Plagiarism in textbooks and in the authors's vision

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Sirlene Rodrigues Ferreira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lopes, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5447
Resumo: This article deals with the topic of plagiarism in textbooks when referred to internet searches and the opinions of the authors. By analyzing the content of 16 Portuguese, Science, Geography and Mathematics books, according to the guidelines of Bardin (2011) and semi-structured interviews with five Brazilian authors, it was concluded: the lack of guidelines on plagiarism in the elementary school textbooks analyzed; the subject of plagiarism is not integrated with the guidelines of the National Textbook Program; and there is a displacement of responsibility for the mediation of these teachers’ guidelines.
id FCC-1_a98b75e3b3b76bc3a3d517316503b3ca
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5447
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Plagiarism in textbooks and in the authors's visionEl plagio en los libros didácticos y en la visión de autoresLe plagiat dans les manuels scolaires et les position des auteursO plágio nos livros didáticos e na visão de autoreslivro didáticoautoresplágioprofessoresPLÁGIOmanuel d'enseignementauteursplagiatenseignantslibro de textoautoresplagioprofesorestextbookauthorsplagiarismteachersThis article deals with the topic of plagiarism in textbooks when referred to internet searches and the opinions of the authors. By analyzing the content of 16 Portuguese, Science, Geography and Mathematics books, according to the guidelines of Bardin (2011) and semi-structured interviews with five Brazilian authors, it was concluded: the lack of guidelines on plagiarism in the elementary school textbooks analyzed; the subject of plagiarism is not integrated with the guidelines of the National Textbook Program; and there is a displacement of responsibility for the mediation of these teachers’ guidelines.El artículo aborda el tema del plagio en libros didácticos, cuando se refiere a las investigacionesen internet y al posicionamiento de los autores. Através de análisis de contenido, de acuerdo con las directrices de Bardin (2011), en 16 libros de colecciones de Portugués, Ciencia, Geografía y Matemáticas de la enseñanza primaria, y entrevistas semiestructuradas con cinco autores brasileños se concluyó: la falta de orientaciones sobre el plagio en esos libros analizados; la no integración de la temática ‘plagio’ en las directrices del Programa Nacional del Libro Didáctico; y el desplazamiento de responsabilización por la mediación de esas orientaciones a los profesores.L’article aborde le sujet du plagiat dans les manuels scolaires concernant les recherches sur internet et les positions de leurs auteurs. Ce travail a analysé le contenu, selon les directives deBardin (2011) de 16 manuels scolaires de Portugais, Sciences Géographie et Mathématiques utilisés à l enseignement obligatoire, ainsi que des entrevues semi-structurées avec cinq auteurs brésiliens. Les conclusions relèvent: une absence de recommandations concernant le plagiat dans les livres analysés; aussi bien que la non intégration du sujet dans les directives du Programa Nacional do Livro Didático [Programme National du Manuel Scolaire] (PNLD); entrainant un transfer de la responsabilité des avertissements sur le plagiat aux enseignants.O artigo aborda o tema do plágio em livros didáticos, quando referido às pesquisas na internet e ao posicionamento dos autores. Por meio da análise de conteúdo, segundo as diretrizes de Bardin (2011), em 16 livros das coleções de Português, Ciências, Geografia e Matemática do ensino fundamental, e em entrevistas semiestruturadas com cinco autores brasileiros, concluiu-se: a inexistência de orientações sobre o plágio nesses livros analisados; a não integração da temática plágio nas diretrizes do Programa Nacional do Livro Didático; e a responsabilização da mediação dessas orientações exclusivamente a cargo dos professores.Fundação Carlos Chagas2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5447Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 No. 171: jan./mar.2019; 224-242Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 Núm. 171: jan./mar.2019; 224-242Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 No. 171: jan./mar.2019; 224-242Cadernos de Pesquisa; v. 49 n. 171: jan./mar.2019; 224-2421980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5447/pdfCopyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Sirlene Rodrigues FerreiraLopes, Carlos2022-11-04T15:25:42Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5447Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-11-04T15:25:42Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
El plagio en los libros didácticos y en la visión de autores
Le plagiat dans les manuels scolaires et les position des auteurs
O plágio nos livros didáticos e na visão de autores
title Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
spellingShingle Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
Castro, Sirlene Rodrigues Ferreira
livro didático
autores
plágio
professores
PLÁGIO
manuel d'enseignement
auteurs
plagiat
enseignants
libro de texto
autores
plagio
profesores
textbook
authors
plagiarism
teachers
title_short Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
title_full Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
title_fullStr Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
title_full_unstemmed Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
title_sort Plagiarism in textbooks and in the authors's vision
author Castro, Sirlene Rodrigues Ferreira
author_facet Castro, Sirlene Rodrigues Ferreira
Lopes, Carlos
author_role author
author2 Lopes, Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Sirlene Rodrigues Ferreira
Lopes, Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv livro didático
autores
plágio
professores
PLÁGIO
manuel d'enseignement
auteurs
plagiat
enseignants
libro de texto
autores
plagio
profesores
textbook
authors
plagiarism
teachers
topic livro didático
autores
plágio
professores
PLÁGIO
manuel d'enseignement
auteurs
plagiat
enseignants
libro de texto
autores
plagio
profesores
textbook
authors
plagiarism
teachers
description This article deals with the topic of plagiarism in textbooks when referred to internet searches and the opinions of the authors. By analyzing the content of 16 Portuguese, Science, Geography and Mathematics books, according to the guidelines of Bardin (2011) and semi-structured interviews with five Brazilian authors, it was concluded: the lack of guidelines on plagiarism in the elementary school textbooks analyzed; the subject of plagiarism is not integrated with the guidelines of the National Textbook Program; and there is a displacement of responsibility for the mediation of these teachers’ guidelines.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5447
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5447
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5447/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 No. 171: jan./mar.2019; 224-242
Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 Núm. 171: jan./mar.2019; 224-242
Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 No. 171: jan./mar.2019; 224-242
Cadernos de Pesquisa; v. 49 n. 171: jan./mar.2019; 224-242
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330316343181312