Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882 |
Resumo: | This paper aims to conduct a systematic review of the literature on consumer behavior about sustainable products, in order to identify the factors that interfere in consumer behavior, as well as define sustainability attributes and the perception of the consumer about sustainability. More than 4600 texts were identified from a review, conducted in 22 academic and practitioners’ bases. Based on inclusion and exclusion criteria, 219 papers were selected and 95 of these were entirely analyzed. As a result, we identified eleven factors of influence on sustainability practices in the consumer behavior of sustainable products (environment, age, educational level, economic class, gender, conscience, self-image concern, emotion, legislation, access to information, trust and habit) and seven about consumer attributes and perception about sustainability (eco-friendly, origin assurance, consumer health, fair trade, animal testing, recyclables, and natural ingredients). |
id |
FACECLA-1_1ad2835674017a26b168b3cde94723b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicosibepes.org.br:article/2882 |
network_acronym_str |
FACECLA-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literatureComportamento do consumidor em relação a produtos sustentáveis: uma revisão sistemática de literaturaManagementsustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attributeAdministraçãoconsumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributoThis paper aims to conduct a systematic review of the literature on consumer behavior about sustainable products, in order to identify the factors that interfere in consumer behavior, as well as define sustainability attributes and the perception of the consumer about sustainability. More than 4600 texts were identified from a review, conducted in 22 academic and practitioners’ bases. Based on inclusion and exclusion criteria, 219 papers were selected and 95 of these were entirely analyzed. As a result, we identified eleven factors of influence on sustainability practices in the consumer behavior of sustainable products (environment, age, educational level, economic class, gender, conscience, self-image concern, emotion, legislation, access to information, trust and habit) and seven about consumer attributes and perception about sustainability (eco-friendly, origin assurance, consumer health, fair trade, animal testing, recyclables, and natural ingredients).Este artigo tem por objetivo realizar uma revisão sistemática de literatura sobre o comportamento do consumidor em relação aos produtos sustentáveis, a fim de identificar os fatores que interferem no comportamento, bem como definir os atributos e a percepção do consumidor frente ao tema sustentabilidade. Identificou-se mais de 4600 textos a partir da revisão, conduzida em 22 bases acadêmicas e practitioners. A partir dos critérios de inclusão e exclusão, 219 artigos foram selecionados e, desses, 95 foram totalmente analisados. Como resultado, foram identificados onze fatores de influência nas práticas de sustentabilidade no comportamento do consumidor de produtos sustentáveis (ambiente, idade, nível educacional, classe econômica, gênero, consciência, preocupação com a própria imagem, emoção, acesso à informação, confiança e hábito) e sete em relação aos atributos e percepção do consumidor acerca de sustentabilidade (eco-friendly, garantia de origem, saúde do consumidor, fair trade, teste em animais, recicláveis e ingredientes naturais).Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESDamázio, Luciana FalubaCoutinho, Leonardo Antunes NogueiraShigaki, Helena Belintani2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/288210.21529/RECADM.2020016Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-3921677-738710.21529/RECADM.20201903reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882/1112http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2882/872Direitos autorais 2020 Luciana Faluba Damázio, Leonardo Antunes Nogueira Coutinho, Helena Belintani Shigakihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-05T01:31:48Zoai:periodicosibepes.org.br:article/2882Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2021-02-05T01:31:48Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature Comportamento do consumidor em relação a produtos sustentáveis: uma revisão sistemática de literatura |
title |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature |
spellingShingle |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature Damázio, Luciana Faluba Management sustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attribute Administração consumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributo |
title_short |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature |
title_full |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature |
title_fullStr |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature |
title_full_unstemmed |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature |
title_sort |
Consumer behavior on sustainable products: a systematic review of literature |
author |
Damázio, Luciana Faluba |
author_facet |
Damázio, Luciana Faluba Coutinho, Leonardo Antunes Nogueira Shigaki, Helena Belintani |
author_role |
author |
author2 |
Coutinho, Leonardo Antunes Nogueira Shigaki, Helena Belintani |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damázio, Luciana Faluba Coutinho, Leonardo Antunes Nogueira Shigaki, Helena Belintani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Management sustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attribute Administração consumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributo |
topic |
Management sustainable consumption; consumer behavior; sustainability; attribute Administração consumo sustentável; comportamento do consumidor; sustentabilidade; atributo |
description |
This paper aims to conduct a systematic review of the literature on consumer behavior about sustainable products, in order to identify the factors that interfere in consumer behavior, as well as define sustainability attributes and the perception of the consumer about sustainability. More than 4600 texts were identified from a review, conducted in 22 academic and practitioners’ bases. Based on inclusion and exclusion criteria, 219 papers were selected and 95 of these were entirely analyzed. As a result, we identified eleven factors of influence on sustainability practices in the consumer behavior of sustainable products (environment, age, educational level, economic class, gender, conscience, self-image concern, emotion, legislation, access to information, trust and habit) and seven about consumer attributes and perception about sustainability (eco-friendly, origin assurance, consumer health, fair trade, animal testing, recyclables, and natural ingredients). |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882 10.21529/RECADM.2020016 |
url |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882 |
identifier_str_mv |
10.21529/RECADM.2020016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2882/1112 http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/2882/872 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 374-392 1677-7387 10.21529/RECADM.20201903 reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) instacron:FACECLA |
instname_str |
Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
instacron_str |
FACECLA |
institution |
FACECLA |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
collection |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
recadm.editor@ibepes.org.br |
_version_ |
1797042421592227840 |