The experience of a scientific literacy indicator

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serrao, Luis Felipe Soares
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Catelli Jr, Roberto, Conrado, Andreia Lunkes, Cury, Fernanda, Lima, Ana Lúcia D'Império
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498
Resumo: This article discusses the creation process and the results of an evaluation experience of the mastery of scientific skills by young people and adults in everyday situations. The innovative nature of the proposal is the evaluation of social practices in the use of scientific language, by creating a scientific literacy indicator. It is not, therefore, an evaluation of knowledge construction in school contexts. 
id FCC-1_96a2f845898f58f420b2a46121652b38
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3498
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling The experience of a scientific literacy indicatorLa experiencia de un indicador de letramiento científicoL’expérience d’un indicateur de littératie scientifiqueA experiência de um indicador de letramento científicoConhecimento CientíficoLetramentoIndicadoresAvaliaçãoSavoir ScientifiqueLittératieIndicateursÉvaluationConocimiento CientíficoLetramientoIndicadoresEvaluaciónScientific KnowledgeLiteracyIndicatorsAssessmentThis article discusses the creation process and the results of an evaluation experience of the mastery of scientific skills by young people and adults in everyday situations. The innovative nature of the proposal is the evaluation of social practices in the use of scientific language, by creating a scientific literacy indicator. It is not, therefore, an evaluation of knowledge construction in school contexts. Este artículo discute el proceso de creación y los resultados de una experiencia de evaluación sobre el dominio de habilidades científicas de jóvenes y adultos en situaciones cotidianas. El carácter innovador de la propuesta reside en evaluar prácticas sociales de uso del lenguaje científico por medio de la creación de un indicador científico de literacidad científico. Por lo tanto, no se trata de una evaluación de conocimientos construidos en contextos escolares.  Cet article discute le processus de création et les résultats d’une expérience d’évaluation sur le domaine des habilités scientifiques de jeunes et adultes dans des situations quotidiennes. Le caractère innovateur de la proposition est d’évaluer les pratiques sociales en usage dans le langage scientifique, au moyen de la création d’un indicateur de littératie scientifique. Il ne s’agit donc pas d’une évaluation de connaissances construites dans de contextes scolaire.Este artigo discute o processo de criação e os resultados de uma experiência de avaliação sobre o domínio de habilidades científicas de jovens e adultos em situações cotidianas. O caráter inovador da proposta está em avaliar práticas sociais de uso da linguagem científica por meio da criação de um indicador de letramento científico. Não se trata, portanto, de uma avaliação de conhecimentos construídos em contextos escolares. Fundação Carlos Chagas2016-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 334-361Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 334-3611980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498/pdf_3Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerrao, Luis Felipe SoaresCatelli Jr, RobertoConrado, Andreia LunkesCury, FernandaLima, Ana Lúcia D'Império2022-12-08T13:08:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3498Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-08T13:08:04Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The experience of a scientific literacy indicator
La experiencia de un indicador de letramiento científico
L’expérience d’un indicateur de littératie scientifique
A experiência de um indicador de letramento científico
title The experience of a scientific literacy indicator
spellingShingle The experience of a scientific literacy indicator
Serrao, Luis Felipe Soares
Conhecimento Científico
Letramento
Indicadores
Avaliação
Savoir Scientifique
Littératie
Indicateurs
Évaluation
Conocimiento Científico
Letramiento
Indicadores
Evaluación
Scientific Knowledge
Literacy
Indicators
Assessment
title_short The experience of a scientific literacy indicator
title_full The experience of a scientific literacy indicator
title_fullStr The experience of a scientific literacy indicator
title_full_unstemmed The experience of a scientific literacy indicator
title_sort The experience of a scientific literacy indicator
author Serrao, Luis Felipe Soares
author_facet Serrao, Luis Felipe Soares
Catelli Jr, Roberto
Conrado, Andreia Lunkes
Cury, Fernanda
Lima, Ana Lúcia D'Império
author_role author
author2 Catelli Jr, Roberto
Conrado, Andreia Lunkes
Cury, Fernanda
Lima, Ana Lúcia D'Império
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serrao, Luis Felipe Soares
Catelli Jr, Roberto
Conrado, Andreia Lunkes
Cury, Fernanda
Lima, Ana Lúcia D'Império
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento Científico
Letramento
Indicadores
Avaliação
Savoir Scientifique
Littératie
Indicateurs
Évaluation
Conocimiento Científico
Letramiento
Indicadores
Evaluación
Scientific Knowledge
Literacy
Indicators
Assessment
topic Conhecimento Científico
Letramento
Indicadores
Avaliação
Savoir Scientifique
Littératie
Indicateurs
Évaluation
Conocimiento Científico
Letramiento
Indicadores
Evaluación
Scientific Knowledge
Literacy
Indicators
Assessment
description This article discusses the creation process and the results of an evaluation experience of the mastery of scientific skills by young people and adults in everyday situations. The innovative nature of the proposal is the evaluation of social practices in the use of scientific language, by creating a scientific literacy indicator. It is not, therefore, an evaluation of knowledge construction in school contexts. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3498/pdf_3
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361
Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 334-361
Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 334-361
Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 334-361
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330315304042496