Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Jacqueline Peixoto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Conrado, Andréia Lunkes, Belusci, Heloísa Trenche
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654
Resumo: The article presents important information for updating the Indicador de Alfabetismo Funcional [Functional Literacy Indicator]. It is a study that has been measuring the literacy levels of the adult Brazilian population since 2001. It considered two skills domains: literacy and numeracy. Currently, the increased presence of digital resources in different situations of everyday life have generated new dynamics in the use of languages and mathematical knowledge. It is therefore necessary to reflect on the new skills and practices that develop as a result of this growing presence. A third domain had to be incorporated into the study: the digital one. To this end, a set of studies and analyses was produced for an agenda to update this indicator.
id FCC-2_bfda96c2f3afc9b1e711606d1649fd19
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10654
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Assumptions for updating the Functional Literacy IndicatorPresuposiciones para actualizar el Indicador de Alfabetismo Funcional Pressupostos para a atualização do Indicador de Alfabetismo FuncionalLetramento TecnológicoAlfabetismoIndicadores EducacionaisLetramiento TecnológicoAlfabetismoIndicadores EducativosTechnological LiteracyLiteracyEducational IndicatorsThe article presents important information for updating the Indicador de Alfabetismo Funcional [Functional Literacy Indicator]. It is a study that has been measuring the literacy levels of the adult Brazilian population since 2001. It considered two skills domains: literacy and numeracy. Currently, the increased presence of digital resources in different situations of everyday life have generated new dynamics in the use of languages and mathematical knowledge. It is therefore necessary to reflect on the new skills and practices that develop as a result of this growing presence. A third domain had to be incorporated into the study: the digital one. To this end, a set of studies and analyses was produced for an agenda to update this indicator.Este artículo presenta subsidios para actualizar el Indicador de Alfabetismo Funcional, un estudio que mide los niveles de alfabetismo de la población adulta de Brasil desde 2001. La investigación consideró dos dominios de habilidades: el letramiento y la numeración. En la actualidad, el aumento de la presencia de los recursos digitales en distintas situaciones de la vida cotidiana generó nuevas dinámicas de uso de lenguajes y de conocimientos matemáticos. Se hizo necesario entonces reflexionar sobre nuevas habilidades y prácticas que se desarrollan en función de tal creciente presencia. Se tuvo que incorporar un tercer dominio a la investigación: el digital. Para ello se produjo un conjunto de estudios y análisis para una agenda de actualización del presente indicador.Este artigo apresenta subsídios para a atualização do Indicador de Alfabetismo Funcional, um estudo que mede os níveis de alfabetismo da população adulta brasileira desde 2001. A pesquisa considerou dois domínios de habilidades: o letramento e o numeramento. Atualmente, o aumento da presença dos recursos digitais em diferentes situações da vida cotidiana gerou novas dinâmicas de uso das linguagens e dos conhecimentos matemáticos. Fez-se necessário, então, refletir sobre novas habilidades e práticas que se desenvolvem em decorrência dessa crescente presença. Um terceiro domínio precisou ser incorporado à pesquisa: o digital. Para isso, foi produzido um conjunto de estudos e análises para uma agenda de atualização desse indicador.Fundação Carlos Chagas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1065410.18222/eae.v34.10654Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10654Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e106541984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4708https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4859Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Jacqueline PeixotoConrado, Andréia LunkesBelusci, Heloísa Trenche2024-01-29T19:39:00Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10654Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:39Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
Presuposiciones para actualizar el Indicador de Alfabetismo Funcional
Pressupostos para a atualização do Indicador de Alfabetismo Funcional
title Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
spellingShingle Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
Barbosa, Jacqueline Peixoto
Letramento Tecnológico
Alfabetismo
Indicadores Educacionais
Letramiento Tecnológico
Alfabetismo
Indicadores Educativos
Technological Literacy
Literacy
Educational Indicators
title_short Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
title_full Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
title_fullStr Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
title_full_unstemmed Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
title_sort Assumptions for updating the Functional Literacy Indicator
author Barbosa, Jacqueline Peixoto
author_facet Barbosa, Jacqueline Peixoto
Conrado, Andréia Lunkes
Belusci, Heloísa Trenche
author_role author
author2 Conrado, Andréia Lunkes
Belusci, Heloísa Trenche
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Jacqueline Peixoto
Conrado, Andréia Lunkes
Belusci, Heloísa Trenche
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento Tecnológico
Alfabetismo
Indicadores Educacionais
Letramiento Tecnológico
Alfabetismo
Indicadores Educativos
Technological Literacy
Literacy
Educational Indicators
topic Letramento Tecnológico
Alfabetismo
Indicadores Educacionais
Letramiento Tecnológico
Alfabetismo
Indicadores Educativos
Technological Literacy
Literacy
Educational Indicators
description The article presents important information for updating the Indicador de Alfabetismo Funcional [Functional Literacy Indicator]. It is a study that has been measuring the literacy levels of the adult Brazilian population since 2001. It considered two skills domains: literacy and numeracy. Currently, the increased presence of digital resources in different situations of everyday life have generated new dynamics in the use of languages and mathematical knowledge. It is therefore necessary to reflect on the new skills and practices that develop as a result of this growing presence. A third domain had to be incorporated into the study: the digital one. To this end, a set of studies and analyses was produced for an agenda to update this indicator.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654
10.18222/eae.v34.10654
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.10654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4708
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10654/4859
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e10654
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e10654
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e10654
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423629668352