Teacher training, an impossible project?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Alice Casimiro
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Borges, Veronica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3065
Resumo: In this article, we discuss how the political and discursive fights develop according to the significance of a curriculum based on post-structural authors and interpretations that we make from these theoretical records in the curriculum field in Brazil. The proposed debate questions the policies of the teacher training curriculum oriented to the perspective of social change. We present the discussion through four interconnected theses: teacher training is an impossible project; yet this teacher training is required; this need can be linked to the project that for many seems abandoned: the project of changing the world; the challenge of change involves our responsibility and commitment, as well as the constant political debate about what is understood as change and meaning in the world.
id FCC-1_7d6249b1bbcb9cb6e0a391261b71f563
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3065
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Teacher training, an impossible project?Formación docente, ¿un proyecto imposible?Formação docente, um projeto impossívelCurriculumPoliciesTeacher EducationDiscourseCurrículoPolíticaFormación de DocentesDiscursoCurrículoPolíticaFormação de ProfessoresDiscursoCurrículoIn this article, we discuss how the political and discursive fights develop according to the significance of a curriculum based on post-structural authors and interpretations that we make from these theoretical records in the curriculum field in Brazil. The proposed debate questions the policies of the teacher training curriculum oriented to the perspective of social change. We present the discussion through four interconnected theses: teacher training is an impossible project; yet this teacher training is required; this need can be linked to the project that for many seems abandoned: the project of changing the world; the challenge of change involves our responsibility and commitment, as well as the constant political debate about what is understood as change and meaning in the world.En este artículo discutimos cómo se desarrollan las luchas político-discursivas por la significación de lo que viene a ser currículo en base a autores post-estructurales y en la traducción que efectuamos de estos registros teóricos en el ámbito del currículo en Brasil. El debate propuesto cuestiona las políticas de currículo de formación docente volcadas hacia una perspectiva de cambio social. Presentamos la discusión a partir de cuatro tesis interconectadas: la formación docente es un proyecto imposible; aun así, esta formación docente es necesaria; dicha necesidad puede vincularse al proyecto que para muchos parece abandonado: el proyecto de cambiar el mundo; el desafío del cambio involucra nuestra responsabilidad y compromiso, así como el debate político constante sobre lo que se entiende como cambio y significación del mundo.Neste artigo, discutimos como se desenvolvem as lutas político-discursivas pela significação do que vem a ser currículo com base em autores pós-estruturais e nas traduções que fazemos desses registros teóricos no campo do currículo no Brasil. O debate proposto questiona as políticas de currículo de formação docente voltadas a uma perspectiva de mudança social. Apresentamos a discussão a partir de quatro teses interconectadas: a formação docente é um projeto impossível; ainda assim, essa formação docente é necessária; essa necessidade pode ser vinculada ao projeto que para muitos parece abandonado: o projeto de mudar o mundo; o desafio da mudança envolve nossa responsabilidade e compromisso, bem como o debate político constante sobre o que se entende como mudança e significação do mundo.Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3065Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 486-507Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 486-507Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 486-507Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 486-5071980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3065/pdfeCopyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Alice CasimiroBorges, Veronica2015-10-01T15:37:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3065Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-01T15:37:19Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training, an impossible project?
Formación docente, ¿un proyecto imposible?
Formação docente, um projeto impossível
title Teacher training, an impossible project?
spellingShingle Teacher training, an impossible project?
Lopes, Alice Casimiro
Curriculum
Policies
Teacher Education
Discourse
Currículo
Política
Formación de Docentes
Discurso
Currículo
Política
Formação de Professores
Discurso
Currículo
title_short Teacher training, an impossible project?
title_full Teacher training, an impossible project?
title_fullStr Teacher training, an impossible project?
title_full_unstemmed Teacher training, an impossible project?
title_sort Teacher training, an impossible project?
author Lopes, Alice Casimiro
author_facet Lopes, Alice Casimiro
Borges, Veronica
author_role author
author2 Borges, Veronica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Alice Casimiro
Borges, Veronica
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Policies
Teacher Education
Discourse
Currículo
Política
Formación de Docentes
Discurso
Currículo
Política
Formação de Professores
Discurso
Currículo
topic Curriculum
Policies
Teacher Education
Discourse
Currículo
Política
Formación de Docentes
Discurso
Currículo
Política
Formação de Professores
Discurso
Currículo
description In this article, we discuss how the political and discursive fights develop according to the significance of a curriculum based on post-structural authors and interpretations that we make from these theoretical records in the curriculum field in Brazil. The proposed debate questions the policies of the teacher training curriculum oriented to the perspective of social change. We present the discussion through four interconnected theses: teacher training is an impossible project; yet this teacher training is required; this need can be linked to the project that for many seems abandoned: the project of changing the world; the challenge of change involves our responsibility and commitment, as well as the constant political debate about what is understood as change and meaning in the world.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3065
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3065
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3065/pdfe
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 486-507
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 486-507
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 486-507
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 486-507
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314888806400