Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Arthur Felipe Moreira de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
Texto Completo: http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441
Resumo: This paper examines possible epistemological contributions to the teaching practice of Religious Education in public schools, prioritizing the teacher as the main interlocutor. The dissertation is divided into three chapters. The first is devoted to the history of Religious Education in Brazil and has rather a political approach. It attempts to cover the history of Religious Education in Brazil from the colonial period to the present day, pointing to some of the most current querries on the subject. The second chapter discusses the epistemological querry of Religious Education from an interface between phenomenology and language. Some of the presuppositons related to the Religious Education teaching practice are addressed as well as the threshold and depth dimensions in the treatment of religious phenomena. This chapter also includes an analysis of some contributions offered by the cross-culture studies to the Religious Education. The third and last chapter analyzes some epistemological reflections on the teaching praxis of Religious Education. Some subjects are analyzed, like the language used in Religious Education supporting literature, the approach to the semantic universe of different religious traditions that are represented in the classroom, general conditions of cross-religious dialogue in the classroom, the issue of skepticism in Religious Education class, and, finally, the approach to the phenomenon of syncretism.
id EST_6a15077bab59d139abde52c34d6404c2
oai_identifier_str oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/441
network_acronym_str EST
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
repository_id_str
spelling 2016-06-17T20:32:14Z2014-04-242016-06-17T20:32:14Z2014-02-24MELO, Arthur Felipe Moreira de. Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441This paper examines possible epistemological contributions to the teaching practice of Religious Education in public schools, prioritizing the teacher as the main interlocutor. The dissertation is divided into three chapters. The first is devoted to the history of Religious Education in Brazil and has rather a political approach. It attempts to cover the history of Religious Education in Brazil from the colonial period to the present day, pointing to some of the most current querries on the subject. The second chapter discusses the epistemological querry of Religious Education from an interface between phenomenology and language. Some of the presuppositons related to the Religious Education teaching practice are addressed as well as the threshold and depth dimensions in the treatment of religious phenomena. This chapter also includes an analysis of some contributions offered by the cross-culture studies to the Religious Education. The third and last chapter analyzes some epistemological reflections on the teaching praxis of Religious Education. Some subjects are analyzed, like the language used in Religious Education supporting literature, the approach to the semantic universe of different religious traditions that are represented in the classroom, general conditions of cross-religious dialogue in the classroom, the issue of skepticism in Religious Education class, and, finally, the approach to the phenomenon of syncretism.Este trabalho examina possíveis aportes epistemológicos à prática docente do Ensino Religioso na escola pública, priorizando o professor como principal interlocutor. A dissertação divide-se em três capítulos. O primeiro deles é dedicado ao histórico do Ensino Religioso no Brasil e possui um enfoque mais político. Procura cobrir a história do Ensino Religioso no Brasil desde o período colonial até os dias de hoje, apontando para algumas de suas questões mais atuais. No segundo capítulo é abordada a questão epistemológica do Ensino Religioso, a partir de uma interface entre a fenomenologia e a linguagem. São enfocados alguns pressupostos relacionados à docência do Ensino Religioso, bem como os aspectos de limite e profundidade no trato do fenômeno religioso. Este capítulo contempla ainda a análise de alguns aportes que a perspectiva da interculturalidade oferece ao Ensino Religioso. No terceiro e último capítulo são analisados alguns reflexos epistemológicos na práxis docente do Ensino Religioso. São analisados pontos como a linguagem na literatura de apoio ao Ensino Religioso, a aproximação aos universos semânticos das diferentes tradições religiosas que se fazem representar em sala de aula, as condições gerais do diálogo inter-religioso em sala de aula, a questão do ceticismo na aula de Ensino Religioso e, finalmente, a abordagem do fenômeno do sincretismo.Made available in DSpace on 2016-06-17T20:32:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 melo_afm_tm269.pdf: 1445649 bytes, checksum: f4c3851609cd591acb635ca2578990e4 (MD5) Previous issue date: 2014-02-24application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaEnsino ReligiosoEpistemologiaFenomenologiaLinguagemRELIGIÃO E EDUCAÇÃOReligious EducationEpistemologyPhenomenologyLanguageCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEnsino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525Junqueira, Sérgio Rogério Azevedohttp://lattes.cnpq.br/8648726976057922Klein, Remihttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880http://lattes.cnpq.br/4042659641066513Melo, Arthur Felipe Moreira deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTmelo_afm_tm269.pdf.txtmelo_afm_tm269.pdf.txtExtracted texttext/plain286376http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/2/melo_afm_tm269.pdf.txt54c83a81d370d9ce4b54e902509b2cc4MD52ORIGINALmelo_afm_tm269.pdfmelo_afm_tm269.pdfapplication/pdf1445855http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/1/melo_afm_tm269.pdf3fdec221f80675b4348039b1afd03077MD51BR-SlFE/4412018-09-21 23:15:13.31oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/441Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2018-09-22T02:15:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse
