O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355 |
Resumo: | This research was conducted with the aim of raising awareness of the importance of the biblical text, in this case the book of Proverbs. Given the diversity of texts that are currently worked in the teaching of Portuguese language, consider proposing more interesting this genre, presenting it as draft analysis of this form of speech. The study was conducted by observing figures of speech, specifically metaphor, metonymy, personification and metaphorical comparisons found in this work. For the corpus, we selected the first five verses of each chapter, this total, choose those with figures and started the analysis. We chose to do rhetorical analysis considering the content of the messages appealing. The process of analysis was done comparing the commonalities in order to help students understand, identify and interpret the message figuratively, between the literal and figurative meaning of a particular proverb. Remember that figures such disregard for analysis, those words whose meaning, despite seeming to demonstrate connotative content, has ceased to have that semantic load placed on the use and the consequent wear and use this figure. It was evident that the content of the messages proverbial is timeless, ie, one can apply the advice that make this book until the present day, without running the risk of becoming anachronistic or commit semantic inconsistency. |
id |
EST_4219439b78b284ed1d1937fec08ec122 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/355 |
network_acronym_str |
EST |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-07-25T15:23:41Z2013-03-222016-07-25T15:23:41Z2013-01-07PORTELA, Luciene de Aguiar. O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula. 2013. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355This research was conducted with the aim of raising awareness of the importance of the biblical text, in this case the book of Proverbs. Given the diversity of texts that are currently worked in the teaching of Portuguese language, consider proposing more interesting this genre, presenting it as draft analysis of this form of speech. The study was conducted by observing figures of speech, specifically metaphor, metonymy, personification and metaphorical comparisons found in this work. For the corpus, we selected the first five verses of each chapter, this total, choose those with figures and started the analysis. We chose to do rhetorical analysis considering the content of the messages appealing. The process of analysis was done comparing the commonalities in order to help students understand, identify and interpret the message figuratively, between the literal and figurative meaning of a particular proverb. Remember that figures such disregard for analysis, those words whose meaning, despite seeming to demonstrate connotative content, has ceased to have that semantic load placed on the use and the consequent wear and use this figure. It was evident that the content of the messages proverbial is timeless, ie, one can apply the advice that make this book until the present day, without running the risk of becoming anachronistic or commit semantic inconsistency.A presente pesquisa foi elaborada com o intuito de despertar a atenção para a importância do texto bíblico, neste caso o livro dos Provérbios. Diante da diversidade de textos que são trabalhados atualmente no ensino da Língua Portuguesa, considera-se interessante propor mais este gênero, apresentando-o como proposta de análise dessa forma de discurso. O trabalho foi desenvolvido observando figuras de linguagem, especificamente a metáfora, a metonímia, a comparação metafórica e a personificação encontradas nessa obra. Para o corpus, selecionamos os cinco primeiros versículos de cada capítulo, desse total, escolhemos os que apresentavam figuras e iniciamos a análise. Optamos por fazer análise retórica, tendo em vista o teor apelativo das mensagens. O processo de análise foi feito comparando os traços comuns visando a ajudar o aluno a compreender, a identificar, a interpretar a mensagem figurada, entre o sentido literal e o sentido figurado de um determinado provérbio. Convém lembrar que desconsideramos como figuras, para análise, aquelas palavras cujo sentido, apesar de demonstrar aparente teor conotativo, já deixaram de ter essa carga semântica dada ao uso e ao consequente desgaste desse uso como figura. Ficou evidente que o conteúdo das mensagens proverbiais é atemporal, ou seja, podem-se aplicar os conselhos que integram esse livro até os dias de hoje, sem correr o risco de se tornar anacrônico ou cometer incoerência semântica.Made available in DSpace on 2016-07-25T15:23:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 portela_la_tmp256.pdf: 331301 bytes, checksum: e9bff8ae043f84657c0f2294a70c5919 (MD5) Previous issue date: 2013-01-07application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaTexto bíblicoProvérbiosFiguras de linguagemLEITURA POPULAR DA BÍBLIABiblical TextProverbsFigures of speechCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO livro de Provérbios e seu emprego em sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchmitt, Flaviohttp://lattes.cnpq.br/4051638587142121Dreher, Carlos Arthurhttp://lattes.cnpq.br/0756558505345369CPF:16280024920CPF:37897373053CPF:13824201100Portela, Luciene de Aguiarinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTportela_la_tmp256.pdf.txtportela_la_tmp256.pdf.txtExtracted texttext/plain151219http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/2/portela_la_tmp256.pdf.txtf83a91f53770c9780f6421f5da9803baMD52ORIGINALportela_la_tmp256.pdfapplication/pdf331301http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/1/portela_la_tmp256.pdfe9bff8ae043f84657c0f2294a70c5919MD51BR-SlFE/3552016-07-25 13:35:38.964oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/355Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2024-11-11T11:58:17.198519Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTtrue |
dc.title.por.fl_str_mv |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula |
title |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula |
spellingShingle |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula Portela, Luciene de Aguiar Texto bíblico Provérbios Figuras de linguagem LEITURA POPULAR DA BÍBLIA Biblical Text Proverbs Figures of speech CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula |
title_full |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula |
title_fullStr |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula |
title_full_unstemmed |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula |
title_sort |
O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula |
author |
Portela, Luciene de Aguiar |
author_facet |
Portela, Luciene de Aguiar |
author_role |
author |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Schmitt, Flavio |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4051638587142121 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Dreher, Carlos Arthur |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0756558505345369 |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:16280024920 |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:37897373053 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:13824201100 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Portela, Luciene de Aguiar |
contributor_str_mv |
Schmitt, Flavio Dreher, Carlos Arthur |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Texto bíblico Provérbios Figuras de linguagem LEITURA POPULAR DA BÍBLIA |
topic |
Texto bíblico Provérbios Figuras de linguagem LEITURA POPULAR DA BÍBLIA Biblical Text Proverbs Figures of speech CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Biblical Text Proverbs Figures of speech |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
This research was conducted with the aim of raising awareness of the importance of the biblical text, in this case the book of Proverbs. Given the diversity of texts that are currently worked in the teaching of Portuguese language, consider proposing more interesting this genre, presenting it as draft analysis of this form of speech. The study was conducted by observing figures of speech, specifically metaphor, metonymy, personification and metaphorical comparisons found in this work. For the corpus, we selected the first five verses of each chapter, this total, choose those with figures and started the analysis. We chose to do rhetorical analysis considering the content of the messages appealing. The process of analysis was done comparing the commonalities in order to help students understand, identify and interpret the message figuratively, between the literal and figurative meaning of a particular proverb. Remember that figures such disregard for analysis, those words whose meaning, despite seeming to demonstrate connotative content, has ceased to have that semantic load placed on the use and the consequent wear and use this figure. It was evident that the content of the messages proverbial is timeless, ie, one can apply the advice that make this book until the present day, without running the risk of becoming anachronistic or commit semantic inconsistency. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-03-22 2016-07-25T15:23:41Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-01-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-25T15:23:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PORTELA, Luciene de Aguiar. O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula. 2013. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355 |
identifier_str_mv |
PORTELA, Luciene de Aguiar. O livro de Provérbios e seu emprego em sala de aula. 2013. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013. |
url |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
EST |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST instname:Faculdades EST instacron:EST |
instname_str |
Faculdades EST |
instacron_str |
EST |
institution |
EST |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/2/portela_la_tmp256.pdf.txt http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/355/1/portela_la_tmp256.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f83a91f53770c9780f6421f5da9803ba e9bff8ae043f84657c0f2294a70c5919 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@est.edu.br|| |
_version_ |
1815612269272236032 |