Presentation: An alternative to centralized curriculum policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Alice Casimiro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Macedo, Elizabeth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181
Resumo: In this text, we reaffirm our position contrary to the definition of a detailed national curriculum common-core and propose to think public curriculum policies, understanding curriculum as a significant practice, as a space-time for the production of meanings. We assume a theoretical commitment to respond to challenges that have been presented by instrumental rationality in the field of the curriculum. As an answer, we propose to think of educational intervention as a radical investment, arguing that it is much more productive to intervene in curriculum policies through the constitution of an intersubjective network in which in-service teachers participate, researchers at the University who are also professors, teachers in initial training who, in the space located at the school, they will be produced as subjects.
id UNOESC-3_737058253008e605ab34cfb212d8be33
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27181
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Presentation: An alternative to centralized curriculum policiesPresentación: Una alternativa a las políticas curriculares centralizadasApresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadasCurrículoFormação de professoresCurrículoFormación de maestrosCurriculumTeacher trainingIn this text, we reaffirm our position contrary to the definition of a detailed national curriculum common-core and propose to think public curriculum policies, understanding curriculum as a significant practice, as a space-time for the production of meanings. We assume a theoretical commitment to respond to challenges that have been presented by instrumental rationality in the field of the curriculum. As an answer, we propose to think of educational intervention as a radical investment, arguing that it is much more productive to intervene in curriculum policies through the constitution of an intersubjective network in which in-service teachers participate, researchers at the University who are also professors, teachers in initial training who, in the space located at the school, they will be produced as subjects.En este texto, reafirmamos nuestra posición contraria a la definición de un currículo nacional común detallado y proponemos pensar las políticas curriculares públicas, entendiendo el currículo como una práctica significativa, como un espacio-tiempo para la producción de sentidos. Asumimos un compromiso teórico para dar respuesta a los desafíos que nos ha presentado la racionalidad instrumental en el ámbito del currículo. Como respuesta, proponemos pensar en la intervención educativa como un investimiento radical, argumentando que es mucho más productivo intervenir en las políticas curriculares a través de la constitución de una red intersubjetiva en la que participan docentes en servicio, investigadores de la Universidad que también son profesores, docentes en formación inicial que, en el espacio ubicado en la escuela, se producirán como sujetos.Neste texto, reafirmamos nossa posição contrária à definição de uma base nacional comum curricular pormenorizada e propomos pensar políticas públicas em currículo, entendendo currículo como prática significante, como espaço-tempo de produção de sentidos. Assumimos o compromisso teórico de responder a desafios que vêm sendo apresentados pela racionalidade técnica ao campo do currículo. Como resposta, propomos pensar a intervenção educativa como investimento radical, defendendo ser muito mais produtivo intervir nas políticas curriculares por meio da constituição de uma rede intersubjetiva da qual participem professores em serviço, pesquisadores da Universidade também formadores de professores, professores em formação inicial que, no espaço situado da escola, vão se produzir como sujeitos.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2718110.18593/r.v46i.27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e271812177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16011https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16012Copyright (c) 2021 Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Alice CasimiroMacedo, Elizabeth2022-08-16T12:20:38Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27181Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:20:38Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
Presentación: Una alternativa a las políticas curriculares centralizadas
Apresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas
title Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
spellingShingle Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
Lopes, Alice Casimiro
Currículo
Formação de professores
Currículo
Formación de maestros
Curriculum
Teacher training
title_short Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
title_full Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
title_fullStr Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
title_full_unstemmed Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
title_sort Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
author Lopes, Alice Casimiro
author_facet Lopes, Alice Casimiro
Macedo, Elizabeth
author_role author
author2 Macedo, Elizabeth
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Alice Casimiro
Macedo, Elizabeth
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Formação de professores
Currículo
Formación de maestros
Curriculum
Teacher training
topic Currículo
Formação de professores
Currículo
Formación de maestros
Curriculum
Teacher training
description In this text, we reaffirm our position contrary to the definition of a detailed national curriculum common-core and propose to think public curriculum policies, understanding curriculum as a significant practice, as a space-time for the production of meanings. We assume a theoretical commitment to respond to challenges that have been presented by instrumental rationality in the field of the curriculum. As an answer, we propose to think of educational intervention as a radical investment, arguing that it is much more productive to intervene in curriculum policies through the constitution of an intersubjective network in which in-service teachers participate, researchers at the University who are also professors, teachers in initial training who, in the space located at the school, they will be produced as subjects.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181
10.18593/r.v46i.27181
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.27181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16011
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16012
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27181
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531798048768