A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/380 |
Resumo: | This applied research studies the behavior of families in the search for the ideal day care center for their children. In this sense, it presents guidelines and recommendations for a prototype, both web and mobile, with the objective of facilitating the choice process, taking into consideration the different variables pertinent to the different realities of each family, and giving more security to the moment of decision. For this, in addition to the qualitative and quantitative research results that present the families difficulties, challenges and desires, the research document makes use of concepts and applications of several areas of knowledge to compose a solid vision about the context that surrounds the behavior related to early childhood education. Thus, from the understanding of the cultural transformations that have been impacting the dynamics of daily life, especially due to the insertion of technological resources, and the conception that the Creative Economy is a fertile field to encourage and promote positive and necessary changes in society, is Design universe, especially in the Experience Design field, with its strategic vision and its ability to improve the interaction of humans with computers, which gives the main references for the construction of the digital strategy aligned with the market needs and that improves the experience to search the ideal day care center |
id |
ESPM_6a80e7ad94062c39cf7211169cf68847 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/380 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Teixeira, Eduardo Ariel de Souzahttp://lattes.cnpq.br/9190622937276461Abreu, Leonardo Marques deMaciel, Katia Augustahttp://lattes.cnpq.br/7363705544520339Oliveira, Rafael Ferreira de2020-06-25T13:54:12Z2019-02-27Oliveira, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente. 2019. [552 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro].http://tede2.espm.br/handle/tede/380This applied research studies the behavior of families in the search for the ideal day care center for their children. In this sense, it presents guidelines and recommendations for a prototype, both web and mobile, with the objective of facilitating the choice process, taking into consideration the different variables pertinent to the different realities of each family, and giving more security to the moment of decision. For this, in addition to the qualitative and quantitative research results that present the families difficulties, challenges and desires, the research document makes use of concepts and applications of several areas of knowledge to compose a solid vision about the context that surrounds the behavior related to early childhood education. Thus, from the understanding of the cultural transformations that have been impacting the dynamics of daily life, especially due to the insertion of technological resources, and the conception that the Creative Economy is a fertile field to encourage and promote positive and necessary changes in society, is Design universe, especially in the Experience Design field, with its strategic vision and its ability to improve the interaction of humans with computers, which gives the main references for the construction of the digital strategy aligned with the market needs and that improves the experience to search the ideal day care centerEsta pesquisa aplicada estuda o comportamento das famílias na busca pela creche ideal para seus filhos. Neste sentido, apresenta direcionamentos e recomendações para um protótipo, tanto web como mobile, com os objetivos de facilitar o processo de escolha, considerando as diversas variáveis pertinentes às diferentes realidades de cada família, e dar mais segurança ao momento de decisão. Para isso, além dos resultados de pesquisas qualitativa e quantitativa que apresentam as dificuldades, os desafios e os desejos das famílias, o documento de pesquisa faz uso de conceitos e aplicações de diversas áreas de conhecimento para compor uma visão sólida sobre o contexto que cerca o comportamento das famílias relacionado à educação infantil. Assim, a partir do entendimento das transformações culturais que vêm impactando a dinâmica do cotidiano, especialmente por conta da inserção de recursos tecnológicos, e da concepção que a Economia Criativa é um campo fértil para incentivar e promover mudanças positivas e necessárias na sociedade, é no universo do Design, especialmente no campo do Design de Experiência, com sua visão estratégica e capacidade de melhorar a interação de humanos com computadores, que se dão as principais referências para a construção de uma estratégia digital alinhada às necessidades de mercado e que melhore a experiência de busca pela creche idealSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2020-06-24T23:55:58Z No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf: 14494570 bytes, checksum: 34637d87ddd9eeb36ff21352623c5889 (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2020-06-24T23:56:10Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf: 14494570 bytes, checksum: 34637d87ddd9eeb36ff21352623c5889 (MD5)Approved for entry into archive by Edson Sousa da Silva (edson.sousa@espm.br) on 2020-06-25T13:54:00Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf: 14494570 bytes, checksum: 34637d87ddd9eeb36ff21352623c5889 (MD5)Made available in DSpace on 2020-06-25T13:54:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf: 14494570 bytes, checksum: 34637d87ddd9eeb36ff21352623c5889 (MD5) Previous issue date: 2019-02-27application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/1184/OLIVEIRA%2c%20Rafael%20Ferreira%20de.