Gestão coletiva de direitos no audiovisual: o direito a remuneração de roteiristas e diretores pela exibição pública de obras cinematográficas no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo, Marina Band
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/358
Resumo: This dissertation purpose is to explore why the Brazilian audiovisual sector does not use the collective management of rights to guarantee the remuneration of screenwriters and film directors for the public exhibition of their cinematographic works. The research argument holds that the non-use of the collective management of rights in the Brazilian audiovisual sector is related to the missing provision of a procedure for the constitution of a Collection and Distribution Office in the legislation in the same way that it occurs at the musical sector; and a lack of knowledge and effective representation of the directors and screenwriters during the drafting and voting of the changes regard Collective Rights Management at the Copyright bill. The applicability of the study is in the proposition of alternative ways of managing rights that guarantee the remuneration of screenwriters and directors for the public exhibition of cinematographic works and may benefit the audiovisual productive chain due to the scarce bibliography on the subject in Brazil and the possibility of being converted into public policies for the sector, as well as institutional material on the subject, thus revealing this study practical relevance
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The research argument holds that the non-use of the collective management of rights in the Brazilian audiovisual sector is related to the missing provision of a procedure for the constitution of a Collection and Distribution Office in the legislation in the same way that it occurs at the musical sector; and a lack of knowledge and effective representation of the directors and screenwriters during the drafting and voting of the changes regard Collective Rights Management at the Copyright bill. The applicability of the study is in the proposition of alternative ways of managing rights that guarantee the remuneration of screenwriters and directors for the public exhibition of cinematographic works and may benefit the audiovisual productive chain due to the scarce bibliography on the subject in Brazil and the possibility of being converted into public policies for the sector, as well as institutional material on the subject, thus revealing this study practical relevanceO objetivo da dissertação é explorar por que o setor audiovisual brasileiro não utiliza a gestão coletiva de direitos para garantir a remuneração de roteiristas e diretores pela exibição pública de obras cinematográficas. O argumento central sustenta que a não-utilização da gestão coletiva de direitos no setor audiovisual brasileiro está relacionada a não-previsão na legislação de um procedimento para a constituição de um Escritório Central de Arrecadação e Distribuição nos mesmos do setor musical e a falta de conhecimento e representatividade efetiva dos diretores e roteiristas durante a elaboração e votação do projeto de lei que alterou a Lei de Direitos Autorais no que se refere à Gestão Coletiva de Direitos. A aplicabilidade do estudo está na proposição de modos alternativos de gestão dos direitos que garantam a remuneração de roteiristas e diretores pela exibição de obras cinematográficas e poderá beneficiar a cadeia produtiva do setor audiovisual em razão da escassa bibliografia sobre o tema no Brasil e da possibilidade de ser convertido em políticas públicas para o setor, assim como material institucional sobre o tema, revelando assim, sua relevância prática do presente estudoSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-24T19:44:55Z No. of bitstreams: 1 MACEDO, Marina Band. Gestão coletiva de direitos no audiovisual o direito à remuneração de roteiristas e diretores pela exibição pública de obras cinemato.pdf: 585958 bytes, checksum: daf1635b87199ddc7d2f801bacf9b1b0 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-24T20:12:37Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MACEDO, Marina Band. 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