O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Nédson Coelho
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/336
Resumo: This paper deals with Religious Education and its significance for adolescents in Elementary School in a Municipal Public School in Mirinzal/MA. Initially, in the first chapter, concepts about the human development based on Piaget, Freud, Erik Erikson and James Fowler are presented with regard to the cognitive, psychosexual, psychosocial and faith spheres highlighting, shortly thereafter, the adolescent phase. It demonstrates the relation that Religious Education has in the process of the basic formation of the adolescent, as well as shows the changes that have occurred in its concept and in the curricular legality during the historical process. In the second chapter the importance of investing in specific training of teachers to work with this curricular component in the school is demonstrated. In the third chapter the results of the research carried out with the adolescents and the teachers through application of questionnaires is presented. The answered questionnaires furnished the lines of discussion for the development of the paper. The considerations and conclusions were presented regarding the relation between the school, the adolescent and Religious Education in the process of the social formation of the human being.
id EST_42a20e801177f60bcdddfce7e8c57847
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/336
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-06-17T20:31:13Z2013-03-082016-06-17T20:31:13Z2012-09-30RIBEIRO, Nédson Coelho. O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA. 2012. 98 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/336This paper deals with Religious Education and its significance for adolescents in Elementary School in a Municipal Public School in Mirinzal/MA. Initially, in the first chapter, concepts about the human development based on Piaget, Freud, Erik Erikson and James Fowler are presented with regard to the cognitive, psychosexual, psychosocial and faith spheres highlighting, shortly thereafter, the adolescent phase. It demonstrates the relation that Religious Education has in the process of the basic formation of the adolescent, as well as shows the changes that have occurred in its concept and in the curricular legality during the historical process. In the second chapter the importance of investing in specific training of teachers to work with this curricular component in the school is demonstrated. In the third chapter the results of the research carried out with the adolescents and the teachers through application of questionnaires is presented. The answered questionnaires furnished the lines of discussion for the development of the paper. The considerations and conclusions were presented regarding the relation between the school, the adolescent and Religious Education in the process of the social formation of the human being.Este trabalho trata a respeito do Ensino Religioso e seu significado para Adolescentes do Ensino Fundamental em uma Escola Pública Municipal em Mirinzal/Ma. Apresentando inicialmente no primeiro capítulo alguns conceitos sobre o desenvolvimento humano com base em Piaget, Freud e Erik Erikson, James Fowler no que se refere à esfera do cognitivo, do psicossexual, psicossocial e da fé, destacando em seguida a fase da adolescência. Demonstra a relação do Ensino Religioso no processo da formação básica do adolescente, assim como as mudanças ocorridas na definição de seu conceito e legalidade curricular no processo histórico. Demonstrando ainda a importância de se investir na formação específica de docentes para atuarem com esse componente curricular na Escola, como poderá ser verificado no segundo capítulo. No terceiro capítulo é apresentado o resultado da pesquisa realizada com adolescentes e docentes por meio da aplicação de questionários, que forneceram as linhas de discussão para o desenvolvimento do trabalho, sendo expostas as considerações e conclusões a respeito da relação entre escola, adolescente e o Ensino Religioso no processo da formação social do ser humano.Made available in DSpace on 2016-06-17T20:31:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ribeiro_nc_tmp241.pdf: 901831 bytes, checksum: 92bb6adbc75af7de9adf24ee27f94767 (MD5) Previous issue date: 2012-09-30application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaAdolescentesEnsino ReligiosoEscolaEDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDEAdolescentsReligious EducationSchoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStreck, Gisela Isolde Waechterhttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471http://lattes.cnpq.br/7935987294169513Ribeiro, Nédson Coelhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTribeiro_nc_tmp241.pdf.txtribeiro_nc_tmp241.pdf.txtExtracted texttext/plain154807http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/336/2/ribeiro_nc_tmp241.pdf.txtfb7912bd6d8a9e14abe95601700c1543MD52ORIGINALribeiro_nc_tmp241.pdfapplication/pdf901831http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/336/1/ribeiro_nc_tmp241.pdf92bb6adbc75af7de9adf24ee27f94767MD51BR-SlFE/3362016-06-18 03:16:10.876oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/336Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2024-11-11T11:58:02.203746Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTtrue
dc.title.por.fl_str_mv O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
title O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
spellingShingle O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
Ribeiro, Nédson Coelho
Adolescentes
Ensino Religioso
Escola
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Adolescents
Religious Education
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
title_full O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
title_fullStr O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
title_full_unstemmed O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
title_sort O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA
author Ribeiro, Nédson Coelho
author_facet Ribeiro, Nédson Coelho
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3906144692619471
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7935987294169513
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Nédson Coelho
contributor_str_mv Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescentes
Ensino Religioso
Escola
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
topic Adolescentes
Ensino Religioso
Escola
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE
Adolescents
Religious Education
School
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Adolescents
Religious Education
School
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description This paper deals with Religious Education and its significance for adolescents in Elementary School in a Municipal Public School in Mirinzal/MA. Initially, in the first chapter, concepts about the human development based on Piaget, Freud, Erik Erikson and James Fowler are presented with regard to the cognitive, psychosexual, psychosocial and faith spheres highlighting, shortly thereafter, the adolescent phase. It demonstrates the relation that Religious Education has in the process of the basic formation of the adolescent, as well as shows the changes that have occurred in its concept and in the curricular legality during the historical process. In the second chapter the importance of investing in specific training of teachers to work with this curricular component in the school is demonstrated. In the third chapter the results of the research carried out with the adolescents and the teachers through application of questionnaires is presented. The answered questionnaires furnished the lines of discussion for the development of the paper. The considerations and conclusions were presented regarding the relation between the school, the adolescent and Religious Education in the process of the social formation of the human being.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-09-30
dc.date.available.fl_str_mv 2013-03-08
2016-06-17T20:31:13Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-17T20:31:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RIBEIRO, Nédson Coelho. O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA. 2012. 98 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/336
identifier_str_mv RIBEIRO, Nédson Coelho. O ensino religioso e seu significado para adolescentes do ensino fundamental em uma escola pública municipal em Mirinzal/MA. 2012. 98 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2012.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/336
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/336/2/ribeiro_nc_tmp241.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/336/1/ribeiro_nc_tmp241.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv fb7912bd6d8a9e14abe95601700c1543
92bb6adbc75af7de9adf24ee27f94767
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1815612267882872832