Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damázio, Luciana Faluba
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Coutinho, Leonardo Antunes Nogueira, Shigaki, Helena Belintani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
Texto Completo: http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882
Resumo: This paper aims to conduct a systematic review of the literature on consumer behavior about sustainable products, in order to identify the factors that interfere in consumer behavior, as well as define sustainability attributes and the perception of the consumer about sustainability. More than 4600 texts were identified from a review, conducted in 22 academic and practitioners’ bases. Based on inclusion and exclusion criteria, 219 papers were selected and 95 of these were entirely analyzed. As a result, we identified eleven factors of influence on sustainability practices in the consumer behavior of sustainable products (environment, age, educational level, economic class, gender, conscience, self-image concern, emotion, legislation, access to information, trust and habit) and seven about consumer attributes and perception about sustainability (eco-friendly, origin assurance, consumer health, fair trade, animal testing, recyclables, and natural ingredients).
id FACECLA-1_1ad2835674017a26b168b3cde94723b2
oai_identifier_str oai:periodicosibepes.org.br:article/2882
network_acronym_str FACECLA-1
network_name_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository_id_str
spelling Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literatureComportamento do consumidor em relação a produtos sustentáveis: uma revisão sistemática de literaturaManagementsustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attributeAdministraçãoconsumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributoThis paper aims to conduct a systematic review of the literature on consumer behavior about sustainable products, in order to identify the factors that interfere in consumer behavior, as well as define sustainability attributes and the perception of the consumer about sustainability. More than 4600 texts were identified from a review, conducted in 22 academic and practitioners’ bases. Based on inclusion and exclusion criteria, 219 papers were selected and 95 of these were entirely analyzed. As a result, we identified eleven factors of influence on sustainability practices in the consumer behavior of sustainable products (environment, age, educational level, economic class, gender, conscience, self-image concern, emotion, legislation, access to information, trust and habit) and seven about consumer attributes and perception about sustainability (eco-friendly, origin assurance, consumer health, fair trade, animal testing, recyclables, and natural ingredients).Este artigo tem por objetivo realizar uma revisão sistemática de literatura sobre o comportamento do consumidor em relação aos produtos sustentáveis, a fim de identificar os fatores que interferem no comportamento, bem como definir os atributos e a percepção do consumidor frente ao tema sustentabilidade. Identificou-se mais de 4600 textos a partir da revisão, conduzida em 22 bases acadêmicas e practitioners. A partir dos critérios de inclusão e exclusão, 219 artigos foram selecionados e, desses, 95 foram totalmente analisados. Como resultado, foram identificados onze fatores de influência nas práticas de sustentabilidade no comportamento do consumidor de produtos sustentáveis (ambiente, idade, nível educacional, classe econômica, gênero, consciência, preocupação com a própria imagem, emoção, acesso à informação, confiança e hábito) e sete em relação aos atributos e percepção do consumidor acerca de sustentabilidade (eco-friendly, garantia de origem, saúde do consumidor, fair trade, teste em animais, recicláveis e ingredientes naturais).Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESDamázio, Luciana FalubaCoutinho, Leonardo Antunes NogueiraShigaki, Helena Belintani2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/288210.21529/RECADM.2020016Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-3921677-738710.21529/RECADM.20201903reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882/1112http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2882/872Direitos autorais 2020 Luciana Faluba Damázio, Leonardo Antunes Nogueira Coutinho, Helena Belintani Shigakihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-05T01:31:48Zoai:periodicosibepes.org.br:article/2882Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2021-02-05T01:31:48Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
Comportamento do consumidor em relação a produtos sustentáveis: uma revisão sistemática de literatura
title Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
spellingShingle Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
Damázio, Luciana Faluba
Management
sustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attribute
Administração
consumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributo
title_short Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
title_full Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
title_fullStr Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
title_full_unstemmed Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
title_sort Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
author Damázio, Luciana Faluba
author_facet Damázio, Luciana Faluba
Coutinho, Leonardo Antunes Nogueira
Shigaki, Helena Belintani
author_role author
author2 Coutinho, Leonardo Antunes Nogueira
Shigaki, Helena Belintani
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Damázio, Luciana Faluba
Coutinho, Leonardo Antunes Nogueira
Shigaki, Helena Belintani
dc.subject.por.fl_str_mv Management
sustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attribute
Administração
consumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributo
topic Management
sustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attribute
Administração
consumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributo
description This paper aims to conduct a systematic review of the literature on consumer behavior about sustainable products, in order to identify the factors that interfere in consumer behavior, as well as define sustainability attributes and the perception of the consumer about sustainability. More than 4600 texts were identified from a review, conducted in 22 academic and practitioners’ bases. Based on inclusion and exclusion criteria, 219 papers were selected and 95 of these were entirely analyzed. As a result, we identified eleven factors of influence on sustainability practices in the consumer behavior of sustainable products (environment, age, educational level, economic class, gender, conscience, self-image concern, emotion, legislation, access to information, trust and habit) and seven about consumer attributes and perception about sustainability (eco-friendly, origin assurance, consumer health, fair trade, animal testing, recyclables, and natural ingredients).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-01
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882
10.21529/RECADM.2020016
url http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882
identifier_str_mv 10.21529/RECADM.2020016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882/1112
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2882/872
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392
1677-7387
10.21529/RECADM.20201903
reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron:FACECLA
instname_str Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
instacron_str FACECLA
institution FACECLA
reponame_str Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
collection Revista Eletrônica de Ciência Administrativa
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)
repository.mail.fl_str_mv recadm.editor@ibepes.org.br
_version_ 1797042421592227840