Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vargas, Herom
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza, Renan Marchesini de Quadros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731
Resumo: The aim of this article is to analyze the forms of representation of punk rock from São Paulo and ABC Paulista region in the images of long playing album covers. The notions of representation and culture, from Stuart Hall (2016) and cultural and semiosphere text, from Iuri Lotman (1996), will be the basis for understanding the cover as a cultural element of mediation. 26 records compose the analyzed corpus, with three seminal collections of the movement and 23 released by seven important São Paulo bands in the 1980s and early 1990s: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão and Restos de Nada. The representations occur in figurative and abstract images in four primary ways: collage and “dirty” aesthetics; figuration of the punk character; images of violence, abjection and tension; criticisms of capitalism and the consumer society.
id PUC_RS-12_c62f47d82faaada12d05cc5e7fb47d22
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36731
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Representation of punk rock from São Paulo of long playing album coversRepresentación del punk rock paulista en portadas de discosRepresentação do punk rock paulista em capas de discoPunk rockAlbum coverRepresentationPunk rockPortada de discoRepresentaciónPunk rockCapa de discoRepresentaçãoMídia e culturaThe aim of this article is to analyze the forms of representation of punk rock from São Paulo and ABC Paulista region in the images of long playing album covers. The notions of representation and culture, from Stuart Hall (2016) and cultural and semiosphere text, from Iuri Lotman (1996), will be the basis for understanding the cover as a cultural element of mediation. 26 records compose the analyzed corpus, with three seminal collections of the movement and 23 released by seven important São Paulo bands in the 1980s and early 1990s: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão and Restos de Nada. The representations occur in figurative and abstract images in four primary ways: collage and “dirty” aesthetics; figuration of the punk character; images of violence, abjection and tension; criticisms of capitalism and the consumer society.El propósito de este artículo es analizar las formas de representación del punk rock de São Paulo y la región ABC Paulista en las imágenes de portadas de discos long playing (LP). Las nociones de representación y cultura, de Stuart Hall (2016), y el texto cultural y de semiosfera, de Iuri Lotman (1996), serán la base para entender la portada como un elemento cultural de mediación. 26 discos componen el corpus analizado, con tres colecciones seminales del movimiento y 23 lanzados por siete bandas importantes de São Paulo en los años 80 y principios de los 90: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão y Restos de Nada. Las representaciones ocurren en imágenes figurativas y abstractas de cuatro maneras básicas: collage y estética “sucia”; figuración del personaje punk; imágenes de violencia, abyección y tensión; críticas al capitalismo y a la sociedad de consumo.A proposta deste artigo é analisar as formas de representação do punk rock de São Paulo e da região do ABC paulista nas imagens das capas de discos long playing (LP). As noções de representação e cultura, a partir de Stuart Hall (2016), e texto cultural e semiosfera, de Iuri Lotman (1996), serão as bases para oentendimento da capa enquanto elemento cultural de mediação. 26 discoscompõem o corpus analisado, sendo três coletâneas seminais do movimento e 23 lançados por sete bandas paulistas importantes na década de 1980 e início de 1990: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão e Restos de Nada. As representações ocorrem em imagens figurativas e abstratas de quatro maneiras básicas: colagem e estética “suja”; figuração do personagem punk; imagens de violência, abjeção e tensão; críticas ao capitalismo e à sociedade de consumo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3673110.15448/1980-3729.2020.1.36731Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36731Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36731Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e367311980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731/26495Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVargas, HeromSouza, Renan Marchesini de Quadros2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36731Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
Representación del punk rock paulista en portadas de discos
Representação do punk rock paulista em capas de disco
title Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
spellingShingle Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
Vargas, Herom
Punk rock
Album cover
Representation
Punk rock
Portada de disco
Representación
Punk rock
Capa de disco
Representação
Mídia e cultura
title_short Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
title_full Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
title_fullStr Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
title_full_unstemmed Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
title_sort Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
author Vargas, Herom
author_facet Vargas, Herom
Souza, Renan Marchesini de Quadros
author_role author
author2 Souza, Renan Marchesini de Quadros
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vargas, Herom
Souza, Renan Marchesini de Quadros
dc.subject.por.fl_str_mv Punk rock
Album cover
Representation
Punk rock
Portada de disco
Representación
Punk rock
Capa de disco
Representação
Mídia e cultura
topic Punk rock
Album cover
Representation
Punk rock
Portada de disco
Representación
Punk rock
Capa de disco
Representação
Mídia e cultura
description The aim of this article is to analyze the forms of representation of punk rock from São Paulo and ABC Paulista region in the images of long playing album covers. The notions of representation and culture, from Stuart Hall (2016) and cultural and semiosphere text, from Iuri Lotman (1996), will be the basis for understanding the cover as a cultural element of mediation. 26 records compose the analyzed corpus, with three seminal collections of the movement and 23 released by seven important São Paulo bands in the 1980s and early 1990s: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão and Restos de Nada. The representations occur in figurative and abstract images in four primary ways: collage and “dirty” aesthetics; figuration of the punk character; images of violence, abjection and tension; criticisms of capitalism and the consumer society.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731
10.15448/1980-3729.2020.1.36731
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2020.1.36731
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731/26495
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36731
Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36731
Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e36731
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2020.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128664214863872