O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/675 |
Resumo: | The Master‟s thesis presented here aims to investigate the advertising films of the Apple brand, with the purpose of analyzing their rhetorical strategies present in their advertising materials, focusing on the sale of the iPhone, during the period of the COVID-19 pandemic in Brazil. We will select a corpus of advertisements from digital and television media. Methodologically, the data were analyzed in the light of rhetorical procedures and the intersection with a theoretical framework on consumption and brand promotional resources. |
id |
ESPM_62bc8d6ef106443f090e13db98a90d3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/675 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Carrascoza, João Luís AnzanelloCasadei, Eliza BachegaCarvalho, Dora827.461.250-72https://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K1793371U8&tokenCaptchar=03AAYGu2RfkIvaKZEQslxOpbGWALMv3jXe42Lfgtn2K77ihrT3_-TJlPT7rrvbZcy6GruMo-4lsvxqp9WCOeiJCkGkVcoYKOx7CcKYRyOC4EoZUhyfUAK2cw0nsVnMfSrcODlxUBAc9ik_pJIDlvrCGykAS6CFvVh2cYAREv6yqGGlylQiuwx5O8EjnGvXJIirP7BIBQHdaNaBicFQqvIZxz93u5XlgMwGSkpLGA93F2QwV52DNEpWbLcUidX2Bk7iu0vXdKX07qkPx2unywRReuCreHlmE-v09kvwy4Ju2QQJul3_7ZkKJGxgEHtioj_Rys5NUuA9rkERVrTM4lP3iCEMNkyMLK9_YSbs4W5fcBzabKDa1Xwtk7GYg0JcJQMJFcHQgZuBFsWoHbIEls9Z6zZC9i6JXzskkiBVkj7NXRfwbPopa1VSWM3wCH6RZCzDJ6C_AuRcsKsvUQJatl-AmcYjx8HBVO0Hu_1wm33C5qScamZtiSoe1t0XB0zFELn6TIerDlzQEB2T5XFBvRsb-MmC8caR89A2aUSjE9ZA89zUo3h59zfLgn0RiGJFV1DT_p9nrnY-Y3qTFelizardo, Adriano dos Santos2023-07-04T13:12:39Z2023-05-12Felizardo, Adriano dos Santos. O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia. 2023. [106 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .http://tede2.espm.br/handle/tede/675The Master‟s thesis presented here aims to investigate the advertising films of the Apple brand, with the purpose of analyzing their rhetorical strategies present in their advertising materials, focusing on the sale of the iPhone, during the period of the COVID-19 pandemic in Brazil. We will select a corpus of advertisements from digital and television media. Methodologically, the data were analyzed in the light of rhetorical procedures and the intersection with a theoretical framework on consumption and brand promotional resources.A dissertação que ora se apresenta tem o intuito de investigar os filmes publicitários da marca Apple, com a finalidade de analisar as suas estratégias retóricas presentes em seus materiais publicitários, focando na promoção do iPhone, durante o período da pandemia da COVID-19, no Brasil. Selecionou-se um corpus de peças publicitárias de mídias digitais e televisivas para tal. Metodologicamente, os dados foram analisados à luz dos procedimentos retóricos e do entrecruzamento com um referencial teórico sobre consumo e recursos de promoção da marca.Submitted by Débora Silva (deborasilva@espm.br) on 2023-07-04T13:09:32Z No. of bitstreams: 1 Adriano dos Santos Felizardo.pdf: 2370578 bytes, checksum: 583bde5168a59e44334841db2321189c (MD5)Approved for entry into archive by Débora Silva (deborasilva@espm.br) on 2023-07-04T13:12:10Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Adriano dos Santos Felizardo.pdf: 2370578 bytes, checksum: 583bde5168a59e44334841db2321189c (MD5)Approved for entry into archive by Débora Silva (deborasilva@espm.br) on 2023-07-04T13:12:28Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Adriano dos Santos Felizardo.pdf: 2370578 bytes, checksum: 583bde5168a59e44334841db2321189c (MD5)Made available in DSpace on 2023-07-04T13:12:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Adriano dos Santos Felizardo.pdf: 2370578 bytes, checksum: 583bde5168a59e44334841db2321189c (MD5) Previous issue date: 2023-05-12application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/2386/Adriano%20dos%20Santos%20Felizardo.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado em Comunicação e Práticas de ConsumoESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucomunicação e consumo simbólico; retórica; filme publicitário; Apple; iPhonesymbolic consumption; advertising film; rhetoric; Apple; iPhoneCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemiaSymbolic consumption and rhetorical strategies in Apple's advertising films during the pandemicinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis1478719854366591830500500600-4455193753091852328-4056021055502874573info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILAdriano dos Santos Felizardo.pdf.jpgAdriano dos Santos Felizardo.pdf.jpgimage/jpeg4022http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/4/Adriano+dos+Santos+Felizardo.pdf.jpg4065a4a3b0a4d3650b43db30133712deMD54TEXTAdriano dos Santos Felizardo.pdf.txtAdriano dos Santos Felizardo.pdf.txttext/plain160655http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/3/Adriano+dos+Santos+Felizardo.pdf.txt790d80ef7370a03eab495f2a2192b036MD53ORIGINALAdriano dos Santos Felizardo.pdfAdriano dos Santos Felizardo.pdfapplication/pdf2370578http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/2/Adriano+dos+Santos+Felizardo.pdf583bde5168a59e44334841db2321189cMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/6752023-07-05 01:00:11.364oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2023-07-05T04:00:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Symbolic consumption and rhetorical strategies in Apple's advertising films during the pandemic |
