Atenção visual e congruência de embalagem em ambiente de laboratório de varejo com o uso de eye tracking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gallina, Mariângela
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/326
Resumo: Research on visual attention and consumer behavior reports how packaging design raises interest and stimulates point of sale choice. However, little attention is dedicate to packaging, that has a similar layout or congruent. The empiricist of this dissertation evaluates the decision making of the consumer in front of a packaging with congruent layout between the brands of the same category of product. It divided into three studies, all performed in a retail laboratory environment and using eye tracking. Two studies were exploratory, being that the second was the inclusion of a controlled variable, the observation distance. The third was an experiment with hypothesis testing constructed from the previous results and supported in the literature review. The results of the study show a correspondence between the shelf position and consumer choice, regardless of the congruent factors and distance of observation. The inputs serve as a basis for future research, can be validated for other product categories, and subsidize marketing strategies and packaging design.
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The empiricist of this dissertation evaluates the decision making of the consumer in front of a packaging with congruent layout between the brands of the same category of product. It divided into three studies, all performed in a retail laboratory environment and using eye tracking. Two studies were exploratory, being that the second was the inclusion of a controlled variable, the observation distance. The third was an experiment with hypothesis testing constructed from the previous results and supported in the literature review. The results of the study show a correspondence between the shelf position and consumer choice, regardless of the congruent factors and distance of observation. The inputs serve as a basis for future research, can be validated for other product categories, and subsidize marketing strategies and packaging design.Pesquisas sobre atenção visual e o comportamento do consumidor relatam como o design de embalagem desperta o interesse e estimula a escolha no ponto de venda. No entanto, pouca atenção é dedicada às embalagens que apresentam layout similar ou congruentes. O empírico dessa dissertação avalia a tomada de decisão do consumidor frente a uma embalagem com layout congruente entre as marcas de uma mesma categoria de produto. Está dividido em três estudos, todos realizados em ambiente de laboratório de varejo e com uso de eye tracking. Dois estudos foram de caráter exploratório, e o segundo houve a inclusão de uma variável controlada, a distância de observação. O terceiro foi um experimento com teste de hipóteses construídas a partir dos resultados anteriores e apoiados na revisão da literatura. Os resultados do estudo mostram uma correspondência entre a posição de gôndola e a escolha do consumidor, independente da congruência e da distância de observação. Os inputs servem como base para futuras pesquisas, podem ser validados em outras categorias de produtos e subsidiar estratégias de marketing e design de embalagem.Submitted by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2018-10-09T18:35:23Z No. of bitstreams: 1 MPCC - MARIÂNGELA GALLINA.pdf: 2738383 bytes, checksum: 2dee930c11d516ee62ec9d342824ee72 (MD5)Approved for entry into archive by Debora Cristina Bonfim Aquarone (deborabonfim@espm.br) on 2018-10-09T18:35:52Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MPCC - MARIÂNGELA GALLINA.pdf: 2738383 bytes, checksum: 2dee930c11d516ee62ec9d342824ee72 (MD5)Approved for entry into archive by Debora Cristina Bonfim Aquarone (deborabonfim@espm.br) on 2018-10-09T18:36:01Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MPCC - MARIÂNGELA GALLINA.pdf: 2738383 bytes, checksum: 2dee930c11d516ee62ec9d342824ee72 (MD5)Made available in DSpace on 2018-10-09T18:36:09Z (GMT). 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