%20A%20busca%20pela%20creche%20ideal..pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado Profissional em Gestão da Economia CriativaESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensucreche; design de experiência; design de interaçãoday care center; experience design; interaction designCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAA busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o clienteThe search for the ideal daycare center: design as a tool for creating a digital customer-oriented experienceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5059127625252930782500500600-4455193753091852328-2504903392600098822info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILOLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf.jpgOLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf.jpgimage/jpeg3261http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/4/OLIVEIRA%2C+Rafael+Ferreira+de.+A+busca+pela+creche+ideal..pdf.jpgf628f18a57bbe7d9e1bdb6111bad52ceMD54TEXTOLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf.txtOLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdf.txttext/plain1060358http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/3/OLIVEIRA%2C+Rafael+Ferreira+de.+A+busca+pela+creche+ideal..pdf.txtb04c2c3a2be8809470d66e09109eb100MD53ORIGINALOLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdfOLIVEIRA, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal..pdfapplication/pdf14494570http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/2/OLIVEIRA%2C+Rafael+Ferreira+de.+A+busca+pela+creche+ideal..pdf34637d87ddd9eeb36ff21352623c5889MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/3802020-06-26 01:00:16.503oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2020-06-26T04:00:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The search for the ideal daycare center: design as a tool for creating a digital customer-oriented experience |
title |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente |
spellingShingle |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente Oliveira, Rafael Ferreira de creche; design de experiência; design de interação day care center; experience design; interaction design CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
title_short |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente |
title_full |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente |
title_fullStr |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente |
title_full_unstemmed |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente |
title_sort |
A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente |
author |
Oliveira, Rafael Ferreira de |
author_facet |
Oliveira, Rafael Ferreira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Teixeira, Eduardo Ariel de Souza |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9190622937276461 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Abreu, Leonardo Marques de |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Maciel, Katia Augusta |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7363705544520339 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Rafael Ferreira de |
contributor_str_mv |
Teixeira, Eduardo Ariel de Souza Abreu, Leonardo Marques de Maciel, Katia Augusta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
creche; design de experiência; design de interação |
topic |
creche; design de experiência; design de interação day care center; experience design; interaction design CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
day care center; experience design; interaction design |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
description |
This applied research studies the behavior of families in the search for the ideal day care center for their children. In this sense, it presents guidelines and recommendations for a prototype, both web and mobile, with the objective of facilitating the choice process, taking into consideration the different variables pertinent to the different realities of each family, and giving more security to the moment of decision. For this, in addition to the qualitative and quantitative research results that present the families difficulties, challenges and desires, the research document makes use of concepts and applications of several areas of knowledge to compose a solid vision about the context that surrounds the behavior related to early childhood education. Thus, from the understanding of the cultural transformations that have been impacting the dynamics of daily life, especially due to the insertion of technological resources, and the conception that the Creative Economy is a fertile field to encourage and promote positive and necessary changes in society, is Design universe, especially in the Experience Design field, with its strategic vision and its ability to improve the interaction of humans with computers, which gives the main references for the construction of the digital strategy aligned with the market needs and that improves the experience to search the ideal day care center |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-02-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-06-25T13:54:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente. 2019. [552 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/380 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Rafael Ferreira de. A busca pela creche ideal: o design como ferramenta para a criação de uma experiência digital orientada para o cliente. 2019. [552 f.]. Dissertação( Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/380 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-5059127625252930782 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-4455193753091852328 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-2504903392600098822 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/4/OLIVEIRA%2C+Rafael+Ferreira+de.+A+busca+pela+creche+ideal..pdf.jpg http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/3/OLIVEIRA%2C+Rafael+Ferreira+de.+A+busca+pela+creche+ideal..pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/2/OLIVEIRA%2C+Rafael+Ferreira+de.+A+busca+pela+creche+ideal..pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/380/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f628f18a57bbe7d9e1bdb6111bad52ce b04c2c3a2be8809470d66e09109eb100 34637d87ddd9eeb36ff21352623c5889 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1809112863298551808 |