dc.title.por.fl_str_mv Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
title Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
spellingShingle Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
Melo, Arthur Felipe Moreira de
Ensino Religioso
Epistemologia
Fenomenologia
Linguagem
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
Religious Education
Epistemology
Phenomenology
Language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
title_full Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
title_fullStr Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
title_full_unstemmed Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
title_sort Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
author Melo, Arthur Felipe Moreira de
author_facet Melo, Arthur Felipe Moreira de
author_role author
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Brandenburg, Laude Erandi
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2720814127433525
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Junqueira, Sérgio Rogério Azevedo
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8648726976057922
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Klein, Remi
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6363213953832880
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4042659641066513
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Arthur Felipe Moreira de
contributor_str_mv Brandenburg, Laude Erandi
Junqueira, Sérgio Rogério Azevedo
Klein, Remi
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Religioso
Epistemologia
Fenomenologia
Linguagem
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
topic Ensino Religioso
Epistemologia
Fenomenologia
Linguagem
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO
Religious Education
Epistemology
Phenomenology
Language
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Religious Education
Epistemology
Phenomenology
Language
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description This paper examines possible epistemological contributions to the teaching practice of Religious Education in public schools, prioritizing the teacher as the main interlocutor. The dissertation is divided into three chapters. The first is devoted to the history of Religious Education in Brazil and has rather a political approach. It attempts to cover the history of Religious Education in Brazil from the colonial period to the present day, pointing to some of the most current querries on the subject. The second chapter discusses the epistemological querry of Religious Education from an interface between phenomenology and language. Some of the presuppositons related to the Religious Education teaching practice are addressed as well as the threshold and depth dimensions in the treatment of religious phenomena. This chapter also includes an analysis of some contributions offered by the cross-culture studies to the Religious Education. The third and last chapter analyzes some epistemological reflections on the teaching praxis of Religious Education. Some subjects are analyzed, like the language used in Religious Education supporting literature, the approach to the semantic universe of different religious traditions that are represented in the classroom, general conditions of cross-religious dialogue in the classroom, the issue of skepticism in Religious Education class, and, finally, the approach to the phenomenon of syncretism.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-04-24
2016-06-17T20:32:14Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-17T20:32:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MELO, Arthur Felipe Moreira de. Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441
identifier_str_mv MELO, Arthur Felipe Moreira de. Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014.
url http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Teologia
dc.publisher.initials.fl_str_mv EST
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Teologia
publisher.none.fl_str_mv Faculdades EST
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
instname:Faculdades EST
instacron:EST
instname_str Faculdades EST
instacron_str EST
institution EST
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST
bitstream.url.fl_str_mv http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/2/melo_afm_tm269.pdf.txt
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/1/melo_afm_tm269.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 54c83a81d370d9ce4b54e902509b2cc4
3fdec221f80675b4348039b1afd03077
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@est.edu.br||
_version_ 1797421389002571776