Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812 |
Resumo: | This article discusses some aspects identified in two research reports on the development of curricular proposals, built in different moments, before and after the Parâmetros Curriculares Nacionais production. The article relates the aspects identified to the criticism about this document and emphasizes the fact that the Parâmetros have been a guide to produce most of recent curriculum proposals. The research reports show continuity in the following aspects: the few references about diversity and cultural plurality; the theoretical focus on the construtivism; the option around the formative evaluation and the centrality of the disciplines on the curriculum organization. The changes in the contexts of production of the proposals can explain the transformations in the content (tone) of these documents. |
id |
FCC-1_71a3aa65a3d4fa08d9f9307d8cf64968 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2812 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in BrazilLos PCN y la elaboración de propuestas curriculares en BrasilOs PCN e a elaboração de propostas curriculares no BrasilCurrículoPlanejamento curricularParâmetros curriculares nacionaisCurriculumCurriculum planningParâmetros curriculares nacionaisCurrículoPlanificación del plan de estúdiosParâmetros curriculares nacionaisThis article discusses some aspects identified in two research reports on the development of curricular proposals, built in different moments, before and after the Parâmetros Curriculares Nacionais production. The article relates the aspects identified to the criticism about this document and emphasizes the fact that the Parâmetros have been a guide to produce most of recent curriculum proposals. The research reports show continuity in the following aspects: the few references about diversity and cultural plurality; the theoretical focus on the construtivism; the option around the formative evaluation and the centrality of the disciplines on the curriculum organization. The changes in the contexts of production of the proposals can explain the transformations in the content (tone) of these documents.Este artículo discute aspectos aparecidos en dos informes de investigación sobre la producción de propuestas curriculares, desarrollados en momentos diferentes, uno anterior y otro posterior a la producción de los Parámetros Curriculares Nacionales. Se relacionan esos aspectos con las críticas a los Parámetros y se resalta el impacto de ese documento en la producción reciente de propuestas curriculares. Expresan continuidad, cuando se comparan los informes: la poca referencia a las cuestion es vinculadas a la diversidad y a la pluralidad cultural; la fundamentación teórica de base constructivista; la opción por la evaluación formativa y la centralidad de las disciplinas en la organización del currículo. Se resaltan las transformaciones em los contextos de producción de las propuestas analizadas, que están en la base de los cambios identificados en el tono de los documentos.Este artigo discute aspectos levantados em dois relatórios de pesquisa sobre a produção de propostas curriculares, desenvolvidos em momentos diferentes, um anterior e um posterior à produção dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Relacionam-se esses aspectos às críticas aos Parâmetros e ressalta-se o impacto desse documento na produção recente de propostas curriculares. Expressam continuidade, quando se comparam os relatórios: a pouca referência às questões ligadas à diversidade e à pluralidade cultural; a fundamentação teórica de base construtivista; a opção pela avaliação formativa e a centralidade das disciplinas na organização do currículo. Ressaltam-se as transformações nos contextos de produção das propostas analisadas, que estão na base das mudanças identificadas no tom dos documentos.Fundação Carlos Chagas2014-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 648-669Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 648-6691980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812/2796https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalian, Cláudia Valentina Assumpção2023-11-13T15:39:49Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2812Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-13T15:39:49Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil Los PCN y la elaboración de propuestas curriculares en Brasil Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil |
title |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil |
spellingShingle |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil Galian, Cláudia Valentina Assumpção Currículo Planejamento curricular Parâmetros curriculares nacionais Curriculum Curriculum planning Parâmetros curriculares nacionais Currículo Planificación del plan de estúdios Parâmetros curriculares nacionais |
title_short |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil |
title_full |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil |
title_fullStr |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil |
title_full_unstemmed |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil |
title_sort |
Brazilian curriculum parameters and the development of curricular proposals in Brazil |
author |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção |
author_facet |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galian, Cláudia Valentina Assumpção |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Planejamento curricular Parâmetros curriculares nacionais Curriculum Curriculum planning Parâmetros curriculares nacionais Currículo Planificación del plan de estúdios Parâmetros curriculares nacionais |
topic |
Currículo Planejamento curricular Parâmetros curriculares nacionais Curriculum Curriculum planning Parâmetros curriculares nacionais Currículo Planificación del plan de estúdios Parâmetros curriculares nacionais |
description |
This article discusses some aspects identified in two research reports on the development of curricular proposals, built in different moments, before and after the Parâmetros Curriculares Nacionais production. The article relates the aspects identified to the criticism about this document and emphasizes the fact that the Parâmetros have been a guide to produce most of recent curriculum proposals. The research reports show continuity in the following aspects: the few references about diversity and cultural plurality; the theoretical focus on the construtivism; the option around the formative evaluation and the centrality of the disciplines on the curriculum organization. The changes in the contexts of production of the proposals can explain the transformations in the content (tone) of these documents. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812/2796 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 648-669 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 648-669 Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 648-669 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330314796531712 |