EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bolzani, Luciana Corrêa
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/211
Resumo: Children's relationships with new technologies widen the debate between the risks, opportunities and limits of use of digital social networking sites and the same in this scenario. This research analyzed the interaction of children of São Paulo, Brazil and the uses and appropriations of Instagram social networking site, a photo application that presents an opportunity for children to express themselves and interact through images, increasing the degree of visibility and media engagement in contemporary societies. Theoretically the study aimed to recognize the child, although it is influenced by adult behavior, has the ability to produce their own messages and build their meanings within their sociocultural context. Through non-participant observation of a virtual visual corpus and field research, along with ethnography method, the study sought to hear children, between 6 and 12 years old, of high social class, students from a school in the south of São Paulo and also investigate how share the content related to the communication and the symbolic consumption in the digital world. The main objective of this is to contribute to the field of audience study with children and the relationships and motivations exposed, allow researchers, educators and interested in general, under these angles, what they do and think about in their social networks.
id ESPM_0452bd434887d4c66c1141a1267c54cf
oai_identifier_str oai:tede2.espm.br:tede/211
network_acronym_str ESPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
repository_id_str
spelling Orofino, Maria Isabel Rodrigueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703535Z3Rocha, Rose de MeloPereira, Marisa Ribes283.929.968-28http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4359011Y1Bolzani, Luciana Corrêa2016-11-28T16:25:30Z2015-03-17Bolzani, Luciana Corrêa. EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo. 2015. 95 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.http://tede2.espm.br/handle/tede/211Children's relationships with new technologies widen the debate between the risks, opportunities and limits of use of digital social networking sites and the same in this scenario. This research analyzed the interaction of children of São Paulo, Brazil and the uses and appropriations of Instagram social networking site, a photo application that presents an opportunity for children to express themselves and interact through images, increasing the degree of visibility and media engagement in contemporary societies. Theoretically the study aimed to recognize the child, although it is influenced by adult behavior, has the ability to produce their own messages and build their meanings within their sociocultural context. Through non-participant observation of a virtual visual corpus and field research, along with ethnography method, the study sought to hear children, between 6 and 12 years old, of high social class, students from a school in the south of São Paulo and also investigate how share the content related to the communication and the symbolic consumption in the digital world. The main objective of this is to contribute to the field of audience study with children and the relationships and motivations exposed, allow researchers, educators and interested in general, under these angles, what they do and think about in their social networks.A relação das crianças com as novas tecnologias amplia o debate entre os riscos, as oportunidades e os limites de usos dos sites de redes sociais digitais. Esta pesquisa analisou a interação entre as crianças de São Paulo, SP, Brasil, e os usos e as apropriações que fazem do site de rede social Instagram, um aplicativo de fotografias que apresenta uma oportunidade para que as crianças se expressem e interajam por meio de imagens, ampliando o grau de visibilidade e engajamento midiático nas sociedades contemporâneas. No plano teórico, o trabalho buscou reconhecer a criança que, embora seja influenciada pelo comportamento adulto, tem a capacidade de produzir suas próprias mensagens e construir seus significados dentro de seu contexto sociocultural. Pela observação não participativa de um corpus visual virtual e de uma pesquisa de campo, com abordagem etnográfica, a pesquisa buscou ouvir crianças, entre 6 e 12 anos, de classe social alta, estudantes de uma escola localizada na zona Sul de São Paulo e ainda investigar como compartilham o conteúdo relacionado à comunicação e ao consumo simbólico nesse universo digital. O objetivo principal da presente pesquisa é contribuir para o campo das pesquisas de recepção com crianças; e que as relações e as motivações expostas permitam que pesquisadores, educadores e interessados em geral conheçam, sob esses ângulos, o que fazem e pensam as crianças em suas redes sociais digitais de