From the myth of the mediated centre to the myth of Big Data: reflections on media’s role in social order

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Couldry, Nick
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2126
Resumo: This paper investigates the nature of the social order and the characteristic role of media institutions in sustaining or transforming this order. To this, I go through my own work, with the goal of bringing hidden dimensions of social change that have helped me understand the social order in datified societies. I discuss about my production, punctuating the theoretical path that I walk in relation to the new social relations established in a datified society, in order to investigate the current functioning of media power. I allocate television as a fundamental part for this understanding, concluding that, despite the new social order, traditional media institutions survive and may constitute a key element for the criticality needed in data times.
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spelling From the myth of the mediated centre to the myth of Big Data: reflections on media’s role in social orderDo mito do centro mediado ao mito do big data: reflexões do papel da mídia na ordem socialThis paper investigates the nature of the social order and the characteristic role of media institutions in sustaining or transforming this order. To this, I go through my own work, with the goal of bringing hidden dimensions of social change that have helped me understand the social order in datified societies. I discuss about my production, punctuating the theoretical path that I walk in relation to the new social relations established in a datified society, in order to investigate the current functioning of media power. I allocate television as a fundamental part for this understanding, concluding that, despite the new social order, traditional media institutions survive and may constitute a key element for the criticality needed in data times.Nessa palestra, eu gostaria de traçar uma linha que vai do meu trabalho inicial com a televisão até o meu trabalho atual sobre dados e dataficação que expõe o que mudou e o que não mudou em relação a essa questão fundamental da ordem social. Por dataficação, quero dizer a pressão sentida em todos os lugares atualmente, incluindo as companhias de televisão, para converter todos os aspectos da vida em dados dos quais valores, em especial valores econômicos, podem ser extraídos. Ao fazê-lo, vou falar muito sobre o meu trabalho. Espero que não pareça algo egoísta. O meu objetivo é exatamente o contrário: ao refletir sobre as mudanças e continuidades do meu próprio pensamento, quero trazer dimensões ocultas de mudança social que me fizeram ver claramente, dimensões essas que são muito importantes na compreensão da ordem social em sociedades dataficadas.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/212610.18568/cmc.v16i47.2126Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 47 (2019): SETEMBRO/DEZEMBRO; 407-431Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 47 (2019): SETEMBRO/DEZEMBRO; 407-431Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 47 (2019): SETEMBRO/DEZEMBRO; 407-4311983-707010.18568/cmc.v16i47reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2126/pdfCopyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCouldry, Nick2020-09-04T16:51:09Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2126Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:51:09Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
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