A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/343 |
Resumo: | This dissertation deals with brand extension in the media sector through the example of Atlântida FM, a regional radio network present in the states of Rio Grande do Sul and Santa Catarina. From the methods of documentary analysis and case study, it verifies if extending the brand of a communication company to new markets is an effective alternative or not to the traditional business model of commercial broadcasting. In the end, it concludes that such a strategy has positive results for Atlântida FM, but points out that the maintenance of this success in the coming years depends on a higher growth of advertising investment in digital media, in order to compensate for what is still guaranteed by analogical means. Otherwise, audience numbers recorded on the Internet will continue to be used in commercial projects as a complement to FM radio, which, despite all the changes in consumer behavior, still preserves high levels of attraction for listeners and advertisers |
id |
ESPM_b36f435c0f8a5e1c508497ced8894c26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.espm.br:tede/343 |
network_acronym_str |
ESPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
repository_id_str |
|
spelling |
Santa Cruz, Lucia Maria Marcellino dehttp://lattes.cnpq.br/0078280390470503Silva , João Luiz de FigueiredoFerraretto, Luiz Artur132.242.517-51http://lattes.cnpq.br/6987795198218673Duarte, Fernando Morgado2019-10-09T21:31:27Z2017-07-31Duarte, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM. 2017. [98 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro].http://tede2.espm.br/handle/tede/343This dissertation deals with brand extension in the media sector through the example of Atlântida FM, a regional radio network present in the states of Rio Grande do Sul and Santa Catarina. From the methods of documentary analysis and case study, it verifies if extending the brand of a communication company to new markets is an effective alternative or not to the traditional business model of commercial broadcasting. In the end, it concludes that such a strategy has positive results for Atlântida FM, but points out that the maintenance of this success in the coming years depends on a higher growth of advertising investment in digital media, in order to compensate for what is still guaranteed by analogical means. Otherwise, audience numbers recorded on the Internet will continue to be used in commercial projects as a complement to FM radio, which, despite all the changes in consumer behavior, still preserves high levels of attraction for listeners and advertisersEsta tesis trata de la extensión de marca en el sector de medios hecha a través del ejemplo de Atlântida FM, cadena regional de radio que transmite en los estados de Rio Grande do Sul y de Santa Catarina. A partir de los métodos de análisis documental y de estudio de caso, intenta comprobar si la idea de extender la marca de una empresa de comunicación hacia nuevos mercados es una alternativa eficaz o no dentro del modelo de negocio tradicional de la radiodifusión comercial. Al final, concluye que tal estrategia trae resultados positivos para Atlântida FM, pero se apunta también que el mantenimiento de ese éxito en los próximos años depende de un crecimiento más elevado de la inversión publicitaria en los medios digitales, ya que es preciso compensar lo que aún está garantizado por los medios analógicos. De lo contrario, los números de audiencia registrados en Internet seguirían siendo empleados em proyectos comerciales como complemento a la radio FM que, a pesar de todos los cambios em el comportamiento de consumo del público, todavía preserva niveles elevados de atracción entre los oyentes y los anunciantesEsta dissertação trata da extensão de marca no setor de mídia através do exemplo da Atlântida FM, rede regional de rádio presente nos estados do Rio Grande do Sul e de Santa Catarina. A partir dos métodos de análise documental e de estudo de caso, verifica se estender a marca de uma empresa de comunicação para novos mercados é alternativa eficaz ou não ao modelo de negócio tradicional da radiodifusão comercial. Ao final, conclui que tal estratégia traz resultados positivos para a Atlântida, mas aponta que a manutenção desse sucesso nos próximos anos depende de um crescimento mais elevado do investimento publicitário nos meios digitais, de forma a compensar o que ainda é garantido pelos meios analógicos. Caso contrário, os números de audiência registrados na Internet continuarão sendo empregados em projetos comerciais como complemento ao rádio FM, que, a despeito de todas as mudanças no comportamento de consumo do público, ainda preserva patamares elevados de atração de ouvintes e de anunciantesSubmitted by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-09T21:05:33Z No. of bitstreams: 1 DUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf: 644624 bytes, checksum: 8e607dd4b887a94245c49049f359039f (MD5)Approved for entry into archive by Tamara Cecilia Lombardi (tamara.lombardi@espm.br) on 2019-10-09T21:06:06Z (GMT) No. of bitstreams: 1 DUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf: 644624 bytes, checksum: 8e607dd4b887a94245c49049f359039f (MD5)Approved for entry into archive by Edson Sousa da Silva (edson.sousa@espm.br) on 2019-10-09T21:31:15Z (GMT) No. of bitstreams: 1 DUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf: 644624 bytes, checksum: 8e607dd4b887a94245c49049f359039f (MD5)Made available in DSpace on 2019-10-09T21:31:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf: 644624 bytes, checksum: 8e607dd4b887a94245c49049f359039f (MD5) Previous issue date: 2017-07-31application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/1019/DUARTE%2c%20Fernando%20Morgado.%20A%20marca%20como%20geradora%20de%20neg%c3%b3cios%20para%20ve%c3%adculos%20de%20comunica%c3%a7%c3%a3o%20%20estudo%20de%20caso%20da%20Rede%20Atl%c3%a2ntida%20FM.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado Profissional em Gestão da Economia CriativaESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensueconomia criativa; economia da comunicação; extensão de marca; marca; rádiocreative economy; economy of communication; brand extension; brand; radioeconomía creativa; economía de la comunicación; extensión de marca; marca; radioCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAA marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FMThe brand as a business generator for communication vehicles: study FM Atlantis case studyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5059127625252930782500500600-4455193753091852328-2504903392600098822info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILDUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf.jpgDUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/4/DUARTE%2C+Fernando+Morgado.