“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Alisson
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: da Silva, Sandra Rubia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921
Resumo: This article interprets consumer practices of digital technologies, especially of Facebook, in the formation of religious experiences of Afro-Brazilian matrix. Based on an ethnography for the Internet (HINE, 2015) with transvestites in the city of Santa Maria, Brazil, the paper discuss some intersections between religion, technology and transsexuality. The work points out that the secrets of curimba, produced in the itineraries of faith, intersect in these practices with the other elements that constitute the interlocutors’ social life. In addition, it points out how the regimes of digital sociability conduct and interpret the senses of the ilê religiosity.
id ESPM-3_c727c1d4335ab9c2047450f001fd5a96
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1921
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts“O que é meu é da cigana!”: religiosidade travesti em contextos de curimba digitalTravestiReligiãoRedes sociais digitaisThis article interprets consumer practices of digital technologies, especially of Facebook, in the formation of religious experiences of Afro-Brazilian matrix. Based on an ethnography for the Internet (HINE, 2015) with transvestites in the city of Santa Maria, Brazil, the paper discuss some intersections between religion, technology and transsexuality. The work points out that the secrets of curimba, produced in the itineraries of faith, intersect in these practices with the other elements that constitute the interlocutors’ social life. In addition, it points out how the regimes of digital sociability conduct and interpret the senses of the ilê religiosity.O artigo interpreta práticas de consumo das tecnologias digitais, em especial do Facebook, na composição das vivências religiosas de matriz afro-brasileira, a partir de uma etnografia para a internet (HINE, 2015) com travestis na cidade de Santa Maria, RS, discutindo algumas intersecções entre religião, tecnologia e transexualidade. O trabalho aponta que nessas práticas se entrecruzam os segredos da curimba, produzidos nos itinerários da fé, com os demais elementos que constituem a vida social das interlocutoras. Além disso, aponta como os sentidos da religiosidade do ilê são conduzidos e interpretados através dos regimes de sociabilidade digital.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empírica de campoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/192110.18568/cmc.v16i45.1921Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-1631983-707010.18568/cmc.v16i45reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdf_1Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Alissonda Silva, Sandra Rubia2020-09-04T16:52:09Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1921Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:52:09Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
“O que é meu é da cigana!”: religiosidade travesti em contextos de curimba digital
title “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
spellingShingle “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
Machado, Alisson
Travesti
Religião
Redes sociais digitais
title_short “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
title_full “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
title_fullStr “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
title_full_unstemmed “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
title_sort “What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
author Machado, Alisson
author_facet Machado, Alisson
da Silva, Sandra Rubia
author_role author
author2 da Silva, Sandra Rubia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Alisson
da Silva, Sandra Rubia
dc.subject.por.fl_str_mv Travesti
Religião
Redes sociais digitais
topic Travesti
Religião
Redes sociais digitais
description This article interprets consumer practices of digital technologies, especially of Facebook, in the formation of religious experiences of Afro-Brazilian matrix. Based on an ethnography for the Internet (HINE, 2015) with transvestites in the city of Santa Maria, Brazil, the paper discuss some intersections between religion, technology and transsexuality. The work points out that the secrets of curimba, produced in the itineraries of faith, intersect in these practices with the other elements that constitute the interlocutors’ social life. In addition, it points out how the regimes of digital sociability conduct and interpret the senses of the ilê religiosity.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa empírica de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921
10.18568/cmc.v16i45.1921
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v16i45.1921
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163
Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163
1983-7070
10.18568/cmc.v16i45
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300603662336