O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portela, Luciene de Aguiar
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355
Resumo: This research was conducted with the aim of raising awareness of the importance of the biblical text, in this case the book of Proverbs. Given the diversity of texts that are currently worked in the teaching of Portuguese language, consider proposing more interesting this genre, presenting it as draft analysis of this form of speech. The study was conducted by observing figures of speech, specifically metaphor, metonymy, personification and metaphorical comparisons found in this work. For the corpus, we selected the first five verses of each chapter, this total, choose those with figures and started the analysis. We chose to do rhetorical analysis considering the content of the messages appealing. The process of analysis was done comparing the commonalities in order to help students understand, identify and interpret the message figuratively, between the literal and figurative meaning of a particular proverb. Remember that figures such disregard for analysis, those words whose meaning, despite seeming to demonstrate connotative content, has ceased to have that semantic load placed on the use and the consequent wear and use this figure. It was evident that the content of the messages proverbial is timeless, ie, one can apply the advice that make this book until the present day, without running the risk of becoming anachronistic or commit semantic inconsistency.
id EST_4219439b78b284ed1d1937fec08ec122
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/355
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-07-25T15:23:41Z2013-03-222016-07-25T15:23:41Z2013-01-07PORTELA, Luciene de Aguiar. O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula. 2013. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355This research was conducted with the aim of raising awareness of the importance of the biblical text, in this case the book of Proverbs. Given the diversity of texts that are currently worked in the teaching of Portuguese language, consider proposing more interesting this genre, presenting it as draft analysis of this form of speech. The study was conducted by observing figures of speech, specifically metaphor, metonymy, personification and metaphorical comparisons found in this work. For the corpus, we selected the first five verses of each chapter, this total, choose those with figures and started the analysis. We chose to do rhetorical analysis considering the content of the messages appealing. The process of analysis was done comparing the commonalities in order to help students understand, identify and interpret the message figuratively, between the literal and figurative meaning of a particular proverb. Remember that figures such disregard for analysis, those words whose meaning, despite seeming to demonstrate connotative content, has ceased to have that semantic load placed on the use and the consequent wear and use this figure. It was evident that the content of the messages proverbial is timeless, ie, one can apply the advice that make this book until the present day, without running the risk of becoming anachronistic or commit semantic inconsistency.A presente pesquisa foi elaborada com o intuito de despertar a atenção para a importância do texto bíblico, neste caso o livro dos Provérbios. Diante da diversidade de textos que são trabalhados atualmente no ensino da Língua Portuguesa, considera-se interessante propor mais este gênero, apresentando-o como proposta de análise dessa forma de discurso. O trabalho foi desenvolvido observando figuras de linguagem, especificamente a metáfora, a metonímia, a comparação metafórica e a personificação encontradas nessa obra. Para o corpus, selecionamos os cinco primeiros versículos de cada capítulo, desse total, escolhemos os que apresentavam figuras e iniciamos a análise. Optamos por fazer análise retórica, tendo em vista o teor apelativo das mensagens. O processo de análise foi feito comparando os traços comuns visando a ajudar o aluno a compreender, a identificar, a interpretar a mensagem figurada, entre o sentido literal e o sentido figurado de um determinado provérbio. Convém lembrar que desconsideramos como figuras, para análise, aquelas palavras cujo sentido, apesar de demonstrar aparente teor conotativo, já deixaram de ter essa carga semântica dada ao uso e ao consequente desgaste desse uso como figura. Ficou evidente que o conteúdo das mensagens proverbiais é atemporal, ou seja, podem-se aplicar os conselhos que integram esse livro até os dias de hoje, sem correr o risco de se tornar anacrônico ou cometer incoerência semântica.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:23:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 portela_la_tmp256.pdf: 331301 bytes, checksum: e9bff8ae043f84657c0f2294a70c5919 (MD5) Previous issue date: 2013-01-07application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaTexto bíblicoProvérbiosFiguras de linguagemLEITURA POPULAR DA BÍBLIABiblical TextProverbsFigures of speechCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO livro de Provérbios e seu emprego em sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchmitt, Flaviohttp://lattes.cnpq.br/4051638587142121Dreher, Carlos Arthurhttp://lattes.cnpq.br/0756558505345369CPF:16280024920CPF:37897373053CPF:13824201100Portela, Luciene de Aguiarinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTportela_la_tmp256.pdf.txtportela_la_tmp256.pdf.txtExtracted texttext/plain151219http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/2/portela_la_tmp256.pdf.txtf83a91f53770c9780f6421f5da9803baMD52ORIGINALportela_la_tmp256.pdfapplication/pdf331301http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/1/portela_la_tmp256.pdfe9bff8ae043f84657c0f2294a70c5919MD51BR-SlFE/3552016-07-25 13:35:38.964oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/355Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2016-07-25T16:35:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
title O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
spellingShingle O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
Portela, Luciene de Aguiar
Texto bíblico
Provérbios
Figuras de linguagem
LEITURA POPULAR DA BÍBLIA
Biblical Text
Proverbs
Figures of speech
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
title_full O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
title_fullStr O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
title_full_unstemmed O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
title_sort O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
author Portela, Luciene de Aguiar
author_facet Portela, Luciene de Aguiar
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Schmitt, Flavio
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4051638587142121
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Dreher, Carlos Arthur
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0756558505345369
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:16280024920
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:37897373053
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:13824201100
dc.contributor.author.fl_str_mv Portela, Luciene de Aguiar
contributor_str_mv Schmitt, Flavio
Dreher, Carlos Arthur
dc.subject.por.fl_str_mv Texto bíblico
Provérbios
Figuras de linguagem
LEITURA POPULAR DA BÍBLIA
topic Texto bíblico
Provérbios
Figuras de linguagem
LEITURA POPULAR DA BÍBLIA
Biblical Text
Proverbs
Figures of speech
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Biblical Text
Proverbs
Figures of speech
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description This research was conducted with the aim of raising awareness of the importance of the biblical text, in this case the book of Proverbs. Given the diversity of texts that are currently worked in the teaching of Portuguese language, consider proposing more interesting this genre, presenting it as draft analysis of this form of speech. The study was conducted by observing figures of speech, specifically metaphor, metonymy, personification and metaphorical comparisons found in this work. For the corpus, we selected the first five verses of each chapter, this total, choose those with figures and started the analysis. We chose to do rhetorical analysis considering the content of the messages appealing. The process of analysis was done comparing the commonalities in order to help students understand, identify and interpret the message figuratively, between the literal and figurative meaning of a particular proverb. Remember that figures such disregard for analysis, those words whose meaning, despite seeming to demonstrate connotative content, has ceased to have that semantic load placed on the use and the consequent wear and use this figure. It was evident that the content of the messages proverbial is timeless, ie, one can apply the advice that make this book until the present day, without running the risk of becoming anachronistic or commit semantic inconsistency.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-03-22
2016-07-25T15:23:41Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-01-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-07-25T15:23:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PORTELA, Luciene de Aguiar. O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula. 2013. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355
identifier_str_mv PORTELA, Luciene de Aguiar. O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula. 2013. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/2/portela_la_tmp256.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/1/portela_la_tmp256.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f83a91f53770c9780f6421f5da9803ba
e9bff8ae043f84657c0f2294a70c5919
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421390453800960