From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1055 |
Resumo: | The objective is to analyze the social representations of punk rock in the media from two icons of this movement: Johnny Rotten (former lead singer of the late 1970’s punk band The Sex Pistols) and João Gordo (former lead singer of the Brazilian hardcore punk band Ratos de Porão). It starts with the premise that the punk rock subculture is likely to be, through advertising, retransmitted to the general audience within “politically correct” standards in comparison to what it is in its ideological essence. To try to understand the concept of “social representations” and also how the process of assigning meanings to certain elements that are “foreigners” to a culture is, a reflection shall be developed from Moscovici’s (2003) theory of social representations, among others authors. |
id |
ESPM-3_5a863fbb1a441b388b1c84b589f6d9c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1055 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertisingDa fanzine à magazine: uma análise das representações do punk pela publicidadeMedia representationsAdvertisingPunk rockRepresentações midiáticasPublicidadePunkThe objective is to analyze the social representations of punk rock in the media from two icons of this movement: Johnny Rotten (former lead singer of the late 1970’s punk band The Sex Pistols) and João Gordo (former lead singer of the Brazilian hardcore punk band Ratos de Porão). It starts with the premise that the punk rock subculture is likely to be, through advertising, retransmitted to the general audience within “politically correct” standards in comparison to what it is in its ideological essence. To try to understand the concept of “social representations” and also how the process of assigning meanings to certain elements that are “foreigners” to a culture is, a reflection shall be developed from Moscovici’s (2003) theory of social representations, among others authors.O objetivo é analisar as representações sociais do punk na mídia a partir de dois ícones deste movimento: Johnny Rotten (ex-vocalista da banda Sex Pistols) e João Gordo (ex-vocalista da banda Ratos de Porão). Parte-se da premissa de que a subcultura punk é passível de ser, através da publicidade, retransmitida ao público em geral dentro de padrões “politicamente corretos” em comparação ao que ele é em sua essência ideológica. Para tentar compreender o conceito de “representações sociais” e também como se dá o processo de atribuição de significados a determinados elementos “estrangeiros” a uma cultura, será desenvolvida uma reflexão a partir da teoria das Representações Sociais de Moscovici (2003), dentre outros autores.Escola Superior de Propaganda e Marketing2016-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa histórica; Revisão de literatura; Pesquisa documentalapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/105510.18568/cmc.v13i37.1055Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 No. 37 (2016): Maio/Agosto; 76-97Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 Núm. 37 (2016): Maio/Agosto; 76-97Comunicação Mídia e Consumo; v. 13 n. 37 (2016): Maio/Agosto; 76-971983-707010.18568/cmc.v13i37reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1055/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1055/pdf_1Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Cláudia da SilvaBoeschenstein, Lívia Pessanha2018-04-11T19:02:12Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1055Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-11T19:02:12Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising Da fanzine à magazine: uma análise das representações do punk pela publicidade |
title |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising |
spellingShingle |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising Pereira, Cláudia da Silva Media representations Advertising Punk rock Representações midiáticas Publicidade Punk |
title_short |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising |
title_full |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising |
title_fullStr |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising |
title_full_unstemmed |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising |
title_sort |
From the fanzine to the magazine: an analysis of punk rock representations by advertising |
author |
Pereira, Cláudia da Silva |
author_facet |
Pereira, Cláudia da Silva Boeschenstein, Lívia Pessanha |
author_role |
author |
author2 |
Boeschenstein, Lívia Pessanha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Cláudia da Silva Boeschenstein, Lívia Pessanha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Media representations Advertising Punk rock Representações midiáticas Publicidade Punk |
topic |
Media representations Advertising Punk rock Representações midiáticas Publicidade Punk |
description |
The objective is to analyze the social representations of punk rock in the media from two icons of this movement: Johnny Rotten (former lead singer of the late 1970’s punk band The Sex Pistols) and João Gordo (former lead singer of the Brazilian hardcore punk band Ratos de Porão). It starts with the premise that the punk rock subculture is likely to be, through advertising, retransmitted to the general audience within “politically correct” standards in comparison to what it is in its ideological essence. To try to understand the concept of “social representations” and also how the process of assigning meanings to certain elements that are “foreigners” to a culture is, a reflection shall be developed from Moscovici’s (2003) theory of social representations, among others authors. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa histórica; Revisão de literatura; Pesquisa documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1055 10.18568/cmc.v13i37.1055 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1055 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v13i37.1055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1055/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1055/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 No. 37 (2016): Maio/Agosto; 76-97 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 Núm. 37 (2016): Maio/Agosto; 76-97 Comunicação Mídia e Consumo; v. 13 n. 37 (2016): Maio/Agosto; 76-97 1983-7070 10.18568/cmc.v13i37 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300067840000 |