title |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia |
spellingShingle |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia Felizardo, Adriano dos Santos comunicação e consumo simbólico; retórica; filme publicitário; Apple; iPhone symbolic consumption; advertising film; rhetoric; Apple; iPhone CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia |
title_full |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia |
title_fullStr |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia |
title_full_unstemmed |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia |
title_sort |
O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia |
author |
Felizardo, Adriano dos Santos |
author_facet |
Felizardo, Adriano dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carrascoza, João Luís Anzanello |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Casadei, Eliza Bachega |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carvalho, Dora |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
827.461.250-72 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
https://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K1793371U8&tokenCaptchar=03AAYGu2RfkIvaKZEQslxOpbGWALMv3jXe42Lfgtn2K77ihrT3_-TJlPT7rrvbZcy6GruMo-4lsvxqp9WCOeiJCkGkVcoYKOx7CcKYRyOC4EoZUhyfUAK2cw0nsVnMfSrcODlxUBAc9ik_pJIDlvrCGykAS6CFvVh2cYAREv6yqGGlylQiuwx5O8EjnGvXJIirP7BIBQHdaNaBicFQqvIZxz93u5XlgMwGSkpLGA93F2QwV52DNEpWbLcUidX2Bk7iu0vXdKX07qkPx2unywRReuCreHlmE-v09kvwy4Ju2QQJul3_7ZkKJGxgEHtioj_Rys5NUuA9rkERVrTM4lP3iCEMNkyMLK9_YSbs4W5fcBzabKDa1Xwtk7GYg0JcJQMJFcHQgZuBFsWoHbIEls9Z6zZC9i6JXzskkiBVkj7NXRfwbPopa1VSWM3wCH6RZCzDJ6C_AuRcsKsvUQJatl-AmcYjx8HBVO0Hu_1wm33C5qScamZtiSoe1t0XB0zFELn6TIerDlzQEB2T5XFBvRsb-MmC8caR89A2aUSjE9ZA89zUo3h59zfLgn0RiGJFV1DT_p9nrnY-Y3qT |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felizardo, Adriano dos Santos |
contributor_str_mv |
Carrascoza, João Luís Anzanello Casadei, Eliza Bachega Carvalho, Dora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comunicação e consumo simbólico; retórica; filme publicitário; Apple; iPhone |
topic |
comunicação e consumo simbólico; retórica; filme publicitário; Apple; iPhone symbolic consumption; advertising film; rhetoric; Apple; iPhone CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
symbolic consumption; advertising film; rhetoric; Apple; iPhone |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The Master‟s thesis presented here aims to investigate the advertising films of the Apple brand, with the purpose of analyzing their rhetorical strategies present in their advertising materials, focusing on the sale of the iPhone, during the period of the COVID-19 pandemic in Brazil. We will select a corpus of advertisements from digital and television media. Methodologically, the data were analyzed in the light of rhetorical procedures and the intersection with a theoretical framework on consumption and brand promotional resources. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-04T13:12:39Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-05-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Felizardo, Adriano dos Santos. O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia. 2023. [106 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/675 |
identifier_str_mv |
Felizardo, Adriano dos Santos. O consumo simbólico e as estratégias retóricas dos filmes publicitários da Apple na pandemia. 2023. [106 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] . |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
1478719854366591830 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-4455193753091852328 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/4/Adriano+dos+Santos+Felizardo.pdf.jpg http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/3/Adriano+dos+Santos+Felizardo.pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/2/Adriano+dos+Santos+Felizardo.pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/675/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4065a4a3b0a4d3650b43db30133712de 790d80ef7370a03eab495f2a2192b036 583bde5168a59e44334841db2321189c 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1809112866790309888 |