relacionamento.Submitted by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-28T15:57:31Z No. of bitstreams: 1 Luciana Corraa Bolzani.pdf: 2743161 bytes, checksum: 9ef88da368f53c1f2b905027d4997857 (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-28T15:58:14Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Luciana Corraa Bolzani.pdf: 2743161 bytes, checksum: 9ef88da368f53c1f2b905027d4997857 (MD5)Approved for entry into archive by Odilio Hilario Moreira Júnior (odilio@espm.br) on 2016-11-28T16:17:07Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Luciana Corraa Bolzani.pdf: 2743161 bytes, checksum: 9ef88da368f53c1f2b905027d4997857 (MD5)Made available in DSpace on 2016-11-28T16:25:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luciana Corraa Bolzani.pdf: 2743161 bytes, checksum: 9ef88da368f53c1f2b905027d4997857 (MD5) Previous issue date: 2015-03-17application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/525/Luciana%20Corraa%20Bolzani.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucomunicação e consumo; crianças; infâncias; Instagram; redes sociais; cultura digitalcommunication and consumption; children; Instagram; social networks; digital cultureCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOEU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São PauloHAVE " INSTA " : childhoods , consumption and social networking , OS and application OSU appropriations Instagram BY Children In Sao Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51ORIGINALLuciana Corraa Bolzani.pdfLuciana Corraa Bolzani.pdfapplication/pdf2743161http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/2/Luciana+Corraa+Bolzani.pdf9ef88da368f53c1f2b905027d4997857MD52TEXTLuciana Corraa Bolzani.pdf.txtLuciana Corraa Bolzani.pdf.txttext/plain146505http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/3/Luciana+Corraa+Bolzani.pdf.txt93efa68b8f50c46017a333e02406cf24MD53THUMBNAILLuciana Corraa Bolzani.pdf.jpgLuciana Corraa Bolzani.pdf.jpgimage/jpeg2477http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/4/Luciana+Corraa+Bolzani.pdf.jpg184a6569e8e7951ec6c66c7f963d745fMD54tede/2112016-11-29 01:00:07.823oai:tede2.espm.br:tede/211TElDRU7Dh0EgREUgRElTVFJJQlVJw4dBTyBOw4NPLUVYQ0xVU0lWQQpDb20gYSBhcHJlc2VudGHDp8OjbyBkZXN0YSBsaWNlbsOnYSwgdm9jw6ogKG8gYXV0b3IgKGVzKSBvdSBvIHRpdHVsYXIgZG9zIGRpcmVpdG9zIGRlIGF1dG9yKSBjb25jZWRlIEVTUE0gbyBkaXJlaXRvIG5vLWV4Y2x1c2l2byBkZSByZXByb2R1emlyLCB0cmFkdXppciAoY29uZm9ybWUgZGVmaW5pZG8gYWJhaXhvKSwgZS9vdSBkaXN0cmlidWlyIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyAoaW5jbHVpbmRvIG8gcmVzdW1vKSBwb3IgdG9kbyBvIG11bmRvIG5vIGZvcm1hdG8gaW1wcmVzc28gZSBlbGV0csO0bmljbyBlIGVtIHF1YWxxdWVyIG1laW8sIGluY2x1aW5kbyBvcyBmb3JtYXRvcyDDoXVkaW8gb3UgdsOtZGVvLgoKVm9jw6ogY29uY29yZGEgcXVlIGEgRVNQTSBwb2RlLCBzZW0gYWx0ZXJhciBvIGNvbnRlw7pkbywgdHJhbnNwb3IgYSBzdWEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIHBhcmEgcXVhbHF1ZXIgbWVpbyBvdSBmb3JtYXRvIHBhcmEgZmlucyBkZSBwcmVzZXJ2YcOnw6NvLgoKVm9jw6ogdGFtYsOpbSBjb25jb3JkYSBxdWUgYSBFU1BNIHBvZGUgbWFudGVyIG1haXMgZGUgdW1hIGPDs3BpYSBhIHN1YSB0ZXNlIG91IGRpc3NlcnRhw6fDo28gcGFyYSBmaW5zIGRlIHNlZ3VyYW7Dp2EsIGJhY2stdXAgZSBwcmVzZXJ2YcOnw6NvLgoKVm9jw6ogZGVjbGFyYSBxdWUgYSBzdWEgdGVzZSBvdSBkaXNzZXJ0YcOnw6NvIMOpIG9yaWdpbmFsIGUgcXVlIHZvY8OqIHRlbSBvIHBvZGVyIGRlIGNvbmNlZGVyIG9zIGRpcmVpdG9zIGNvbnRpZG9zIG5lc3RhIGxpY2Vuw6dhLiBWb2PDqiB0YW1iw6ltIGRlY2xhcmEgcXVlIG8gZGVww7NzaXRvIGRhIHN1YSB0ZXNlIG91IGRpc3NlcnRhw6fDo28sIHF1ZSBzZWphIGRlIHNldSBjb25oZWNpbWVudG8sIG7Do28gaW5mcmluZ2UgZGlyZWl0b3MgYXV0b3JhaXMgZGUgbmluZ3XDqW0uCgpDYXNvIGEgc3VhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBjb250ZW5oYSBtYXRlcmlhbCBxdWUgdm9jw6ogbsOjbyBwb3NzdWkgYSB0aXR1bGFyaWRhZGUgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzLCB2b2PDqiBkZWNsYXJhIHF1ZSBvYnRldmUgYSBwZXJtaXNzw6NvIGlycmVzdHJpdGEgZG8gZGV0ZW50b3IgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIHBhcmEgY29uY2VkZXIgw6AgRVNQTSBvcyBkaXJlaXRvcyBhcHJlc2VudGFkb3MgbmVzdGEgbGljZW7Dp2EsIGUgcXVlIGVzc2UgbWF0ZXJpYWwgZGUgcHJvcHJpZWRhZGUgZGUgdGVyY2Vpcm9zIGVzdMOhIGNsYXJhbWVudGUgaWRlbnRpZmljYWRvIGUgcmVjb25oZWNpZG8gbm8gdGV4dG8gb3Ugbm8gY29udGXDumRvIGRhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbyBvcmEgZGVwb3NpdGFkYS4KCkNBU08gQSBURVNFIE9VIERJU1NFUlRBw4fDg08gT1JBIERFUE9TSVRBREEgVEVOSEEgU0lETyBSRVNVTFRBRE8gREUgVU0gUEFUUk9Dw41OSU8gT1UgQVBPSU8gREUgVU1BIEFHw4pOQ0lBIERFIEZPTUVOVE8gT1UgT1VUUk8gT1JHQU5JU01PIFFVRSBOw4NPTyBTRUpBIEEgRVNQTSwgVk9Dw4ogREVDTEFSQSBRVUUgUkVTUEVJVE9VIFRPRE9TIEUgUVVBSVNRVUVSIERJUkVJVE9TIERFIFJFVklTw4NPIENPTU8gVEFNQsOJTSBBUyBERU1BSVMgT0JSSUdBw4fDlUVTIEVYSUdJREFTIFBPUiBDT05UUkFUTyBPVSBBQ09SRE8uCgpBIEVTUE0gc2UgY29tcHJvbWV0ZSBhIGlkZW50aWZpY2FyIGNsYXJhbWVudGUgbyBzZXUgbm9tZSAocykgb3UgbyAocykgbm9tZSAocykgZG8gKHMpIGRldGVudG9yIChlcykgZG9zIGRpcmVpdG9zIGF1dG9yYWlzIGRhIHRlc2Ugb3UgZGlzc2VydGHDp8OjbywgZSBuw6NvIGZhcmEgcXVhbHF1ZXIgYWx0ZXJhw6fDo28sIGFsw6ltIGRhcXVlbGFzIGNvbmNlZGlkYXMgcG9yIGVzdGEgbGljZW7Dp2EuCg==Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2016-11-29T03:00:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.por.fl_str_mv EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv HAVE " INSTA " : childhoods , consumption and social networking , OS and application OSU appropriations Instagram BY Children In Sao Paulo
title EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
spellingShingle EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
Bolzani, Luciana Corrêa
comunicação e consumo; crianças; infâncias; Instagram; redes sociais; cultura digital
communication and consumption; children; Instagram; social networks; digital culture
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
title_full EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
title_fullStr EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
title_full_unstemmed EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
title_sort EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo
author Bolzani, Luciana Corrêa
author_facet Bolzani, Luciana Corrêa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Orofino, Maria Isabel Rodrigues
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4703535Z3
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rocha, Rose de Melo
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pereira, Marisa Ribes
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 283.929.968-28
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4359011Y1
dc.contributor.author.fl_str_mv Bolzani, Luciana Corrêa
contributor_str_mv Orofino, Maria Isabel Rodrigues
Rocha, Rose de Melo
Pereira, Marisa Ribes
dc.subject.por.fl_str_mv comunicação e consumo; crianças; infâncias; Instagram; redes sociais; cultura digital
topic comunicação e consumo; crianças; infâncias; Instagram; redes sociais; cultura digital
communication and consumption; children; Instagram; social networks; digital culture
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv communication and consumption; children; Instagram; social networks; digital culture
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Children's relationships with new technologies widen the debate between the risks, opportunities and limits of use of digital social networking sites and the same in this scenario. This research analyzed the interaction of children of São Paulo, Brazil and the uses and appropriations of Instagram social networking site, a photo application that presents an opportunity for children to express themselves and interact through images, increasing the degree of visibility and media engagement in contemporary societies. Theoretically the study aimed to recognize the child, although it is influenced by adult behavior, has the ability to produce their own messages and build their meanings within their sociocultural context. Through non-participant observation of a virtual visual corpus and field research, along with ethnography method, the study sought to hear children, between 6 and 12 years old, of high social class, students from a school in the south of São Paulo and also investigate how share the content related to the communication and the symbolic consumption in the digital world. The main objective of this is to contribute to the field of audience study with children and the relationships and motivations exposed, allow researchers, educators and interested in general, under these angles, what they do and think about in their social networks.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-03-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-11-28T16:25:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Bolzani, Luciana Corrêa. EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo. 2015. 95 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.espm.br/handle/tede/211
identifier_str_mv Bolzani, Luciana Corrêa. EU TENHO “INSTA”: Infâncias, consumo e redes sociais, os usos e apropriações do aplicativo Instagram por crianças na cidade de São Paulo. 2015. 95 f. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, 2016.
url http://tede2.espm.br/handle/tede/211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 1478719854366591830
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
600
dc.relation.department.fl_str_mv -4455193753091852328
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -4056021055502874573
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo
dc.publisher.initials.fl_str_mv ESPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/1/license.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/2/Luciana+Corraa+Bolzani.pdf
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/3/Luciana+Corraa+Bolzani.pdf.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/211/4/Luciana+Corraa+Bolzani.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce
9ef88da368f53c1f2b905027d4997857
93efa68b8f50c46017a333e02406cf24
184a6569e8e7951ec6c66c7f963d745f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br
_version_ 1809112860956033024