LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF COLLEGE STUDENTS: WHAT IS RELEVANT?
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/1656 |
Resumo: | The present study aimed to verify whether college students are financially literate and whether literacy is affected by socioeconomic and demographic variables. Questionnaires were applied to 534 undergraduate students from universities in the central region of Rio Grande do Sul. The results have indicated that students have a positive financial behavior, but not satisfactory. It has also been found that they do not have well-established habits to save monthly and to maintain a financial reserve for unexpected cases. Although they have adequate financial attitudes, they have showed an unsatisfactory level of financial knowledge, culminating in a moderate degree of financial literacy. The male individuals with higher income brackets and financial training are those with the highest levels of financial literacy. It was also found that financial literacy is positively influenced by variables such us training, occupation, gender and income. This way, the urgent need to develop effective actions to minimize the problem of financial illiteracy has been confirmed. |
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LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF COLLEGE STUDENTS: WHAT IS RELEVANT?Nível de alfabetização financeira dos estudantes universitários: afinal, o que é relevante?Financial literacy; financial knowledge; financial behavior; financial attitude; college studentsAlfabetização financeira; conhecimento financeiro; comportamento financeiro; atitude financeira; estudantes universitáriosThe present study aimed to verify whether college students are financially literate and whether literacy is affected by socioeconomic and demographic variables. Questionnaires were applied to 534 undergraduate students from universities in the central region of Rio Grande do Sul. The results have indicated that students have a positive financial behavior, but not satisfactory. It has also been found that they do not have well-established habits to save monthly and to maintain a financial reserve for unexpected cases. Although they have adequate financial attitudes, they have showed an unsatisfactory level of financial knowledge, culminating in a moderate degree of financial literacy. The male individuals with higher income brackets and financial training are those with the highest levels of financial literacy. It was also found that financial literacy is positively influenced by variables such us training, occupation, gender and income. This way, the urgent need to develop effective actions to minimize the problem of financial illiteracy has been confirmed.O presente estudo teve por objetivo verificar se os estudantes universitários são alfabetizados financeiramente e se a alfabetização é afetada por variáveis socioeconômicas e demográficas. Foram aplicados questionários a 534 estudantes de graduação de universidades na região central do Rio Grande do Sul. Os resultados revelam que os estudantes apresentam um comportamento financeiro positivo, mas não satisfatório, dado que não têm, de forma bem estabelecida, hábitos de poupar mensalmente e de manter uma reserva financeira para casos inesperados. Além disso, possuem atitudes financeiras adequadas, apesar de demonstrarem um nível insatisfatório de conhecimento financeiro, culminando em um grau mediano de alfabetização financeira. Os indivíduos do gênero masculino, detentores das maiores faixas de renda e com formação financeira são os que apresentaram os níveis mais elevados de alfabetização financeira. Constatou-se, ainda, que a alfabetização financeira é influenciada positivamente pelas variáveis formação, ocupação, gênero e renda. Assim, ratifica-se a urgência e a necessidade de serem desenvolvidas ações efetivas para minimizar o problema do analfabetismo financeiro. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ)Potrich, Ani Caroline GrigionVieira, Kelmara MendesCeretta, Paulo Sergio2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/165610.5329/RECADM.2013025Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 12, n. 3 (2013): Setembro-Dezembro; 315-334Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 12, n. 3 (2013): Setembro-Dezembro; 315-334Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 12, n. 3 (2013): Setembro-Dezembro; 315-3341677-738710.5329/RECADM.20131203reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/1656/738http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/1656/304http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/1656/329http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/1656/330http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/downloadSuppFile/1656/357Direitos autorais 2013 Ani Caroline Grigion Potrich, Kelmara Mendes Vieira, Paulo Sergio Cerettahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-06-05T04:25:27Zoai:periodicosibepes.org.br:article/1656Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2018-06-05T04:25:27Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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