Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654 |
Resumo: | The article presents important information for updating the Indicador de Alfabetismo Funcional [Functional Literacy Indicator]. It is a study that has been measuring the literacy levels of the adult Brazilian population since 2001. It considered two skills domains: literacy and numeracy. Currently, the increased presence of digital resources in different situations of everyday life have generated new dynamics in the use of languages and mathematical knowledge. It is therefore necessary to reflect on the new skills and practices that develop as a result of this growing presence. A third domain had to be incorporated into the study: the digital one. To this end, a set of studies and analyses was produced for an agenda to update this indicator. |
id |
FCC-2_bfda96c2f3afc9b1e711606d1649fd19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10654 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Assumptions for updating the Functional Literacy IndicatorPresuposiciones para actualizar el Indicador de Alfabetismo Funcional Pressupostos para a atualização do Indicador de Alfabetismo FuncionalLetramento TecnológicoAlfabetismoIndicadores EducacionaisLetramiento TecnológicoAlfabetismoIndicadores EducativosTechnological LiteracyLiteracyEducational IndicatorsThe article presents important information for updating the Indicador de Alfabetismo Funcional [Functional Literacy Indicator]. It is a study that has been measuring the literacy levels of the adult Brazilian population since 2001. It considered two skills domains: literacy and numeracy. Currently, the increased presence of digital resources in different situations of everyday life have generated new dynamics in the use of languages and mathematical knowledge. It is therefore necessary to reflect on the new skills and practices that develop as a result of this growing presence. A third domain had to be incorporated into the study: the digital one. To this end, a set of studies and analyses was produced for an agenda to update this indicator.Este artículo presenta subsidios para actualizar el Indicador de Alfabetismo Funcional, un estudio que mide los niveles de alfabetismo de la población adulta de Brasil desde 2001. La investigación consideró dos dominios de habilidades: el letramiento y la numeración. En la actualidad, el aumento de la presencia de los recursos digitales en distintas situaciones de la vida cotidiana generó nuevas dinámicas de uso de lenguajes y de conocimientos matemáticos. Se hizo necesario entonces reflexionar sobre nuevas habilidades y prácticas que se desarrollan en función de tal creciente presencia. Se tuvo que incorporar un tercer dominio a la investigación: el digital. Para ello se produjo un conjunto de estudios y análisis para una agenda de actualización del presente indicador.Este artigo apresenta subsídios para a atualização do Indicador de Alfabetismo Funcional, um estudo que mede os níveis de alfabetismo da população adulta brasileira desde 2001. A pesquisa considerou dois domínios de habilidades: o letramento e o numeramento. Atualmente, o aumento da presença dos recursos digitais em diferentes situações da vida cotidiana gerou novas dinâmicas de uso das linguagens e dos conhecimentos matemáticos. Fez-se necessário, então, refletir sobre novas habilidades e práticas que se desenvolvem em decorrência dessa crescente presença. Um terceiro domínio precisou ser incorporado à pesquisa: o digital. Para isso, foi produzido um conjunto de estudos e análises para uma agenda de atualização desse indicador.Fundação Carlos Chagas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1065410.18222/eae.v34.10654Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e106541984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4708https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4859Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Jacqueline PeixotoConrado, Andréia LunkesBelusci, Heloísa Trenche2024-01-29T19:39:00Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10654Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:39Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator Presuposiciones para actualizar el Indicador de Alfabetismo Funcional Pressupostos para a atualização do Indicador de Alfabetismo Funcional |
title |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator |
spellingShingle |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator Barbosa, Jacqueline Peixoto Letramento Tecnológico Alfabetismo Indicadores Educacionais Letramiento Tecnológico Alfabetismo Indicadores Educativos Technological Literacy Literacy Educational Indicators |
title_short |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator |
title_full |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator |
title_fullStr |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator |
title_full_unstemmed |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator |
title_sort |
Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator |
author |
Barbosa, Jacqueline Peixoto |
author_facet |
Barbosa, Jacqueline Peixoto Conrado, Andréia Lunkes Belusci, Heloísa Trenche |
author_role |
author |
author2 |
Conrado, Andréia Lunkes Belusci, Heloísa Trenche |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Jacqueline Peixoto Conrado, Andréia Lunkes Belusci, Heloísa Trenche |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Tecnológico Alfabetismo Indicadores Educacionais Letramiento Tecnológico Alfabetismo Indicadores Educativos Technological Literacy Literacy Educational Indicators |
topic |
Letramento Tecnológico Alfabetismo Indicadores Educacionais Letramiento Tecnológico Alfabetismo Indicadores Educativos Technological Literacy Literacy Educational Indicators |
description |
The article presents important information for updating the Indicador de Alfabetismo Funcional [Functional Literacy Indicator]. It is a study that has been measuring the literacy levels of the adult Brazilian population since 2001. It considered two skills domains: literacy and numeracy. Currently, the increased presence of digital resources in different situations of everyday life have generated new dynamics in the use of languages and mathematical knowledge. It is therefore necessary to reflect on the new skills and practices that develop as a result of this growing presence. A third domain had to be incorporated into the study: the digital one. To this end, a set of studies and analyses was produced for an agenda to update this indicator. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654 10.18222/eae.v34.10654 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.10654 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4708 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4859 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10654 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10654 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423629668352 |