Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) |
Texto Completo: | https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397 |
Resumo: | The article addresses the professional training policy outlined by the Rio de Janeiro State Secretary for Public Safety, among 2008 and 2017. This period was known for the “pacification policy”. Based on that public politic, the text explores developments with the sectors responsible for police education. Material conditions are explored to situate the way in which the “speech of pacification” was consumed in the schooled spaces for socialization of the PMERJ. The ethnography reveals the existence of a fundamental structural tension, making representations about notions such as change and continuity cross the referred training project. The opposition between theory and practice was reworked in the continuous tension between "change" and "continuity"; new and old police, among other binaries that packed the Pacification Policy. |
id |
FBSP_484b5c7790d5d5379045711fbea496ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.forumseguranca.org.br:article/1397 |
network_acronym_str |
FBSP |
network_name_str |
Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police"Na teoria, a prática é outra coisa!”: socialização “escolar”, estrutura bipartida e conflitos na Polícia Militar do Estado do Rio de Janeiro (PMERJ)Scholar socializationTheoryPracticeBinaries aproachsPacification processUPPSocialização escolarTeoriaPráticaBinariedadesPacificaçãoUPPThe article addresses the professional training policy outlined by the Rio de Janeiro State Secretary for Public Safety, among 2008 and 2017. This period was known for the “pacification policy”. Based on that public politic, the text explores developments with the sectors responsible for police education. Material conditions are explored to situate the way in which the “speech of pacification” was consumed in the schooled spaces for socialization of the PMERJ. The ethnography reveals the existence of a fundamental structural tension, making representations about notions such as change and continuity cross the referred training project. The opposition between theory and practice was reworked in the continuous tension between "change" and "continuity"; new and old police, among other binaries that packed the Pacification Policy.O artigo aborda a política de formação profissional esboçada pela Secretaria de Segurança Pública do Estado do Rio de Janeiro, no período entre 2008 e 2017, período conhecido pela política de pacificação. Com base nos objetivos da política, o texto explora os desdobramentos junto aos setores responsáveis pela formação policial. Explora-se as condições materiais para situar a forma como o “discurso da pacificação” era consumido nos espaços “escolarizados” de socialização da PMERJ. A etnografia revela a existência de uma tensão estrutural de fundo, fazendo com que representações acerca de noções como mudança e continuidade atravessasse o referido projeto de formação. Essa tensão encontrava expressão na setença “a teoria, na prática, é outra coisa”, que se mostrou persistente ao longo de todo o trabalho de campo realizado. A oposição entre teoria e prática se via reelaborada na oposição contínua entre mudança e continuidade; nova e velha polícia, entre outras binariedades que embalaram a Política de Pacificação.Fórum Brasileiro de Segurança Pública2022-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/139710.31060/rbsp.2022.v16.n1.1397Revista Brasileira de Segurança Pública; v. 16 n. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-251Revista Brasileira de Segurança Pública; Vol. 16 No. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-2512595-02581981-1659reponame:Revista Brasileira de Segurança Pública (Online)instname:Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)instacron:FBSP-1porhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/503https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/530https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/531Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Segurança Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Lenin dos SantosAlbernaz, Elizabete Ribeiro2022-02-25T21:31:33Zoai:ojs.revista.forumseguranca.org.br:article/1397Revistahttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/indexONGhttps://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/oairevista@forumseguranca.org.br || suporte+rbsp@openjournalsolutions.com.br2595-02581981-1659opendoar:2022-02-25T21:31:33Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) - Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police "Na teoria, a prática é outra coisa!”: socialização “escolar”, estrutura bipartida e conflitos na Polícia Militar do Estado do Rio de Janeiro (PMERJ) |
title |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police |
spellingShingle |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police Pires, Lenin dos Santos Scholar socialization Theory Practice Binaries aproachs Pacification process UPP Socialização escolar Teoria Prática Binariedades Pacificação UPP |
title_short |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police |
title_full |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police |
title_fullStr |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police |
title_full_unstemmed |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police |
title_sort |
Theory is not practice! schooled spaces, binaries aproachs and conflict in the military police |
author |
Pires, Lenin dos Santos |
author_facet |
Pires, Lenin dos Santos Albernaz, Elizabete Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Albernaz, Elizabete Ribeiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Lenin dos Santos Albernaz, Elizabete Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scholar socialization Theory Practice Binaries aproachs Pacification process UPP Socialização escolar Teoria Prática Binariedades Pacificação UPP |
topic |
Scholar socialization Theory Practice Binaries aproachs Pacification process UPP Socialização escolar Teoria Prática Binariedades Pacificação UPP |
description |
The article addresses the professional training policy outlined by the Rio de Janeiro State Secretary for Public Safety, among 2008 and 2017. This period was known for the “pacification policy”. Based on that public politic, the text explores developments with the sectors responsible for police education. Material conditions are explored to situate the way in which the “speech of pacification” was consumed in the schooled spaces for socialization of the PMERJ. The ethnography reveals the existence of a fundamental structural tension, making representations about notions such as change and continuity cross the referred training project. The opposition between theory and practice was reworked in the continuous tension between "change" and "continuity"; new and old police, among other binaries that packed the Pacification Policy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397 10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1397 |
url |
https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397 |
identifier_str_mv |
10.31060/rbsp.2022.v16.n1.1397 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/503 https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/530 https://revista.forumseguranca.org.br/index.php/rbsp/article/view/1397/531 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Segurança Pública https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Segurança Pública https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fórum Brasileiro de Segurança Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Fórum Brasileiro de Segurança Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Segurança Pública; v. 16 n. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-251 Revista Brasileira de Segurança Pública; Vol. 16 No. 1 (2022): Edição especial: A formação dos profissionais de segurança pública; 232-251 2595-0258 1981-1659 reponame:Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) instname:Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP) instacron:FBSP-1 |
instname_str |
Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP) |
instacron_str |
FBSP-1 |
institution |
FBSP-1 |
reponame_str |
Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Segurança Pública (Online) - Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista@forumseguranca.org.br || suporte+rbsp@openjournalsolutions.com.br |
_version_ |
1754913694677991424 |