Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze the forms of representation of punk rock from São Paulo and ABC Paulista region in the images of long playing album covers. The notions of representation and culture, from Stuart Hall (2016) and cultural and semiosphere text, from Iuri Lotman (1996), will be the basis for understanding the cover as a cultural element of mediation. 26 records compose the analyzed corpus, with three seminal collections of the movement and 23 released by seven important São Paulo bands in the 1980s and early 1990s: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão and Restos de Nada. The representations occur in figurative and abstract images in four primary ways: collage and “dirty” aesthetics; figuration of the punk character; images of violence, abjection and tension; criticisms of capitalism and the consumer society. |
id |
PUC_RS-12_c62f47d82faaada12d05cc5e7fb47d22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36731 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album coversRepresentación del punk rock paulista en portadas de discosRepresentação do punk rock paulista em capas de discoPunk rockAlbum coverRepresentationPunk rockPortada de discoRepresentaciónPunk rockCapa de discoRepresentaçãoMídia e culturaThe aim of this article is to analyze the forms of representation of punk rock from São Paulo and ABC Paulista region in the images of long playing album covers. The notions of representation and culture, from Stuart Hall (2016) and cultural and semiosphere text, from Iuri Lotman (1996), will be the basis for understanding the cover as a cultural element of mediation. 26 records compose the analyzed corpus, with three seminal collections of the movement and 23 released by seven important São Paulo bands in the 1980s and early 1990s: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão and Restos de Nada. The representations occur in figurative and abstract images in four primary ways: collage and “dirty” aesthetics; figuration of the punk character; images of violence, abjection and tension; criticisms of capitalism and the consumer society.El propósito de este artículo es analizar las formas de representación del punk rock de São Paulo y la región ABC Paulista en las imágenes de portadas de discos long playing (LP). Las nociones de representación y cultura, de Stuart Hall (2016), y el texto cultural y de semiosfera, de Iuri Lotman (1996), serán la base para entender la portada como un elemento cultural de mediación. 26 discos componen el corpus analizado, con tres colecciones seminales del movimiento y 23 lanzados por siete bandas importantes de São Paulo en los años 80 y principios de los 90: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão y Restos de Nada. Las representaciones ocurren en imágenes figurativas y abstractas de cuatro maneras básicas: collage y estética “sucia”; figuración del personaje punk; imágenes de violencia, abyección y tensión; críticas al capitalismo y a la sociedad de consumo.A proposta deste artigo é analisar as formas de representação do punk rock de São Paulo e da região do ABC paulista nas imagens das capas de discos long playing (LP). As noções de representação e cultura, a partir de Stuart Hall (2016), e texto cultural e semiosfera, de Iuri Lotman (1996), serão as bases para oentendimento da capa enquanto elemento cultural de mediação. 26 discoscompõem o corpus analisado, sendo três coletâneas seminais do movimento e 23 lançados por sete bandas paulistas importantes na década de 1980 e início de 1990: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão e Restos de Nada. As representações ocorrem em imagens figurativas e abstratas de quatro maneiras básicas: colagem e estética “suja”; figuração do personagem punk; imagens de violência, abjeção e tensão; críticas ao capitalismo e à sociedade de consumo.Editora da PUCRS - ediPUCRS2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3673110.15448/1980-3729.2020.1.36731Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36731Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36731Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e367311980-37291415-054910.15448/1980-3729.2020.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731/26495Copyright (c) 2020 Revista FAMECOShttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVargas, HeromSouza, Renan Marchesini de Quadros2022-02-04T19:03:09Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/36731Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2022-02-04T19:03:09Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers Representación del punk rock paulista en portadas de discos Representação do punk rock paulista em capas de disco |
title |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers |
spellingShingle |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers Vargas, Herom Punk rock Album cover Representation Punk rock Portada de disco Representación Punk rock Capa de disco Representação Mídia e cultura |
title_short |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers |
title_full |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers |
title_fullStr |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers |
title_full_unstemmed |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers |
title_sort |
Representation of punk rock from São Paulo of long playing album covers |
author |
Vargas, Herom |
author_facet |
Vargas, Herom Souza, Renan Marchesini de Quadros |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Renan Marchesini de Quadros |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vargas, Herom Souza, Renan Marchesini de Quadros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Punk rock Album cover Representation Punk rock Portada de disco Representación Punk rock Capa de disco Representação Mídia e cultura |
topic |
Punk rock Album cover Representation Punk rock Portada de disco Representación Punk rock Capa de disco Representação Mídia e cultura |
description |
The aim of this article is to analyze the forms of representation of punk rock from São Paulo and ABC Paulista region in the images of long playing album covers. The notions of representation and culture, from Stuart Hall (2016) and cultural and semiosphere text, from Iuri Lotman (1996), will be the basis for understanding the cover as a cultural element of mediation. 26 records compose the analyzed corpus, with three seminal collections of the movement and 23 released by seven important São Paulo bands in the 1980s and early 1990s: Cólera, Garotos Podres, Inocentes, Mercenárias, Olho Seco, Ratos de Porão and Restos de Nada. The representations occur in figurative and abstract images in four primary ways: collage and “dirty” aesthetics; figuration of the punk character; images of violence, abjection and tension; criticisms of capitalism and the consumer society. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731 10.15448/1980-3729.2020.1.36731 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2020.1.36731 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/36731/26495 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 27 No. 1 (2020): Single Number; e36731 Revista FAMECOS; Vol. 27 Núm. 1 (2020): Un solo numero; e36731 Revista FAMECOS; v. 27 n. 1 (2020): Número Único; e36731 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2020.1 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128664214863872 |