Decisive aspects in the masstige consumption
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2871 |
Resumo: | This study investigated the mass consumption under the lens of ethical egoism, closely related to pleasure and associated with differentiation, exclusivity, functional (attributes), status, and tradition constructs. The theoretical framework contemplated mainly evolutionary authors, focusing the discussion on nature and culture, to a dimension of consumption titled pleasure – ethical egoism. Data analysis was performed using Structural Equation Modeling with PLS estimation. The research findings indicate that the dimension pleasure – ethical egoism for masstige consumption – is structured by tradition; status and functional characteristics of the product, whereas exclusivity is not significant for the universe of prestige and affordable goods and services. |
id |
FACECLA-1_60dbabc26f405df1ce886505206b093f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicosibepes.org.br:article/2871 |
network_acronym_str |
FACECLA-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository_id_str |
|
spelling |
Decisive aspects in the masstige consumptionAspectos determinantes no consumo masstigeManagementpleasure; lux; consumption; masstige; MEE PLSAdministraçãoprazer; luxo; consumo; masstige; MEE PLSThis study investigated the mass consumption under the lens of ethical egoism, closely related to pleasure and associated with differentiation, exclusivity, functional (attributes), status, and tradition constructs. The theoretical framework contemplated mainly evolutionary authors, focusing the discussion on nature and culture, to a dimension of consumption titled pleasure – ethical egoism. Data analysis was performed using Structural Equation Modeling with PLS estimation. The research findings indicate that the dimension pleasure – ethical egoism for masstige consumption – is structured by tradition; status and functional characteristics of the product, whereas exclusivity is not significant for the universe of prestige and affordable goods and services.Este estudo investigou o consumo masstige sob a lente do egoísmo ético, intimamente relacionado ao prazer e associado aos construtos diferenciação, exclusividade, funcional (atributos), status e tradição. Efetuou-se uma validação inicial a partir do emprego de um instrumento padronizado, estruturado pelas cinco dimensões relacionadas. O quadro teórico contemplou principalmente autores evolucionistas, cuja discussão centrou-se em torno da natureza e cultura, para uma dimensão de consumo intitulada prazer – egoísmo ético. A análise de dados foi realizada a partir do emprego de Modelagem de Equações Estruturais com estimação PLS. Os achados da pesquisa indicam que a dimensão prazer – egoísmo ético para o consumo masstige é estruturada pela tradição; status e características funcionais do produto, enquanto a exclusividade não se apresenta significativa para o universo dos bens e serviços de prestígio e acessíveis.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESCapesBevilacqua, Solon2020-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/287110.21529/RECADM.2020015Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 359-373Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 359-373Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 359-3731677-738710.21529/RECADM.20201903reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2871/1111Direitos autorais 2020 Solon Bevilacquahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-05T01:31:48Zoai:periodicosibepes.org.br:article/2871Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2021-02-05T01:31:48Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Decisive aspects in the masstige consumption Aspectos determinantes no consumo masstige |
title |
Decisive aspects in the masstige consumption |
spellingShingle |
Decisive aspects in the masstige consumption Bevilacqua, Solon Management pleasure; lux; consumption; masstige; MEE PLS Administração prazer; luxo; consumo; masstige; MEE PLS |
title_short |
Decisive aspects in the masstige consumption |
title_full |
Decisive aspects in the masstige consumption |
title_fullStr |
Decisive aspects in the masstige consumption |
title_full_unstemmed |
Decisive aspects in the masstige consumption |
title_sort |
Decisive aspects in the masstige consumption |
author |
Bevilacqua, Solon |
author_facet |
Bevilacqua, Solon |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Capes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bevilacqua, Solon |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Management pleasure; lux; consumption; masstige; MEE PLS Administração prazer; luxo; consumo; masstige; MEE PLS |
topic |
Management pleasure; lux; consumption; masstige; MEE PLS Administração prazer; luxo; consumo; masstige; MEE PLS |
description |
This study investigated the mass consumption under the lens of ethical egoism, closely related to pleasure and associated with differentiation, exclusivity, functional (attributes), status, and tradition constructs. The theoretical framework contemplated mainly evolutionary authors, focusing the discussion on nature and culture, to a dimension of consumption titled pleasure – ethical egoism. Data analysis was performed using Structural Equation Modeling with PLS estimation. The research findings indicate that the dimension pleasure – ethical egoism for masstige consumption – is structured by tradition; status and functional characteristics of the product, whereas exclusivity is not significant for the universe of prestige and affordable goods and services. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2871 10.21529/RECADM.2020015 |
url |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2871 |
identifier_str_mv |
10.21529/RECADM.2020015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/2871/1111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Solon Bevilacqua https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Solon Bevilacqua https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 359-373 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 359-373 Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 19, n. 3 (2020): Setembro-Dezembro; 359-373 1677-7387 10.21529/RECADM.20201903 reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativa instname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) instacron:FACECLA |
instname_str |
Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
instacron_str |
FACECLA |
institution |
FACECLA |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
collection |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
recadm.editor@ibepes.org.br |
_version_ |
1797042422864150528 |