Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Securato, Andrea Silvia
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/274
Resumo: The store environmental factors and their influences on consumption are current and relevant themes, dealt with by much of the academic literature. These factors, divided into auditory, visual, olfactory, tactile, tasteful and social, are presented as the focus of managerial strategies, do to the interferences in the dynamics of attention at the point of sale. This paper seeks to clarify this dynamic, in face of three factors: auditory, visual and social. For that, the variables of music, lighting and crowding and their influences on consumer attention in a simulated supermarket environment were considered. The analysis was carried out in the Retail Lab of the School of Advertising and Marketing with the use of EyeTracking technology to identify the visual attention in front of six varied scenarios. The results point to a positive impact of music of moderate height (ambient sound), as well as influences of the high and natural lighting and acceleration of the decisions of purchase by the density of individuals (crowding). Such results contribute to the academic and managerial knowledge in marketing, with indication of proposals for future studies.
id ESPM_b4ce68883004bfd8fcb725b8d6d08e34
oai_identifier_str oai:tede2.espm.br:tede/274
network_acronym_str ESPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
repository_id_str
spelling Spers, Eduardo EugênioMarchesin, Vanessa ClariziaMello, Cristina Helena Pinto deSilva, Hermes Moretti Ribeiro da311.017.148-16http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8243914H8Securato, Andrea Silvia2017-12-01T11:23:10Z2017-03-29Securato, Andrea Silvia. Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo. 2017. [68 f.]. Dissertação ( Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .http://tede2.espm.br/handle/tede/274The store environmental factors and their influences on consumption are current and relevant themes, dealt with by much of the academic literature. These factors, divided into auditory, visual, olfactory, tactile, tasteful and social, are presented as the focus of managerial strategies, do to the interferences in the dynamics of attention at the point of sale. This paper seeks to clarify this dynamic, in face of three factors: auditory, visual and social. For that, the variables of music, lighting and crowding and their influences on consumer attention in a simulated supermarket environment were considered. The analysis was carried out in the Retail Lab of the School of Advertising and Marketing with the use of EyeTracking technology to identify the visual attention in front of six varied scenarios. The results point to a positive impact of music of moderate height (ambient sound), as well as influences of the high and natural lighting and acceleration of the decisions of purchase by the density of individuals (crowding). Such results contribute to the academic and managerial knowledge in marketing, with indication of proposals for future studies.Os fatores ambientais de loja, e suas influências sobre o consumo são temas atuais e relevantes, tratados por grande parte da literatura acadêmica. Estes fatores, divididos em auditivos, visuais, olfativos, táteis, degustativos e sociais apresentam-se como foco das estratégias gerenciais, apresentada as interferências nas dinâmicas de atenção no ponto de venda. Este trabalho busca aclarar esta dinâmica, diante de três dos fatores: auditivo, visual e social. Para tanto, foram consideradas as variáveis de música, iluminação e crowding, e suas influências na atenção do consumidor em ambiente simulado de supermercado. A análise foi realizada no Retail Lab da Escola Superior de Propaganda e Marketing, com o uso da tecnologia Eye Tracking para identificação a atenção visual, diante de seis cenários variados. Os resultados apontam para um impacto positivo de músicas, de altura moderada (som ambiente), bem como influências da iluminação alta e natural, e aceleração das decisões de compra pela densidade de indivíduos, crowding. Tais resultados contribuem para o conhecimento acadêmico e gerencial em marketing, com indicação de propostas para estudos futuros.Submitted by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2017-11-23T14:59:03Z No. of bitstreams: 1 ANDREA SILVIA SECURATO.pdf: 2258702 bytes, checksum: ce8b47f8b0a7a37dd282aa762c8f1a49 (MD5)Approved for entry into archive by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2017-11-23T15:01:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ANDREA SILVIA SECURATO.pdf: 2258702 bytes, checksum: ce8b47f8b0a7a37dd282aa762c8f1a49 (MD5)Approved for entry into archive by Ana Cristina Ropero (ana@espm.br) on 2017-12-01T11:21:36Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ANDREA SILVIA SECURATO.pdf: 2258702 bytes, checksum: ce8b47f8b0a7a37dd282aa762c8f1a49 (MD5)Made available in DSpace on 2017-12-01T11:23:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANDREA SILVIA SECURATO.pdf: 2258702 bytes, checksum: ce8b47f8b0a7a37dd282aa762c8f1a49 (MD5) Previous issue date: 2017-03-29application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/775/ANDREA%20SILVIA%20SECURATO.