Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, Andrea
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Picado, Benjamim, Lins, Consuelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472
Resumo: The paper aims to examine some issues concerning the “beholder’sshare” in visual image’s documentary regimes in contemporary culture: examining the case of photojournalism and recent documentary films, we intend to highlight in this analysis the modes of constructing the “immersion’s vectors” of the images, together with the “visual witness principle”, which permeates some of contemporary documentary practices, in order to identify in those the constituion of “experiential places” of the images which defines its visual meanings in contemporary culture.
id ESPM-3_5e732bdee34f2035e3afc008e667b193
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/472
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practicesFiguras de inmersión visual del espectador en imágenes: la construcción de los “lugares de experiencia” en las prácticas documentales contemporáneasFiguras da imersão visual do espectador na imagem : a construção dos « lugares de experiência » nas práticas documentais contemporâneasBeholder’s shareVisual witnessPhotojournalismDocumentary cinema DataEspectatorialidadTestimonio visualFotoperiodismoCine documentalformas documentaiscinemafotojornalismoimersãoThe paper aims to examine some issues concerning the “beholder’sshare” in visual image’s documentary regimes in contemporary culture: examining the case of photojournalism and recent documentary films, we intend to highlight in this analysis the modes of constructing the “immersion’s vectors” of the images, together with the “visual witness principle”, which permeates some of contemporary documentary practices, in order to identify in those the constituion of “experiential places” of the images which defines its visual meanings in contemporary culture.El artículo se propone examinar algunas cuestiones relativas al papelde las funciones de la espectatorialidade asociados a ciertas funcciones de laimagen documental en la cultura visual contemporánea: examinamos el caso del fotoperiodismo y del cine documental más reciente, tenendo por objetivo resaltar en estal análisis la construcción de los “vectores de inmersión” de las imágenes y el “principio de testimonios presenciales” que impregna algunas de las prácticas documentales con el fin de identificar en estos el establecimiento de un “lugar de la experiencia” que define sus significados visuales en la cultura contemporánea.o texto pretende analisar questões relativas ao papel da espectatorialidade associado às funções documentais de certos regimes da imagem na cultura visual contemporânea: examinando o caso do fotojornalismo e do cinema documentário mais recente, pretende-se destacar o modo de construção dos “vetores de imersão” das imagens e o “princípio do testemunho ocular” que permeia algumas destas práticas documentárias, de modo a identificar nelas a constituição de um “lugar de experiência” visual que define suas significações na cultura contemporânea.Escola Superior de Propaganda e Marketing2013-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/47210.18568/cmc.v10i28.472Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-481983-707010.18568/cmc.v10i28reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_1https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_2Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrança, AndreaPicado, BenjamimLins, Consuelo2014-01-07T17:44:52Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/472Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-01-07T17:44:52Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
Figuras de inmersión visual del espectador en imágenes: la construcción de los “lugares de experiencia” en las prácticas documentales contemporáneas
Figuras da imersão visual do espectador na imagem : a construção dos « lugares de experiência » nas práticas documentais contemporâneas
title Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
spellingShingle Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
França, Andrea
Beholder’s share
Visual witness
Photojournalism
Documentary cinema Data
Espectatorialidad
Testimonio visual
Fotoperiodismo
Cine documental
formas documentais
cinema
fotojornalismo
imersão
title_short Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
title_full Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
title_fullStr Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
title_full_unstemmed Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
title_sort Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
author França, Andrea
author_facet França, Andrea
Picado, Benjamim
Lins, Consuelo
author_role author
author2 Picado, Benjamim
Lins, Consuelo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, Andrea
Picado, Benjamim
Lins, Consuelo
dc.subject.por.fl_str_mv Beholder’s share
Visual witness
Photojournalism
Documentary cinema Data
Espectatorialidad
Testimonio visual
Fotoperiodismo
Cine documental
formas documentais
cinema
fotojornalismo
imersão
topic Beholder’s share
Visual witness
Photojournalism
Documentary cinema Data
Espectatorialidad
Testimonio visual
Fotoperiodismo
Cine documental
formas documentais
cinema
fotojornalismo
imersão
description The paper aims to examine some issues concerning the “beholder’sshare” in visual image’s documentary regimes in contemporary culture: examining the case of photojournalism and recent documentary films, we intend to highlight in this analysis the modes of constructing the “immersion’s vectors” of the images, together with the “visual witness principle”, which permeates some of contemporary documentary practices, in order to identify in those the constituion of “experiential places” of the images which defines its visual meanings in contemporary culture.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472
10.18568/cmc.v10i28.472
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v10i28.472
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_1
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48
Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48
1983-7070
10.18568/cmc.v10i28
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890299611709440