Cultura organizacional como elemento de controle: uma perspectiva antropológica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Ciência Administrativa |
Texto Completo: | http://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/107 |
Resumo: | This theoretical and empirical study aims to understand the culture as an element of control in the implementation of a programme of excellence in quality, safety, environmental and occupational health (QSMS). Based on a case study of a large Brazilian company, the authors identified points in organizational culture that limited the implementation of the programme. The concept of habitus, Pierre Bourdieu, helps us understand the culture not only as the state of mind, but also as a state body, which was in-corporated through daily practice. The concept of administrative fact, Guerreiro Ramos (1983), is also central to the analysis, since it identifies the rationality in which closes the speech of the subject. The methodology based on semiotics and analysis of speech has to understand the logical assumptions that gave basis for the action of individuals and structured their perception of reality. This approach also allowed us to conclude that the cultural dynamics and logic of force would need to be affected in order to broaden the perspective on the real from the subjects and, in fact, implement the program. |
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Cultura organizacional como elemento de controle: uma perspectiva antropológicacultura; controle; segurança; habitus; análise de discursoculture; control; safety; habitus; discourse analysisThis theoretical and empirical study aims to understand the culture as an element of control in the implementation of a programme of excellence in quality, safety, environmental and occupational health (QSMS). Based on a case study of a large Brazilian company, the authors identified points in organizational culture that limited the implementation of the programme. The concept of habitus, Pierre Bourdieu, helps us understand the culture not only as the state of mind, but also as a state body, which was in-corporated through daily practice. The concept of administrative fact, Guerreiro Ramos (1983), is also central to the analysis, since it identifies the rationality in which closes the speech of the subject. The methodology based on semiotics and analysis of speech has to understand the logical assumptions that gave basis for the action of individuals and structured their perception of reality. This approach also allowed us to conclude that the cultural dynamics and logic of force would need to be affected in order to broaden the perspective on the real from the subjects and, in fact, implement the program.O presente estudo teórico-empírico visa compreender a cultura como elemento de controle na implementação de um programa de excelência em qualidade, segurança patrimonial, meio ambiental e saúde ocupacional (QSMS). Baseado em um estudo de caso de uma grande empresa brasileira, o autor identificou elementos na cultura organizacional que impediam a implementação do programa. O conceito de habitus, de Pierre Bourdieu, nos ajuda a compreender a cultura não só como o estado da mente, mas como um estado também do corpo, o qual foi incorporado através das práticas cotidianas. O conceito de fato administrativo, de Guerreiro Ramos (1983), é também central na análise, pois permite identificar a racionalidade em que se encerra o discurso dos sujeitos. A metodologia baseada em semiótica e análise de discurso permitiu compreender os pressupostos lógicos que davam base para a ação das pessoas e estruturavam sua percepção da realidade. Tal metodologia nos permitiu também concluir que a dinâmica cultural e a lógica de poder vigente precisariam ser afetadas a fim de ampliar a perspectiva quanto ao real por parte dos sujeitos e, de fato, implementar o programa.Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Sociais - IBEPESSouza, Gustavo Costa de2007-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/10710.21529/RECADM.20070602003Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 6, n. 2 (2007): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 6, n. 2 (2007): Julho-Dezembro; 1-14Revista Eletrônica de Ciência Administrativa; v. 6, n. 2 (2007): Julho-Dezembro; 1-141677-738710.21529/RECADM.20070602reponame:Revista Eletrônica de Ciência Administrativainstname:Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)instacron:FACECLAporhttp://www.periodicosibepes.org.br/index.php/recadm/article/view/107/248Direitos autorais 2007 Gustavo Costa de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-27T17:23:36Zoai:periodicosibepes.org.br:article/107Revistahttp://www.periodicosibepes.org.br/recadmONGhttp://www.periodicosibepes.org.br/recadm/oairecadm.editor@ibepes.org.br1677-73871677-7387opendoar:2019-12-27T17:23:36Revista Eletrônica de Ciência Administrativa - Faculdade Cenecista de Campo Largo (FACECLA)false |
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