The experience of a scientific literacy indicator
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498 |
Resumo: | This article discusses the creation process and the results of an evaluation experience of the mastery of scientific skills by young people and adults in everyday situations. The innovative nature of the proposal is the evaluation of social practices in the use of scientific language, by creating a scientific literacy indicator. It is not, therefore, an evaluation of knowledge construction in school contexts. |
id |
FCC-1_96a2f845898f58f420b2a46121652b38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3498 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The experience of a scientific literacy indicatorLa experiencia de un indicador de letramiento científicoL’expérience d’un indicateur de littératie scientifiqueA experiência de um indicador de letramento científicoConhecimento CientíficoLetramentoIndicadoresAvaliaçãoSavoir ScientifiqueLittératieIndicateursÉvaluationConocimiento CientíficoLetramientoIndicadoresEvaluaciónScientific KnowledgeLiteracyIndicatorsAssessmentThis article discusses the creation process and the results of an evaluation experience of the mastery of scientific skills by young people and adults in everyday situations. The innovative nature of the proposal is the evaluation of social practices in the use of scientific language, by creating a scientific literacy indicator. It is not, therefore, an evaluation of knowledge construction in school contexts. Este artículo discute el proceso de creación y los resultados de una experiencia de evaluación sobre el dominio de habilidades científicas de jóvenes y adultos en situaciones cotidianas. El carácter innovador de la propuesta reside en evaluar prácticas sociales de uso del lenguaje científico por medio de la creación de un indicador científico de literacidad científico. Por lo tanto, no se trata de una evaluación de conocimientos construidos en contextos escolares. Cet article discute le processus de création et les résultats d’une expérience d’évaluation sur le domaine des habilités scientifiques de jeunes et adultes dans des situations quotidiennes. Le caractère innovateur de la proposition est d’évaluer les pratiques sociales en usage dans le langage scientifique, au moyen de la création d’un indicateur de littératie scientifique. Il ne s’agit donc pas d’une évaluation de connaissances construites dans de contextes scolaire.Este artigo discute o processo de criação e os resultados de uma experiência de avaliação sobre o domínio de habilidades científicas de jovens e adultos em situações cotidianas. O caráter inovador da proposta está em avaliar práticas sociais de uso da linguagem científica por meio da criação de um indicador de letramento científico. Não se trata, portanto, de uma avaliação de conhecimentos construídos em contextos escolares. Fundação Carlos Chagas2016-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 334-361Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 334-3611980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498/pdf_3Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerrao, Luis Felipe SoaresCatelli Jr, RobertoConrado, Andreia LunkesCury, FernandaLima, Ana Lúcia D'Império2022-12-08T13:08:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3498Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-08T13:08:04Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The experience of a scientific literacy indicator La experiencia de un indicador de letramiento científico L’expérience d’un indicateur de littératie scientifique A experiência de um indicador de letramento científico |
title |
The experience of a scientific literacy indicator |
spellingShingle |
The experience of a scientific literacy indicator Serrao, Luis Felipe Soares Conhecimento Científico Letramento Indicadores Avaliação Savoir Scientifique Littératie Indicateurs Évaluation Conocimiento Científico Letramiento Indicadores Evaluación Scientific Knowledge Literacy Indicators Assessment |
title_short |
The experience of a scientific literacy indicator |
title_full |
The experience of a scientific literacy indicator |
title_fullStr |
The experience of a scientific literacy indicator |
title_full_unstemmed |
The experience of a scientific literacy indicator |
title_sort |
The experience of a scientific literacy indicator |
author |
Serrao, Luis Felipe Soares |
author_facet |
Serrao, Luis Felipe Soares Catelli Jr, Roberto Conrado, Andreia Lunkes Cury, Fernanda Lima, Ana Lúcia D'Império |
author_role |
author |
author2 |
Catelli Jr, Roberto Conrado, Andreia Lunkes Cury, Fernanda Lima, Ana Lúcia D'Império |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serrao, Luis Felipe Soares Catelli Jr, Roberto Conrado, Andreia Lunkes Cury, Fernanda Lima, Ana Lúcia D'Império |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento Científico Letramento Indicadores Avaliação Savoir Scientifique Littératie Indicateurs Évaluation Conocimiento Científico Letramiento Indicadores Evaluación Scientific Knowledge Literacy Indicators Assessment |
topic |
Conhecimento Científico Letramento Indicadores Avaliação Savoir Scientifique Littératie Indicateurs Évaluation Conocimiento Científico Letramiento Indicadores Evaluación Scientific Knowledge Literacy Indicators Assessment |
description |
This article discusses the creation process and the results of an evaluation experience of the mastery of scientific skills by young people and adults in everyday situations. The innovative nature of the proposal is the evaluation of social practices in the use of scientific language, by creating a scientific literacy indicator. It is not, therefore, an evaluation of knowledge construction in school contexts. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498/pdf_3 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361 Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 334-361 Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361 Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 334-361 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330315304042496 |