“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921 |
Resumo: | This article interprets consumer practices of digital technologies, especially of Facebook, in the formation of religious experiences of Afro-Brazilian matrix. Based on an ethnography for the Internet (HINE, 2015) with transvestites in the city of Santa Maria, Brazil, the paper discuss some intersections between religion, technology and transsexuality. The work points out that the secrets of curimba, produced in the itineraries of faith, intersect in these practices with the other elements that constitute the interlocutors’ social life. In addition, it points out how the regimes of digital sociability conduct and interpret the senses of the ilê religiosity. |
id |
ESPM-3_c727c1d4335ab9c2047450f001fd5a96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1921 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts“O que é meu é da cigana!”: religiosidade travesti em contextos de curimba digitalTravestiReligiãoRedes sociais digitaisThis article interprets consumer practices of digital technologies, especially of Facebook, in the formation of religious experiences of Afro-Brazilian matrix. Based on an ethnography for the Internet (HINE, 2015) with transvestites in the city of Santa Maria, Brazil, the paper discuss some intersections between religion, technology and transsexuality. The work points out that the secrets of curimba, produced in the itineraries of faith, intersect in these practices with the other elements that constitute the interlocutors’ social life. In addition, it points out how the regimes of digital sociability conduct and interpret the senses of the ilê religiosity.O artigo interpreta práticas de consumo das tecnologias digitais, em especial do Facebook, na composição das vivências religiosas de matriz afro-brasileira, a partir de uma etnografia para a internet (HINE, 2015) com travestis na cidade de Santa Maria, RS, discutindo algumas intersecções entre religião, tecnologia e transexualidade. O trabalho aponta que nessas práticas se entrecruzam os segredos da curimba, produzidos nos itinerários da fé, com os demais elementos que constituem a vida social das interlocutoras. Além disso, aponta como os sentidos da religiosidade do ilê são conduzidos e interpretados através dos regimes de sociabilidade digital.Escola Superior de Propaganda e Marketing2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa empírica de campoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/192110.18568/cmc.v16i45.1921Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-1631983-707010.18568/cmc.v16i45reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdf_1Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Alissonda Silva, Sandra Rubia2020-09-04T16:52:09Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1921Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2020-09-04T16:52:09Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts “O que é meu é da cigana!”: religiosidade travesti em contextos de curimba digital |
title |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts |
spellingShingle |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts Machado, Alisson Travesti Religião Redes sociais digitais |
title_short |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts |
title_full |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts |
title_fullStr |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts |
title_full_unstemmed |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts |
title_sort |
“What’s mine belongs to gypsy!”: Transvestite religiosity in digital curimba contexts |
author |
Machado, Alisson |
author_facet |
Machado, Alisson da Silva, Sandra Rubia |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Sandra Rubia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Alisson da Silva, Sandra Rubia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Travesti Religião Redes sociais digitais |
topic |
Travesti Religião Redes sociais digitais |
description |
This article interprets consumer practices of digital technologies, especially of Facebook, in the formation of religious experiences of Afro-Brazilian matrix. Based on an ethnography for the Internet (HINE, 2015) with transvestites in the city of Santa Maria, Brazil, the paper discuss some intersections between religion, technology and transsexuality. The work points out that the secrets of curimba, produced in the itineraries of faith, intersect in these practices with the other elements that constitute the interlocutors’ social life. In addition, it points out how the regimes of digital sociability conduct and interpret the senses of the ilê religiosity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa empírica de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921 10.18568/cmc.v16i45.1921 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v16i45.1921 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdf https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1921/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 No. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163 Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 16 Núm. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163 Comunicação Mídia e Consumo; v. 16 n. 45 (2019): JANEIRO/ABRIL; 143-163 1983-7070 10.18568/cmc.v16i45 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890300603662336 |