Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
Texto Completo: | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441 |
Resumo: | This paper examines possible epistemological contributions to the teaching practice of Religious Education in public schools, prioritizing the teacher as the main interlocutor. The dissertation is divided into three chapters. The first is devoted to the history of Religious Education in Brazil and has rather a political approach. It attempts to cover the history of Religious Education in Brazil from the colonial period to the present day, pointing to some of the most current querries on the subject. The second chapter discusses the epistemological querry of Religious Education from an interface between phenomenology and language. Some of the presuppositons related to the Religious Education teaching practice are addressed as well as the threshold and depth dimensions in the treatment of religious phenomena. This chapter also includes an analysis of some contributions offered by the cross-culture studies to the Religious Education. The third and last chapter analyzes some epistemological reflections on the teaching praxis of Religious Education. Some subjects are analyzed, like the language used in Religious Education supporting literature, the approach to the semantic universe of different religious traditions that are represented in the classroom, general conditions of cross-religious dialogue in the classroom, the issue of skepticism in Religious Education class, and, finally, the approach to the phenomenon of syncretism. |
id |
EST_6a15077bab59d139abde52c34d6404c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/441 |
network_acronym_str |
EST |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-06-17T20:32:14Z2014-04-242016-06-17T20:32:14Z2014-02-24MELO, Arthur Felipe Moreira de. Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014.http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441This paper examines possible epistemological contributions to the teaching practice of Religious Education in public schools, prioritizing the teacher as the main interlocutor. The dissertation is divided into three chapters. The first is devoted to the history of Religious Education in Brazil and has rather a political approach. It attempts to cover the history of Religious Education in Brazil from the colonial period to the present day, pointing to some of the most current querries on the subject. The second chapter discusses the epistemological querry of Religious Education from an interface between phenomenology and language. Some of the presuppositons related to the Religious Education teaching practice are addressed as well as the threshold and depth dimensions in the treatment of religious phenomena. This chapter also includes an analysis of some contributions offered by the cross-culture studies to the Religious Education. The third and last chapter analyzes some epistemological reflections on the teaching praxis of Religious Education. Some subjects are analyzed, like the language used in Religious Education supporting literature, the approach to the semantic universe of different religious traditions that are represented in the classroom, general conditions of cross-religious dialogue in the classroom, the issue of skepticism in Religious Education class, and, finally, the approach to the phenomenon of syncretism.Este trabalho examina possíveis aportes epistemológicos à prática docente do Ensino Religioso na escola pública, priorizando o professor como principal interlocutor. A dissertação divide-se em três capítulos. O primeiro deles é dedicado ao histórico do Ensino Religioso no Brasil e possui um enfoque mais político. Procura cobrir a história do Ensino Religioso no Brasil desde o período colonial até os dias de hoje, apontando para algumas de suas questões mais atuais. No segundo capítulo é abordada a questão epistemológica do Ensino Religioso, a partir de uma interface entre a fenomenologia e a linguagem. São enfocados alguns pressupostos relacionados à docência do Ensino Religioso, bem como os aspectos de limite e profundidade no trato do fenômeno religioso. Este capítulo contempla ainda a análise de alguns aportes que a perspectiva da interculturalidade oferece ao Ensino Religioso. No terceiro e último capítulo são analisados alguns reflexos epistemológicos na práxis docente do Ensino Religioso. São analisados pontos como a linguagem na literatura de apoio ao Ensino Religioso, a aproximação aos universos semânticos das diferentes tradições religiosas que se fazem representar em sala de aula, as condições gerais do diálogo inter-religioso em sala de aula, a questão do ceticismo na aula de Ensino Religioso e, finalmente, a abordagem do fenômeno do sincretismo.Made available in DSpace on 2016-06-17T20:32:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 melo_afm_tm269.pdf: 1445649 bytes, checksum: f4c3851609cd591acb635ca2578990e4 (MD5) Previous issue date: 2014-02-24application/pdfporFaculdades ESTPrograma de TeologiaESTBRTeologiaEnsino ReligiosoEpistemologiaFenomenologiaLinguagemRELIGIÃO E EDUCAÇÃOReligious EducationEpistemologyPhenomenologyLanguageCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAEnsino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBrandenburg, Laude Erandihttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525Junqueira, Sérgio Rogério Azevedohttp://lattes.cnpq.br/8648726976057922Klein, Remihttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880http://lattes.cnpq.br/4042659641066513Melo, Arthur