A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/377 |
Resumo: | This work analyzes how Som Livre adapts to the recent transformations in business models adopted in the Brazilian market and its agents in the recording industry with time cut from 2000 to 2018. We start from an analysis of the changes in the organization of the music industry, discussing how Digital technologies have affected the different players in the industry and how new ones have emerged. Following, we conducted a case study of Som Livre, a Brazilian record label that completely changed the direction of new technologies and emerged as the largest company in the national music segment. In analyzing the lower barriers to entry for new players in the music industry, it recognizes that adaptive capacity has become a strong element of performance, the way to analyze this process in Som Livre, which does not make the physical to market progress. Digital has assumed a leading position in the domestic market. A research is a qualitative approach and as methodological procedures of case study highlighted for bibliographic review, secondary data survey of the music and sound industry and semi-structured interviews with company leaders. We believe that the work has the potential to contribute to the recognition of the competitive environment of the music industry in Brazil and can be applied to other academic or market works that have as premise the performance of the music in |
id |
ESPM_053d9d60eee150d136074feed98c256b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/377 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, João Luiz de Figueiredohttp://lattes.cnpq.br/9223950448656258Formiga, Eliana de LemosGalindo, Flávia Luiza Oliveira da CunhaAbreu, Ricardo Almeida de2020-06-24T15:23:40Z2019-03-11Abreu, Ricardo Almeida de. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000. 2019. [50 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro].http://tede2.espm.br/handle/tede/377This work analyzes how Som Livre adapts to the recent transformations in business models adopted in the Brazilian market and its agents in the recording industry with time cut from 2000 to 2018. We start from an analysis of the changes in the organization of the music industry, discussing how Digital technologies have affected the different players in the industry and how new ones have emerged. Following, we conducted a case study of Som Livre, a Brazilian record label that completely changed the direction of new technologies and emerged as the largest company in the national music segment. In analyzing the lower barriers to entry for new players in the music industry, it recognizes that adaptive capacity has become a strong element of performance, the way to analyze this process in Som Livre, which does not make the physical to market progress. Digital has assumed a leading position in the domestic market. A research is a qualitative approach and as methodological procedures of case study highlighted for bibliographic review, secondary data survey of the music and sound industry and semi-structured interviews with company leaders. We believe that the work has the potential to contribute to the recognition of the competitive environment of the music industry in Brazil and can be applied to other academic or market works that have as premise the performance of the music inEste trabalho analisa como a Som Livre se adaptou às recentes transformações ocorridas nos modelos de negócios adotados no mercado brasileiro e seus agentes na indústria fonográfica no recorte temporal de 2000 até 2018. Partimos de uma análise sobre as mudanças na organização da indústria da música, discutindo como as tecnologias digitais afetaram os diferentes agentes da indústria e como surgiram novos. Na sequência realizamos um estudo de caso da Som Livre, a gravadora brasileira que mudou completamente a direção frente às novas tecnologias e despontou como a maior empresa do segmento em música nacional. Ao analisarmos a diminuição das barreiras à entrada de novos players na indústria da música, reconhecemos que a capacidade adaptativa se tornou um forte elemento de competitividade, de maneira que analisamos esse processo na Som Livre, que no decorrer da transição do mercado físico para o mercado digital assumiu uma posição de liderança no mercado nacional. A pesquisa realizada é de abordagem qualitativa e como procedimentos metodológicos do estudo de caso destacamos a realização de revisão bibliográfica, levantamento de dados secundários da indústria da música e da Som Livre e a realização de entrevistas semiestruturadas com lideranças da empresa. Acreditamos que o trabalho realizado tem o potencial contribuir para o reconhecimento do ambiente competitivo da indústria da música no Brasil e pode ser aplicado em outros trabalhos acadêmicos ou de mercado que tenham como premissa a compreensão do setor da música no BrasilSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2020-06-23T22:49:53Z No. of bitstreams: 1 ABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf: 876692 bytes, checksum: 317a92b9ef6803bd88e4bd3bbd72dbe9 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2020-06-23T22:50:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf: 876692 bytes, checksum: 317a92b9ef6803bd88e4bd3bbd72dbe9 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2020-06-23T22:50:34Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf: 876692 bytes, checksum: 317a92b9ef6803bd88e4bd3bbd72dbe9 (MD5)Made available in DSpace on 2020-06-24T15:23:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf: 876692 bytes, checksum: 317a92b9ef6803bd88e4bd3bbd72dbe9 (MD5) Previous issue date: 2019-03-11application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/1180/ABREU%2c%20Ricardo.%20A%20consolida%c3%a7%c3%a3o%20da%20Som%20Livre%20como%20empresa%20l%c3%adder%20da%20ind%c3%bastria%20da%20m%c3%basica%20brasileira.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado Profissional em Gestão da Economia CriativaESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensuindústria da música; som livre; streaming; showbusiness; economia criativamusic industry; som livre; streaming; showbusiness; creative economyCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAA consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000The consolidation of the Som Livre as leader of the Brazilian music industry from adapting in the face of post 2000 digital transformationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5059127625252930782500500600-4455193753091852328-2504903392600098822info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf.jpgABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf.jpgimage/jpeg3452http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/4/ABREU%2C+Ricardo.