
2016-08-04T13:35:43Z
2016-08-04T13:35:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1463
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142542
ISSN2176-9761-2015-01-07-silva-santos.pdf
9019185751164438
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1463
http://hdl.handle.net/11449/142542
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-07-silva-santos.pdf
9019185751164438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-7
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965123787358208