The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mungioli, Maria Cristina Palma
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mauro, Rosana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095
Resumo: Based on the concept of mediatization (COULDRY; HEPP, 2013), this article discusses aspects of the production of meaning of class taste through discourse analysis of the soap opera Império (Empire) (Globo, 2014). The study, based on the enunciation of a “class ring,” shows an opposition between luxury taste and popular taste as a class difference, and the production of meaning of consumption of tangible and intangible products by popular classes. The discussion was based on studies by Bakhtin and Volochinov (2002), Bourdieu (1983, 2008), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) and Lipovetsky (2009).
id ESPM-3_d25e167f1002cb8c064edc1286cb2ec9
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1095
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in ImpérioA construção discursiva do gosto de classe na telenovela: enunciação e midiatização do consumo de semijoias em Impériogosto de classediscurso de telenovelamidiatizaçãoenunciaçãoBased on the concept of mediatization (COULDRY; HEPP, 2013), this article discusses aspects of the production of meaning of class taste through discourse analysis of the soap opera Império (Empire) (Globo, 2014). The study, based on the enunciation of a “class ring,” shows an opposition between luxury taste and popular taste as a class difference, and the production of meaning of consumption of tangible and intangible products by popular classes. The discussion was based on studies by Bakhtin and Volochinov (2002), Bourdieu (1983, 2008), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) and Lipovetsky (2009).Com base no conceito de midiatização, o artigo discute aspectos da produção de sentido do gosto de classe por meio dos discursos da telenovela Império (Globo, 2014). O estudo da enunciação, em uma cena da telenovela, das personagens sobre o objeto "anel de formatura" possibilita observar não apenas a oposição entre gosto de luxo e gosto popular como diferenciadores de classe, mas também os sentidos de inclusão e exclusão do consumo de bens tangíveis e intangíveis pelas classes populares. Constituem-se como referências teóricas principais para esse estudo Bourdieu (1983, 2008), Couldry; Hepp (2013), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) e Lipovetsky (2009). Escola Superior de Propaganda e Marketing2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/109510.18568/cmc.v13i38.1095Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 No. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-96Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 Núm. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-96Comunicação Mídia e Consumo; v. 13 n. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-961983-707010.18568/cmc.v13i38reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095/pdf_1Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMungioli, Maria Cristina PalmaMauro, Rosana2018-04-11T19:01:38Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1095Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-11T19:01:38Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
A construção discursiva do gosto de classe na telenovela: enunciação e midiatização do consumo de semijoias em Império
title The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
spellingShingle The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
Mungioli, Maria Cristina Palma
gosto de classe
discurso de telenovela
midiatização
enunciação
title_short The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
title_full The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
title_fullStr The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
title_full_unstemmed The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
title_sort The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
author Mungioli, Maria Cristina Palma
author_facet Mungioli, Maria Cristina Palma
Mauro, Rosana
author_role author
author2 Mauro, Rosana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mungioli, Maria Cristina Palma
Mauro, Rosana
dc.subject.por.fl_str_mv gosto de classe
discurso de telenovela
midiatização
enunciação
topic gosto de classe
discurso de telenovela
midiatização
enunciação
description Based on the concept of mediatization (COULDRY; HEPP, 2013), this article discusses aspects of the production of meaning of class taste through discourse analysis of the soap opera Império (Empire) (Globo, 2014). The study, based on the enunciation of a “class ring,” shows an opposition between luxury taste and popular taste as a class difference, and the production of meaning of consumption of tangible and intangible products by popular classes. The discussion was based on studies by Bakhtin and Volochinov (2002), Bourdieu (1983, 2008), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) and Lipovetsky (2009).
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095
10.18568/cmc.v13i38.1095
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v13i38.1095
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095/pdf
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 No. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-96
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 Núm. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-96
Comunicação Mídia e Consumo; v. 13 n. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-96
1983-7070
10.18568/cmc.v13i38
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300080422912