The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in Império
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095 |
Resumo: | Based on the concept of mediatization (COULDRY; HEPP, 2013), this article discusses aspects of the production of meaning of class taste through discourse analysis of the soap opera Império (Empire) (Globo, 2014). The study, based on the enunciation of a “class ring,” shows an opposition between luxury taste and popular taste as a class difference, and the production of meaning of consumption of tangible and intangible products by popular classes. The discussion was based on studies by Bakhtin and Volochinov (2002), Bourdieu (1983, 2008), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) and Lipovetsky (2009). |
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The discursive construction of class taste in soap opera: enunciation and mediatization of semiprecious jewelry consumption in ImpérioA construção discursiva do gosto de classe na telenovela: enunciação e midiatização do consumo de semijoias em Impériogosto de classediscurso de telenovelamidiatizaçãoenunciaçãoBased on the concept of mediatization (COULDRY; HEPP, 2013), this article discusses aspects of the production of meaning of class taste through discourse analysis of the soap opera Império (Empire) (Globo, 2014). The study, based on the enunciation of a “class ring,” shows an opposition between luxury taste and popular taste as a class difference, and the production of meaning of consumption of tangible and intangible products by popular classes. The discussion was based on studies by Bakhtin and Volochinov (2002), Bourdieu (1983, 2008), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) and Lipovetsky (2009).Com base no conceito de midiatização, o artigo discute aspectos da produção de sentido do gosto de classe por meio dos discursos da telenovela Império (Globo, 2014). O estudo da enunciação, em uma cena da telenovela, das personagens sobre o objeto "anel de formatura" possibilita observar não apenas a oposição entre gosto de luxo e gosto popular como diferenciadores de classe, mas também os sentidos de inclusão e exclusão do consumo de bens tangíveis e intangíveis pelas classes populares. Constituem-se como referências teóricas principais para esse estudo Bourdieu (1983, 2008), Couldry; Hepp (2013), Fiorin (1997, 2005), Maingueneau (2008), Landowski (1997) e Lipovetsky (2009). Escola Superior de Propaganda e Marketing2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/109510.18568/cmc.v13i38.1095Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 No. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-96Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 13 Núm. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-96Comunicação Mídia e Consumo; v. 13 n. 38 (2016): SETEMBRO/DEZEMBRO; 73-961983-707010.18568/cmc.v13i38reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/1095/pdf_1Copyright (c) 2016 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMungioli, Maria Cristina PalmaMauro, Rosana2018-04-11T19:01:38Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/1095Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2018-04-11T19:01:38Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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