Teacher’s social subjectivity: elements for a debate on "subjectivity policies"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novaes, Adelina
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3205
Resumo: In order to surround the construct “social subjectivity” and contribute with a conceptual element, which favours what Tedesco (2004) termed “subjectivity polices”, this paper shows both theoretical and empirical efforts, in discussing issues related to teacher’s professionalization. The debate begins showing elements that brought the investigated construct closer. With the aim to articulate teacher’s social subjectivity and professionalization, the paper also intended to show how the research results has fed the analyses and has contributed to define more precisely the contours of the construct that the academic literature still presenting in a diffuse way. In this both efforts, the study tried to put in evidence that a psychosocial approach of social representations allows the construction of an interdisciplinary perspective of education.
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spelling Teacher’s social subjectivity: elements for a debate on "subjectivity policies"Subjetividad social docente: elementos para un debate sobre “políticas de la subjetividad”Subjetividade social docente: elementos para um debate sobre “políticas de subjetividade”Subjetividade SocialRepresentação SocialProfissionalização DocentePolíticas de SubjetividadeRepresentações sociaisSocial SubjectivitySocial RepresentationTeacher’s ProfessionalizationSubjectivity PolicesSubjetividad SocialRepresentación SocialProfesionalización DocentePolíticas de la SubjetividadIn order to surround the construct “social subjectivity” and contribute with a conceptual element, which favours what Tedesco (2004) termed “subjectivity polices”, this paper shows both theoretical and empirical efforts, in discussing issues related to teacher’s professionalization. The debate begins showing elements that brought the investigated construct closer. With the aim to articulate teacher’s social subjectivity and professionalization, the paper also intended to show how the research results has fed the analyses and has contributed to define more precisely the contours of the construct that the academic literature still presenting in a diffuse way. In this both efforts, the study tried to put in evidence that a psychosocial approach of social representations allows the construction of an interdisciplinary perspective of education.Con miras a cercar el constructo “subjetividad social” y contribuir con un elemento conceptual que favorezca aquello que Tedesco (2004) denominó “políticas de la subjetividad”, este artículo realiza esfuerzos teóricos y empíricos al discutir los objetos relativos a la profesionalización docente. El debate se inicia con la presentación de elementos que permitieron aproximar el cerco del constructo perseguido. Con la pretensión de articular la constitución de la subjetividad del docente y su profesionalización, el texto busca asimismo ilustrar cómo los resultados de la investigación desarrollada han alimentado los análisis y contribuido para definir contornos más precisos de aquello que la literatura todavía presenta de manera difusa al evidenciar que el abordaje psicosocial de las representaciones sociales permite la construcción de una perspectiva interdisciplinaria de la educación.   Com vistas a cercar o constructo “subjetividade social” e contribuir com um elemento conceitual que favoreça aquilo que Tedesco (2004) denominou “políticas de subjetividade”, este artigo envida esforços teóricos e empíricos ao discutir os objetos relativos à profissionalização docente. O debate se inicia com a apresentação de elementos que permitiram aproximar o cerco do constructo perseguido. Com a pretensão de fazer uma articulação entre a constituição da subjetividade do docente e sua profissionalização, o texto busca ainda ilustrar como os resultados da investigação desenvolvida têm alimentado as análises e contribuído para definir contornos mais precisos daquilo que a literatura ainda apresenta de maneira difusa ao evidenciar que a abordagem psicossocial das representações sociais permite a construção de uma perspectiva interdisciplinar da educação.  Fundação Carlos Chagas2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3205Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 156: abr./jun.2015; 328-343Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 156: abr./jun.2015; 328-343Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 156: abr./jun.2015; 328-343Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 156: abr./jun.2015; 328-3431980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3205/pdf_Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNovaes, Adelina2022-12-08T14:11:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3205Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-08T14:11:14Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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