Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472 |
Resumo: | The paper aims to examine some issues concerning the “beholder’sshare” in visual image’s documentary regimes in contemporary culture: examining the case of photojournalism and recent documentary films, we intend to highlight in this analysis the modes of constructing the “immersion’s vectors” of the images, together with the “visual witness principle”, which permeates some of contemporary documentary practices, in order to identify in those the constituion of “experiential places” of the images which defines its visual meanings in contemporary culture. |
id |
ESPM-3_5e732bdee34f2035e3afc008e667b193 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/472 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practicesFiguras de inmersión visual del espectador en imágenes: la construcción de los “lugares de experiencia” en las prácticas documentales contemporáneasFiguras da imersão visual do espectador na imagem : a construção dos « lugares de experiência » nas práticas documentais contemporâneasBeholder’s shareVisual witnessPhotojournalismDocumentary cinema DataEspectatorialidadTestimonio visualFotoperiodismoCine documentalformas documentaiscinemafotojornalismoimersãoThe paper aims to examine some issues concerning the “beholder’sshare” in visual image’s documentary regimes in contemporary culture: examining the case of photojournalism and recent documentary films, we intend to highlight in this analysis the modes of constructing the “immersion’s vectors” of the images, together with the “visual witness principle”, which permeates some of contemporary documentary practices, in order to identify in those the constituion of “experiential places” of the images which defines its visual meanings in contemporary culture.El artículo se propone examinar algunas cuestiones relativas al papelde las funciones de la espectatorialidade asociados a ciertas funcciones de laimagen documental en la cultura visual contemporánea: examinamos el caso del fotoperiodismo y del cine documental más reciente, tenendo por objetivo resaltar en estal análisis la construcción de los “vectores de inmersión” de las imágenes y el “principio de testimonios presenciales” que impregna algunas de las prácticas documentales con el fin de identificar en estos el establecimiento de un “lugar de la experiencia” que define sus significados visuales en la cultura contemporánea.o texto pretende analisar questões relativas ao papel da espectatorialidade associado às funções documentais de certos regimes da imagem na cultura visual contemporânea: examinando o caso do fotojornalismo e do cinema documentário mais recente, pretende-se destacar o modo de construção dos “vetores de imersão” das imagens e o “princípio do testemunho ocular” que permeia algumas destas práticas documentárias, de modo a identificar nelas a constituição de um “lugar de experiência” visual que define suas significações na cultura contemporânea.Escola Superior de Propaganda e Marketing2013-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/47210.18568/cmc.v10i28.472Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-481983-707010.18568/cmc.v10i28reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_1https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_2Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrança, AndreaPicado, BenjamimLins, Consuelo2014-01-07T17:44:52Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/472Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2014-01-07T17:44:52Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices Figuras de inmersión visual del espectador en imágenes: la construcción de los “lugares de experiencia” en las prácticas documentales contemporáneas Figuras da imersão visual do espectador na imagem : a construção dos « lugares de experiência » nas práticas documentais contemporâneas |
title |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices |
spellingShingle |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices França, Andrea Beholder’s share Visual witness Photojournalism Documentary cinema Data Espectatorialidad Testimonio visual Fotoperiodismo Cine documental formas documentais cinema fotojornalismo imersão |
title_short |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices |
title_full |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices |
title_fullStr |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices |
title_full_unstemmed |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices |
title_sort |
Figures of the beholder’s visual immersion in pictures: the construction of ‘places of experience’ in contemporary documentary practices |
author |
França, Andrea |
author_facet |
França, Andrea Picado, Benjamim Lins, Consuelo |
author_role |
author |
author2 |
Picado, Benjamim Lins, Consuelo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
França, Andrea Picado, Benjamim Lins, Consuelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Beholder’s share Visual witness Photojournalism Documentary cinema Data Espectatorialidad Testimonio visual Fotoperiodismo Cine documental formas documentais cinema fotojornalismo imersão |
topic |
Beholder’s share Visual witness Photojournalism Documentary cinema Data Espectatorialidad Testimonio visual Fotoperiodismo Cine documental formas documentais cinema fotojornalismo imersão |
description |
The paper aims to examine some issues concerning the “beholder’sshare” in visual image’s documentary regimes in contemporary culture: examining the case of photojournalism and recent documentary films, we intend to highlight in this analysis the modes of constructing the “immersion’s vectors” of the images, together with the “visual witness principle”, which permeates some of contemporary documentary practices, in order to identify in those the constituion of “experiential places” of the images which defines its visual meanings in contemporary culture. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472 10.18568/cmc.v10i28.472 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v10i28.472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_1 https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/472/pdf_2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 No. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 10 Núm. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48 Comunicação Mídia e Consumo; v. 10 n. 28 (2013): Comunicação e Cultura Visual; 31-48 1983-7070 10.18568/cmc.v10i28 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890299611709440 |