Discourse and social mobilization in the context of interactive technologies: the emergence of multiple argumentative spheres

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalmonte, Edson Fernando
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/234
Resumo: It discusses the emergence of multiple argumentative spheres in the context of interactive technologies. Next to journalism, representative of traditional media, there are social networks, the expression of a social media, which includes the individual as an active agent in discursive processes. With the focus upon the speech acts, it discusses Habermas´ Theory of Communicative Action, marking the distinction between communicative action, oriented towards understanding, and strategic action, oriented towards success. As empirical object, it takes Movimento DESOCUPA!, that occurred in the city of Salvador, Bahia
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spelling Discourse and social mobilization in the context of interactive technologies: the emergence of multiple argumentative spheresDiscurso e mobilização social no contexto das tecnologias interativas: a emergência de múltiplas esferas argumentativasDiscourse Ethics. Theory of communicative action. Journalism. Social NetworksÉtica do discursoTeoria da ação comunicativaJornalismoRedes sociais.It discusses the emergence of multiple argumentative spheres in the context of interactive technologies. Next to journalism, representative of traditional media, there are social networks, the expression of a social media, which includes the individual as an active agent in discursive processes. With the focus upon the speech acts, it discusses Habermas´ Theory of Communicative Action, marking the distinction between communicative action, oriented towards understanding, and strategic action, oriented towards success. As empirical object, it takes Movimento DESOCUPA!, that occurred in the city of Salvador, Bahia Discute a emergência de múltiplas esferas argumentativas no contexto das tecnologias interativas. Ao lado do jornalismo, representante da mídia tradicional, colocam-se as redes sociais, expressão de uma mídia social, que inclui o indivíduo como agente ativo nos processos discursivos. A partir dos atos de fala, discute a Teoria da Ação Comunicativa habermasiana, marcando a distinção entre ação comunicativa, orientada ao entendimento, e ação estratégica, orientada ao êxito. Toma como objeto empírico o Movimento DESOCUPA!, que ocorreu na cidade de Salvador, Bahia.  Escola Superior de Propaganda e Marketing2012-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/23410.18568/cmc.v9i24.234Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 9 No. 24 (2012): Comunicação e Ética; 13-31Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 9 Núm. 24 (2012): Comunicação e Ética; 13-31Comunicação Mídia e Consumo; v. 9 n. 24 (2012): Comunicação e Ética; 13-311983-707010.18568/cmc.v9i24reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/234/229https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/234/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/234/pdf_1Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalmonte, Edson Fernando2013-02-15T12:46:33Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/234Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2013-02-15T12:46:33Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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