Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
DOI: | 10.18593/r.v46i.27181 |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181 |
Resumo: | In this text, we reaffirm our position contrary to the definition of a detailed national curriculum common-core and propose to think public curriculum policies, understanding curriculum as a significant practice, as a space-time for the production of meanings. We assume a theoretical commitment to respond to challenges that have been presented by instrumental rationality in the field of the curriculum. As an answer, we propose to think of educational intervention as a radical investment, arguing that it is much more productive to intervene in curriculum policies through the constitution of an intersubjective network in which in-service teachers participate, researchers at the University who are also professors, teachers in initial training who, in the space located at the school, they will be produced as subjects. |
id |
UNOESC-3_737058253008e605ab34cfb212d8be33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27181 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
spelling |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policiesPresentación: Una alternativa a las políticas curriculares centralizadasApresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadasCurrículoFormação de professoresCurrículoFormación de maestrosCurriculumTeacher trainingIn this text, we reaffirm our position contrary to the definition of a detailed national curriculum common-core and propose to think public curriculum policies, understanding curriculum as a significant practice, as a space-time for the production of meanings. We assume a theoretical commitment to respond to challenges that have been presented by instrumental rationality in the field of the curriculum. As an answer, we propose to think of educational intervention as a radical investment, arguing that it is much more productive to intervene in curriculum policies through the constitution of an intersubjective network in which in-service teachers participate, researchers at the University who are also professors, teachers in initial training who, in the space located at the school, they will be produced as subjects.En este texto, reafirmamos nuestra posición contraria a la definición de un currículo nacional común detallado y proponemos pensar las políticas curriculares públicas, entendiendo el currículo como una práctica significativa, como un espacio-tiempo para la producción de sentidos. Asumimos un compromiso teórico para dar respuesta a los desafíos que nos ha presentado la racionalidad instrumental en el ámbito del currículo. Como respuesta, proponemos pensar en la intervención educativa como un investimiento radical, argumentando que es mucho más productivo intervenir en las políticas curriculares a través de la constitución de una red intersubjetiva en la que participan docentes en servicio, investigadores de la Universidad que también son profesores, docentes en formación inicial que, en el espacio ubicado en la escuela, se producirán como sujetos.Neste texto, reafirmamos nossa posição contrária à definição de uma base nacional comum curricular pormenorizada e propomos pensar políticas públicas em currículo, entendendo currículo como prática significante, como espaço-tempo de produção de sentidos. Assumimos o compromisso teórico de responder a desafios que vêm sendo apresentados pela racionalidade técnica ao campo do currículo. Como resposta, propomos pensar a intervenção educativa como investimento radical, defendendo ser muito mais produtivo intervir nas políticas curriculares por meio da constituição de uma rede intersubjetiva da qual participem professores em serviço, pesquisadores da Universidade também formadores de professores, professores em formação inicial que, no espaço situado da escola, vão se produzir como sujeitos.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2718110.18593/r.v46i.27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27181Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e271812177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16011https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16012Copyright (c) 2021 Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Alice CasimiroMacedo, Elizabeth2022-08-16T12:20:38Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/27181Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:20:38Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies Presentación: Una alternativa a las políticas curriculares centralizadas Apresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas |
title |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies |
spellingShingle |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies Presentation: An alternative to centralized curriculum policies Lopes, Alice Casimiro Currículo Formação de professores Currículo Formación de maestros Curriculum Teacher training Lopes, Alice Casimiro Currículo Formação de professores Currículo Formación de maestros Curriculum Teacher training |
title_short |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies |
title_full |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies |
title_fullStr |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies Presentation: An alternative to centralized curriculum policies |
title_full_unstemmed |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies Presentation: An alternative to centralized curriculum policies |
title_sort |
Presentation: An alternative to centralized curriculum policies |
author |
Lopes, Alice Casimiro |
author_facet |
Lopes, Alice Casimiro Lopes, Alice Casimiro Macedo, Elizabeth Macedo, Elizabeth |
author_role |
author |
author2 |
Macedo, Elizabeth |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Alice Casimiro Macedo, Elizabeth |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Formação de professores Currículo Formación de maestros Curriculum Teacher training |
topic |
Currículo Formação de professores Currículo Formación de maestros Curriculum Teacher training |
description |
In this text, we reaffirm our position contrary to the definition of a detailed national curriculum common-core and propose to think public curriculum policies, understanding curriculum as a significant practice, as a space-time for the production of meanings. We assume a theoretical commitment to respond to challenges that have been presented by instrumental rationality in the field of the curriculum. As an answer, we propose to think of educational intervention as a radical investment, arguing that it is much more productive to intervene in curriculum policies through the constitution of an intersubjective network in which in-service teachers participate, researchers at the University who are also professors, teachers in initial training who, in the space located at the school, they will be produced as subjects. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181 10.18593/r.v46i.27181 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v46i.27181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16011 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27181/16012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181 Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e27181 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e27181 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v46i reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1822179157437579264 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18593/r.v46i.27181 |