Evaluation in preschool and ongoing teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507 |
Resumo: | This article presents results that were gathered during a Master’s study developed using an Educational Investigative-Action (EIA) method with a group of teachers from a public institution of preschool education in the municipal school system of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The focus of the study was the evaluation used in preschool, in order to understand its relation to the quality of the pedagogical practices of teachers who work with children less than 3 years old. In addition, the present study investigated the evaluation practices performed in that context, bearing in mind the qualification of the pedagogic practices based on reflective process generated in the teachers. The results indicate that this is a process under development in the studied context. Furthermore, the potential of evaluation for ongoing teacher training is made evident and, consequently, for the qualification of childhood educational contexts. |
id |
FCC-2_0cc9774938d2f4e81bffb6ffd1635fe9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4507 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation in preschool and ongoing teacher trainingEvaluación en la educación infantil y formación continuada de profesoresAvaliação na educação infantil e formação contínua de professoresAvaliação da EducaçãoInvestigação-AçãoFormação ContínuaEducação Infantil.Avaliação na Educação InfantilEvaluación de la EducaciónInvestigación-AcciónFormación ContinuadaEducación Infantil.Educational EvaluationInvestigative ActionOngoing TrainingPreschool Education.This article presents results that were gathered during a Master’s study developed using an Educational Investigative-Action (EIA) method with a group of teachers from a public institution of preschool education in the municipal school system of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The focus of the study was the evaluation used in preschool, in order to understand its relation to the quality of the pedagogical practices of teachers who work with children less than 3 years old. In addition, the present study investigated the evaluation practices performed in that context, bearing in mind the qualification of the pedagogic practices based on reflective process generated in the teachers. The results indicate that this is a process under development in the studied context. Furthermore, the potential of evaluation for ongoing teacher training is made evident and, consequently, for the qualification of childhood educational contexts.Este artículo trata de los resultados que se obtuvieron en una investigación de maestría, desarrollada por medio de una Investigación-Acción Educacional (IAE) con el grupo de maestras de una institución pública de educación infantil de la red municipal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Se enfocó la evaluación en la educación infantil tratando de comprender su relación con la calidad de las prácticas pedagógicas de las docentes que actúan con niños menores de 3 años. El estudio investigó las prácticas evaluativas que se realizan en aquel contexto teniendo en cuenta la cualificación de las prácticas pedagógicas a partir del proceso reflexivo generado en las maestras. Los resultados indican que éste es un proceso en desarrollo en el contexto investigado, además de evidenciar la potencialidad de la evaluación para la formación continuada de los profesores y, por consiguiente, para la cualificación de los contextos educativos para la infancia.Este artigo trata dos resultados a que se chegou na pesquisa de mestrado, desenvolvida por meio de uma investigação-ação educacional (IAE) com o grupo de professoras de uma instituição pública de educação infantil da rede municipal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Focalizou a avaliação na educação infantil buscando compreender sua relação com a qualidade das práticas pedagógicas das professoras que atuam junto às crianças menores de 3 anos. O estudo investigou as práticas avaliativas que se realizam naquele contexto, tendo em vista a qualificação das práticas pedagógicas a partir do processo reflexivo gerado nas professoras. Os resultados indicam que esse é um processo em desenvolvimento no contexto pesquisado, além de evidenciarem a potencialidade da avaliação para a formação contínua dos professores e, consequentemente, a qualificação dos contextos educativos para a infância.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/450710.18222/eae.v0ix.4507Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-5271984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507/3641Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Juliana CorrêaTomazzetti, Cleonice Maria2024-01-23T13:24:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4507Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:24:04Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training Evaluación en la educación infantil y formación continuada de profesores Avaliação na educação infantil e formação contínua de professores |
title |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training |
spellingShingle |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training Moreira, Juliana Corrêa Avaliação da Educação Investigação-Ação Formação Contínua Educação Infantil. Avaliação na Educação Infantil Evaluación de la Educación Investigación-Acción Formación Continuada Educación Infantil. Educational Evaluation Investigative Action Ongoing Training Preschool Education. |
title_short |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training |
title_full |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training |
title_fullStr |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training |
title_full_unstemmed |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training |
title_sort |
Evaluation in preschool and ongoing teacher training |
author |
Moreira, Juliana Corrêa |
author_facet |
Moreira, Juliana Corrêa Tomazzetti, Cleonice Maria |
author_role |
author |
author2 |
Tomazzetti, Cleonice Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Juliana Corrêa Tomazzetti, Cleonice Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da Educação Investigação-Ação Formação Contínua Educação Infantil. Avaliação na Educação Infantil Evaluación de la Educación Investigación-Acción Formación Continuada Educación Infantil. Educational Evaluation Investigative Action Ongoing Training Preschool Education. |
topic |
Avaliação da Educação Investigação-Ação Formação Contínua Educação Infantil. Avaliação na Educação Infantil Evaluación de la Educación Investigación-Acción Formación Continuada Educación Infantil. Educational Evaluation Investigative Action Ongoing Training Preschool Education. |
description |
This article presents results that were gathered during a Master’s study developed using an Educational Investigative-Action (EIA) method with a group of teachers from a public institution of preschool education in the municipal school system of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The focus of the study was the evaluation used in preschool, in order to understand its relation to the quality of the pedagogical practices of teachers who work with children less than 3 years old. In addition, the present study investigated the evaluation practices performed in that context, bearing in mind the qualification of the pedagogic practices based on reflective process generated in the teachers. The results indicate that this is a process under development in the studied context. Furthermore, the potential of evaluation for ongoing teacher training is made evident and, consequently, for the qualification of childhood educational contexts. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507 10.18222/eae.v0ix.4507 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.4507 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507/3641 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527 Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527 Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422521323520 |