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado Profissional em Comportamento do ConsumidorESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucomportamento do consumidor; atenção; ponto de venda; crowding; música; iluminação; eye tracking; Retail Labconsumer behavior; attention; point of sale; crowding; music; lighting; eye tracking; Retail LabCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOInfluência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de VarejoInfluence of music, lighting and Crowding on consumer attention: an exploratory study in the laboratory environment of Retailinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5003969050085565866500500600-44551937530918523288024035432632778221info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51ORIGINALANDREA SILVIA SECURATO.pdfANDREA SILVIA SECURATO.pdfapplication/pdf2258702http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/2/ANDREA+SILVIA+SECURATO.pdfce8b47f8b0a7a37dd282aa762c8f1a49MD52TEXTANDREA SILVIA SECURATO.pdf.txtANDREA SILVIA SECURATO.pdf.txttext/plain119954http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/3/ANDREA+SILVIA+SECURATO.pdf.txt492ce55139e9fe38bd72347ae2a8b1a8MD53THUMBNAILANDREA SILVIA SECURATO.pdf.jpgANDREA SILVIA SECURATO.pdf.jpgimage/jpeg4296http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/4/ANDREA+SILVIA+SECURATO.pdf.jpg1d32db4d254a7e34c1060c296dd5daf9MD54tede/2742017-12-02 01:01:33.847oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2017-12-02T03:01:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.por.fl_str_mv Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Influence of music, lighting and Crowding on consumer attention: an exploratory study in the laboratory environment of Retail
title Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
spellingShingle Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
Securato, Andrea Silvia
comportamento do consumidor; atenção; ponto de venda; crowding; música; iluminação; eye tracking; Retail Lab
consumer behavior; attention; point of sale; crowding; music; lighting; eye tracking; Retail Lab
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
title_full Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
title_fullStr Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
title_full_unstemmed Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
title_sort Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo
author Securato, Andrea Silvia
author_facet Securato, Andrea Silvia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Spers, Eduardo Eugênio
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Marchesin, Vanessa Clarizia
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mello, Cristina Helena Pinto de
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Hermes Moretti Ribeiro da
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 311.017.148-16
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8243914H8
dc.contributor.author.fl_str_mv Securato, Andrea Silvia
contributor_str_mv Spers, Eduardo Eugênio
Marchesin, Vanessa Clarizia
Mello, Cristina Helena Pinto de
Silva, Hermes Moretti Ribeiro da
dc.subject.por.fl_str_mv comportamento do consumidor; atenção; ponto de venda; crowding; música; iluminação; eye tracking; Retail Lab
topic comportamento do consumidor; atenção; ponto de venda; crowding; música; iluminação; eye tracking; Retail Lab
consumer behavior; attention; point of sale; crowding; music; lighting; eye tracking; Retail Lab
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv consumer behavior; attention; point of sale; crowding; music; lighting; eye tracking; Retail Lab
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description The store environmental factors and their influences on consumption are current and relevant themes, dealt with by much of the academic literature. These factors, divided into auditory, visual, olfactory, tactile, tasteful and social, are presented as the focus of managerial strategies, do to the interferences in the dynamics of attention at the point of sale. This paper seeks to clarify this dynamic, in face of three factors: auditory, visual and social. For that, the variables of music, lighting and crowding and their influences on consumer attention in a simulated supermarket environment were considered. The analysis was carried out in the Retail Lab of the School of Advertising and Marketing with the use of EyeTracking technology to identify the visual attention in front of six varied scenarios. The results point to a positive impact of music of moderate height (ambient sound), as well as influences of the high and natural lighting and acceleration of the decisions of purchase by the density of individuals (crowding). Such results contribute to the academic and managerial knowledge in marketing, with indication of proposals for future studies.
publishDate 2017
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-12-01T11:23:10Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-03-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Securato, Andrea Silvia. Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo. 2017. [68 f.]. Dissertação ( Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.espm.br/handle/tede/274
identifier_str_mv Securato, Andrea Silvia. Influência da música, da iluminação e Crowding na atenção do consumidor: um estudo exploratório em ambiente de laboratório de Varejo. 2017. [68 f.]. Dissertação ( Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .
url http://tede2.espm.br/handle/tede/274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -5003969050085565866
dc.relation.confidence.fl_str_mv 500
500
600
dc.relation.department.fl_str_mv -4455193753091852328
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 8024035432632778221
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor
dc.publisher.initials.fl_str_mv ESPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/1/license.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/2/ANDREA+SILVIA+SECURATO.pdf
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/3/ANDREA+SILVIA+SECURATO.pdf.txt
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/274/4/ANDREA+SILVIA+SECURATO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce
ce8b47f8b0a7a37dd282aa762c8f1a49
492ce55139e9fe38bd72347ae2a8b1a8
1d32db4d254a7e34c1060c296dd5daf9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br
_version_ 1809112861908140032