+A+consolida%C3%A7%C3%A3o+da+Som+Livre+como+empresa+l%C3%ADder+da+ind%C3%BAstria+da+m%C3%BAsica+brasileira.pdf.jpg8b1fc61344626edac92d22da9eb6418fMD54TEXTABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf.txtABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdf.txttext/plain96202http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/3/ABREU%2C+Ricardo.+A+consolida%C3%A7%C3%A3o+da+Som+Livre+como+empresa+l%C3%ADder+da+ind%C3%BAstria+da+m%C3%BAsica+brasileira.pdf.txt1b34165bc17f8b976515dcf9074a3c25MD53ORIGINALABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdfABREU, Ricardo. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira.pdfapplication/pdf876692http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/2/ABREU%2C+Ricardo.+A+consolida%C3%A7%C3%A3o+da+Som+Livre+como+empresa+l%C3%ADder+da+ind%C3%BAstria+da+m%C3%BAsica+brasileira.pdf317a92b9ef6803bd88e4bd3bbd72dbe9MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/3772020-06-25 01:00:29.966oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2020-06-25T04:00:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The consolidation of the Som Livre as leader of the Brazilian music industry from adapting in the face of post 2000 digital transformation |
title |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 |
spellingShingle |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 Abreu, Ricardo Almeida de indústria da música; som livre; streaming; showbusiness; economia criativa music industry; som livre; streaming; showbusiness; creative economy CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
title_short |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 |
title_full |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 |
title_fullStr |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 |
title_full_unstemmed |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 |
title_sort |
A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000 |
author |
Abreu, Ricardo Almeida de |
author_facet |
Abreu, Ricardo Almeida de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, João Luiz de Figueiredo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9223950448656258 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Formiga, Eliana de Lemos |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Galindo, Flávia Luiza Oliveira da Cunha |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Ricardo Almeida de |
contributor_str_mv |
Silva, João Luiz de Figueiredo Formiga, Eliana de Lemos Galindo, Flávia Luiza Oliveira da Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
indústria da música; som livre; streaming; showbusiness; economia criativa |
topic |
indústria da música; som livre; streaming; showbusiness; economia criativa music industry; som livre; streaming; showbusiness; creative economy CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
music industry; som livre; streaming; showbusiness; creative economy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
description |
This work analyzes how Som Livre adapts to the recent transformations in business models adopted in the Brazilian market and its agents in the recording industry with time cut from 2000 to 2018. We start from an analysis of the changes in the organization of the music industry, discussing how Digital technologies have affected the different players in the industry and how new ones have emerged. Following, we conducted a case study of Som Livre, a Brazilian record label that completely changed the direction of new technologies and emerged as the largest company in the national music segment. In analyzing the lower barriers to entry for new players in the music industry, it recognizes that adaptive capacity has become a strong element of performance, the way to analyze this process in Som Livre, which does not make the physical to market progress. Digital has assumed a leading position in the domestic market. A research is a qualitative approach and as methodological procedures of case study highlighted for bibliographic review, secondary data survey of the music and sound industry and semi-structured interviews with company leaders. We believe that the work has the potential to contribute to the recognition of the competitive environment of the music industry in Brazil and can be applied to other academic or market works that have as premise the performance of the music in |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-03-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-06-24T15:23:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Abreu, Ricardo Almeida de. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000. 2019. [50 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/377 |
identifier_str_mv |
Abreu, Ricardo Almeida de. A consolidação da Som Livre como empresa líder da indústria da música brasileira a partir de sua adaptação frente às transformações digitais pós 2000. 2019. [50 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/377 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-5059127625252930782 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-4455193753091852328 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-2504903392600098822 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/4/ABREU%2C+Ricardo.+A+consolida%C3%A7%C3%A3o+da+Som+Livre+como+empresa+l%C3%ADder+da+ind%C3%BAstria+da+m%C3%BAsica+brasileira.pdf.jpg http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/3/ABREU%2C+Ricardo.+A+consolida%C3%A7%C3%A3o+da+Som+Livre+como+empresa+l%C3%ADder+da+ind%C3%BAstria+da+m%C3%BAsica+brasileira.pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/2/ABREU%2C+Ricardo.+A+consolida%C3%A7%C3%A3o+da+Som+Livre+como+empresa+l%C3%ADder+da+ind%C3%BAstria+da+m%C3%BAsica+brasileira.pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/377/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8b1fc61344626edac92d22da9eb6418f 1b34165bc17f8b976515dcf9074a3c25 317a92b9ef6803bd88e4bd3bbd72dbe9 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1809112863262900224 |