+A+marca+como+geradora+de+neg%C3%B3cios+para+ve%C3%ADculos+de+comunica%C3%A7%C3%A3o++estudo+de+caso+da+Rede+Atl%C3%A2ntida+FM.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD54TEXTDUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf.txtDUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdf.txttext/plain206331http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/3/DUARTE%2C+Fernando+Morgado.+A+marca+como+geradora+de+neg%C3%B3cios+para+ve%C3%ADculos+de+comunica%C3%A7%C3%A3o++estudo+de+caso+da+Rede+Atl%C3%A2ntida+FM.pdf.txt1eec85eeb1ea2e43ab12eb7ff4ac1490MD53ORIGINALDUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdfDUARTE, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação estudo de caso da Rede Atlântida FM.pdfapplication/pdf644624http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/2/DUARTE%2C+Fernando+Morgado.+A+marca+como+geradora+de+neg%C3%B3cios+para+ve%C3%ADculos+de+comunica%C3%A7%C3%A3o++estudo+de+caso+da+Rede+Atl%C3%A2ntida+FM.pdf8e607dd4b887a94245c49049f359039fMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/3432023-12-19 18:20:31.849oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2023-12-19T20:20:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The brand as a business generator for communication vehicles: study FM Atlantis case study |
title |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM |
spellingShingle |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM Duarte, Fernando Morgado economia criativa; economia da comunicação; extensão de marca; marca; rádio creative economy; economy of communication; brand extension; brand; radio economía creativa; economía de la comunicación; extensión de marca; marca; radio CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
title_short |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM |
title_full |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM |
title_fullStr |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM |
title_full_unstemmed |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM |
title_sort |
A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM |
author |
Duarte, Fernando Morgado |
author_facet |
Duarte, Fernando Morgado |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santa Cruz, Lucia Maria Marcellino de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0078280390470503 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Silva , João Luiz de Figueiredo |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ferraretto, Luiz Artur |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
132.242.517-51 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6987795198218673 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Fernando Morgado |
contributor_str_mv |
Santa Cruz, Lucia Maria Marcellino de Silva , João Luiz de Figueiredo Ferraretto, Luiz Artur |
dc.subject.por.fl_str_mv |
economia criativa; economia da comunicação; extensão de marca; marca; rádio |
topic |
economia criativa; economia da comunicação; extensão de marca; marca; rádio creative economy; economy of communication; brand extension; brand; radio economía creativa; economía de la comunicación; extensión de marca; marca; radio CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
creative economy; economy of communication; brand extension; brand; radio |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
economía creativa; economía de la comunicación; extensión de marca; marca; radio |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
description |
This dissertation deals with brand extension in the media sector through the example of Atlântida FM, a regional radio network present in the states of Rio Grande do Sul and Santa Catarina. From the methods of documentary analysis and case study, it verifies if extending the brand of a communication company to new markets is an effective alternative or not to the traditional business model of commercial broadcasting. In the end, it concludes that such a strategy has positive results for Atlântida FM, but points out that the maintenance of this success in the coming years depends on a higher growth of advertising investment in digital media, in order to compensate for what is still guaranteed by analogical means. Otherwise, audience numbers recorded on the Internet will continue to be used in commercial projects as a complement to FM radio, which, despite all the changes in consumer behavior, still preserves high levels of attraction for listeners and advertisers |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-07-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-10-09T21:31:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Duarte, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM. 2017. [98 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br/handle/tede/343 |
identifier_str_mv |
Duarte, Fernando Morgado. A marca como geradora de negócios para veículos de comunicação: estudo de caso da Rede Atlântida FM. 2017. [98 f.]. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [Rio de Janeiro]. |
url |
http://tede2.espm.br/handle/tede/343 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-5059127625252930782 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-4455193753091852328 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-2504903392600098822 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Gestão da Economia Criativa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
ESPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
ESPM::Pós-Graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/4/DUARTE%2C+Fernando+Morgado.+A+marca+como+geradora+de+neg%C3%B3cios+para+ve%C3%ADculos+de+comunica%C3%A7%C3%A3o++estudo+de+caso+da+Rede+Atl%C3%A2ntida+FM.pdf.jpg http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/3/DUARTE%2C+Fernando+Morgado.+A+marca+como+geradora+de+neg%C3%B3cios+para+ve%C3%ADculos+de+comunica%C3%A7%C3%A3o++estudo+de+caso+da+Rede+Atl%C3%A2ntida+FM.pdf.txt http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/2/DUARTE%2C+Fernando+Morgado.+A+marca+como+geradora+de+neg%C3%B3cios+para+ve%C3%ADculos+de+comunica%C3%A7%C3%A3o++estudo+de+caso+da+Rede+Atl%C3%A2ntida+FM.pdf http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/343/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 1eec85eeb1ea2e43ab12eb7ff4ac1490 8e607dd4b887a94245c49049f359039f 652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
acervodigital@espm.br||hribeiro@espm.br |
_version_ |
1809112862411456512 |