Women in secondary school textbooks in Spain

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Llorent-Bedmar, Vicente
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Palma, Verónica Cobano-Delgado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2705
Resumo: Schoolbooks are a fundamental element in students’ upbringing. Hence the importance of the male and female rolemodels they portray. Our case study corpus comprises highschool teaching manuals of history and philosophy for the 2010/2011 terms used in Spain – ones which stood out for highlighting gender-related differences. The selected publishers are both held in high regards in Spain, namely Anaya and Santillana. It is not uncommon to come across women associated with the home environment and with household chores, whereas men are often depicted in work-related contexts and civil servant activities. This excrutiating gender-related discrimination is no longer present nowadays. However, common-places still linger in its contents and in the pictures used to illustrate them.
id FCC-1_63b79c3c85e5e404654269f14d347782
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2705
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Women in secondary school textbooks in SpainLa mujer en los libros de texto de bachillerato em EspañaA mulher nos livros didáticos do ensino médio na EspanhaMulherLivro DidáticoEquidadeGêneroMujerLibro de TextoEquidadGéneroWomanTextbookEquityGenderSchoolbooks are a fundamental element in students’ upbringing. Hence the importance of the male and female rolemodels they portray. Our case study corpus comprises highschool teaching manuals of history and philosophy for the 2010/2011 terms used in Spain – ones which stood out for highlighting gender-related differences. The selected publishers are both held in high regards in Spain, namely Anaya and Santillana. It is not uncommon to come across women associated with the home environment and with household chores, whereas men are often depicted in work-related contexts and civil servant activities. This excrutiating gender-related discrimination is no longer present nowadays. However, common-places still linger in its contents and in the pictures used to illustrate them.Los libros de texto constituyen un pilar básico en la formación de los estudiantes, de ahí la importancia de los modelos de hombre y mujer que transmiten. Nuestro corpus de estudio lo han conformado los manuales escolares de Historia y Filosofía de Bachillerato del curso 2010/2011 utilizados en España. Materias que tradicionalmente han destacado en remarcar las diferencias habidas en función del género. Las editoriales seleccionadas son las de mayor prestigio en España, Anaya y Santillana. Viene siendo habitual, encontrar imágenes de mujeres asociadas al entorno familiar, al desarrollo de tareas en el ámbito del hogar y de los hombres em un plano laboral y, generalmente, en el ejercicio de funciones públicas. La lacerante discriminación respecto al género que antaño existía ha dejado de existir en la actualidad. Sin embargo, aún subyacen tópicos en sus contenidos y en las imágenes que los ilustran.Os livros didáticos constituem um pilar básico na formação dos estudantes. Daí a importância dos modelos de homem e mulher que transmitem. Nosso corpus de estudo foi conformado pelos manuais escolares de história e filosofia de ensino médio do ano letivo 2010/2011 utilizados na Espanha – materiais que tradicionalmente se destacaram por ressaltar as diferenças existentes em função do gênero. As editoras selecionadas são as de maior prestígio na Espanha, a Anaya e a Santillana. É comum encontrar imagens de mulheres associadas ao ambiente familiar, ao desenvolvimento de tarefas no âmbito do lar, e de homens em um contexto de trabalho e, geralmente, no exercício de funções públicas. A dilacerante discriminação com relação ao gênero que existia antes deixou de existir hoje. Contudo, ainda subjazem lugares-comuns em seus conteúdos e nas imagens que os ilustram.Fundação Carlos Chagas2014-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2705Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 156-175Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 151: jan./mar.2014; 156-175Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 156-175Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 151: jan./mar.2014; 156-1751980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2705/2657https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLlorent-Bedmar, VicentePalma, Verónica Cobano-Delgado2023-11-13T14:50:09Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2705Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-13T14:50:09Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Women in secondary school textbooks in Spain
La mujer en los libros de texto de bachillerato em España
A mulher nos livros didáticos do ensino médio na Espanha
title Women in secondary school textbooks in Spain
spellingShingle Women in secondary school textbooks in Spain
Llorent-Bedmar, Vicente
Mulher
Livro Didático
Equidade
Gênero
Mujer
Libro de Texto
Equidad
Género
Woman
Textbook
Equity
Gender
title_short Women in secondary school textbooks in Spain
title_full Women in secondary school textbooks in Spain
title_fullStr Women in secondary school textbooks in Spain
title_full_unstemmed Women in secondary school textbooks in Spain
title_sort Women in secondary school textbooks in Spain
author Llorent-Bedmar, Vicente
author_facet Llorent-Bedmar, Vicente
Palma, Verónica Cobano-Delgado
author_role author
author2 Palma, Verónica Cobano-Delgado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Llorent-Bedmar, Vicente
Palma, Verónica Cobano-Delgado
dc.subject.por.fl_str_mv Mulher
Livro Didático
Equidade
Gênero
Mujer
Libro de Texto
Equidad
Género
Woman
Textbook
Equity
Gender
topic Mulher
Livro Didático
Equidade
Gênero
Mujer
Libro de Texto
Equidad
Género
Woman
Textbook
Equity
Gender
description Schoolbooks are a fundamental element in students’ upbringing. Hence the importance of the male and female rolemodels they portray. Our case study corpus comprises highschool teaching manuals of history and philosophy for the 2010/2011 terms used in Spain – ones which stood out for highlighting gender-related differences. The selected publishers are both held in high regards in Spain, namely Anaya and Santillana. It is not uncommon to come across women associated with the home environment and with household chores, whereas men are often depicted in work-related contexts and civil servant activities. This excrutiating gender-related discrimination is no longer present nowadays. However, common-places still linger in its contents and in the pictures used to illustrate them.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2705
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2705/2657
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 156-175
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 151: jan./mar.2014; 156-175
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 151: jan./mar.2014; 156-175
Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 151: jan./mar.2014; 156-175
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1816431070828036096