Felipe Moreira deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ESTinstname:Faculdades ESTinstacron:ESTTEXTmelo_afm_tm269.pdf.txtmelo_afm_tm269.pdf.txtExtracted texttext/plain286376http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/2/melo_afm_tm269.pdf.txt54c83a81d370d9ce4b54e902509b2cc4MD52ORIGINALmelo_afm_tm269.pdfmelo_afm_tm269.pdfapplication/pdf1445855http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/1/melo_afm_tm269.pdf3fdec221f80675b4348039b1afd03077MD51BR-SlFE/4412018-09-21 23:15:13.31oai:dspace.est.edu.br:BR-SlFE/441Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/http://tede.est.edu.br/tede/tde_oai/oai3.phpbiblioteca@est.edu.br||opendoar:2018-09-22T02:15:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades ESTfalse |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos |
title |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos |
spellingShingle |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos Melo, Arthur Felipe Moreira de Ensino Religioso Epistemologia Fenomenologia Linguagem RELIGIÃO E EDUCAÇÃO Religious Education Epistemology Phenomenology Language CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos |
title_full |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos |
title_fullStr |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos |
title_full_unstemmed |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos |
title_sort |
Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos |
author |
Melo, Arthur Felipe Moreira de |
author_facet |
Melo, Arthur Felipe Moreira de |
author_role |
author |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Brandenburg, Laude Erandi |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Junqueira, Sérgio Rogério Azevedo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8648726976057922 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Klein, Remi |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6363213953832880 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4042659641066513 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Arthur Felipe Moreira de |
contributor_str_mv |
Brandenburg, Laude Erandi Junqueira, Sérgio Rogério Azevedo Klein, Remi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Religioso Epistemologia Fenomenologia Linguagem RELIGIÃO E EDUCAÇÃO |
topic |
Ensino Religioso Epistemologia Fenomenologia Linguagem RELIGIÃO E EDUCAÇÃO Religious Education Epistemology Phenomenology Language CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Religious Education Epistemology Phenomenology Language |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
This paper examines possible epistemological contributions to the teaching practice of Religious Education in public schools, prioritizing the teacher as the main interlocutor. The dissertation is divided into three chapters. The first is devoted to the history of Religious Education in Brazil and has rather a political approach. It attempts to cover the history of Religious Education in Brazil from the colonial period to the present day, pointing to some of the most current querries on the subject. The second chapter discusses the epistemological querry of Religious Education from an interface between phenomenology and language. Some of the presuppositons related to the Religious Education teaching practice are addressed as well as the threshold and depth dimensions in the treatment of religious phenomena. This chapter also includes an analysis of some contributions offered by the cross-culture studies to the Religious Education. The third and last chapter analyzes some epistemological reflections on the teaching praxis of Religious Education. Some subjects are analyzed, like the language used in Religious Education supporting literature, the approach to the semantic universe of different religious traditions that are represented in the classroom, general conditions of cross-religious dialogue in the classroom, the issue of skepticism in Religious Education class, and, finally, the approach to the phenomenon of syncretism. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-04-24 2016-06-17T20:32:14Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-17T20:32:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MELO, Arthur Felipe Moreira de. Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441 |
identifier_str_mv |
MELO, Arthur Felipe Moreira de. Ensino religioso escolar: ponderações sobre aspectos dialógicos e epistemológicos. 2014. 112 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2014. |
url |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Teologia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
EST |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Teologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdades EST |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST instname:Faculdades EST instacron:EST |
instname_str |
Faculdades EST |
instacron_str |
EST |
institution |
EST |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/2/melo_afm_tm269.pdf.txt http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/bitstream/BR-SlFE/441/1/melo_afm_tm269.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
54c83a81d370d9ce4b54e902509b2cc4 3fdec221f80675b4348039b1afd03077 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do EST - Faculdades EST |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@est.edu.br|| |
_version_ |
1797421389002571776 |