Evaluation in preschool and ongoing teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Juliana Corrêa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Tomazzetti, Cleonice Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507
Resumo: This article presents results that were gathered during a Master’s study developed using an Educational Investigative-Action (EIA) method with a group of teachers from a public institution of preschool education in the municipal school system of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The focus of the study was the evaluation used in preschool, in order to understand its relation to the quality of the pedagogical practices of teachers who work with children less than 3 years old. In addition, the present study investigated the evaluation practices performed in that context, bearing in mind the qualification of the pedagogic practices based on reflective process generated in the teachers. The results indicate that this is a process under development in the studied context. Furthermore, the potential of evaluation for ongoing teacher training is made evident and, consequently, for the qualification of childhood educational contexts.
id FCC-2_0cc9774938d2f4e81bffb6ffd1635fe9
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4507
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Evaluation in preschool and ongoing teacher trainingEvaluación en la educación infantil y formación continuada de profesoresAvaliação na educação infantil e formação contínua de professoresAvaliação da EducaçãoInvestigação-AçãoFormação ContínuaEducação Infantil.Avaliação na Educação InfantilEvaluación de la EducaciónInvestigación-AcciónFormación ContinuadaEducación Infantil.Educational EvaluationInvestigative ActionOngoing TrainingPreschool Education.This article presents results that were gathered during a Master’s study developed using an Educational Investigative-Action (EIA) method with a group of teachers from a public institution of preschool education in the municipal school system of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The focus of the study was the evaluation used in preschool, in order to understand its relation to the quality of the pedagogical practices of teachers who work with children less than 3 years old. In addition, the present study investigated the evaluation practices performed in that context, bearing in mind the qualification of the pedagogic practices based on reflective process generated in the teachers. The results indicate that this is a process under development in the studied context. Furthermore, the potential of evaluation for ongoing teacher training is made evident and, consequently, for the qualification of childhood educational contexts.Este artículo trata de los resultados que se obtuvieron en una investigación de maestría, desarrollada por medio de una Investigación-Acción Educacional (IAE) con el grupo de maestras de una institución pública de educación infantil de la red municipal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Se enfocó la evaluación en la educación infantil tratando de comprender su relación con la calidad de las prácticas pedagógicas de las docentes que actúan con niños menores de 3 años. El estudio investigó las prácticas evaluativas que se realizan en aquel contexto teniendo en cuenta la cualificación de las prácticas pedagógicas a partir del proceso reflexivo generado en las maestras. Los resultados indican que éste es un proceso en desarrollo en el contexto investigado, además de evidenciar la potencialidad de la evaluación para la formación continuada de los profesores y, por consiguiente, para la cualificación de los contextos educativos para la infancia.Este artigo trata dos resultados a que se chegou na pesquisa de mestrado, desenvolvida por meio de uma investigação-ação educacional (IAE) com o grupo de professoras de uma instituição pública de educação infantil da rede municipal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Focalizou a avaliação na educação infantil buscando compreender sua relação com a qualidade das práticas pedagógicas das professoras que atuam junto às crianças menores de 3 anos. O estudo investigou as práticas avaliativas que se realizam naquele contexto, tendo em vista a qualificação das práticas pedagógicas a partir do processo reflexivo gerado nas professoras. Os resultados indicam que esse é um processo em desenvolvimento no contexto pesquisado, além de  evidenciarem  a  potencialidade da avaliação para a formação contínua dos professores e, consequentemente, a qualificação dos contextos educativos para a infância.Fundação Carlos Chagas2018-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/450710.18222/eae.v0ix.4507Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-5271984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507/3641Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Juliana CorrêaTomazzetti, Cleonice Maria2024-01-23T13:24:04Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4507Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-23T13:24:04Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation in preschool and ongoing teacher training
Evaluación en la educación infantil y formación continuada de profesores
Avaliação na educação infantil e formação contínua de professores
title Evaluation in preschool and ongoing teacher training
spellingShingle Evaluation in preschool and ongoing teacher training
Moreira, Juliana Corrêa
Avaliação da Educação
Investigação-Ação
Formação Contínua
Educação Infantil.
Avaliação na Educação Infantil
Evaluación de la Educación
Investigación-Acción
Formación Continuada
Educación Infantil.
Educational Evaluation
Investigative Action
Ongoing Training
Preschool Education.
title_short Evaluation in preschool and ongoing teacher training
title_full Evaluation in preschool and ongoing teacher training
title_fullStr Evaluation in preschool and ongoing teacher training
title_full_unstemmed Evaluation in preschool and ongoing teacher training
title_sort Evaluation in preschool and ongoing teacher training
author Moreira, Juliana Corrêa
author_facet Moreira, Juliana Corrêa
Tomazzetti, Cleonice Maria
author_role author
author2 Tomazzetti, Cleonice Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Juliana Corrêa
Tomazzetti, Cleonice Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Educação
Investigação-Ação
Formação Contínua
Educação Infantil.
Avaliação na Educação Infantil
Evaluación de la Educación
Investigación-Acción
Formación Continuada
Educación Infantil.
Educational Evaluation
Investigative Action
Ongoing Training
Preschool Education.
topic Avaliação da Educação
Investigação-Ação
Formação Contínua
Educação Infantil.
Avaliação na Educação Infantil
Evaluación de la Educación
Investigación-Acción
Formación Continuada
Educación Infantil.
Educational Evaluation
Investigative Action
Ongoing Training
Preschool Education.
description This article presents results that were gathered during a Master’s study developed using an Educational Investigative-Action (EIA) method with a group of teachers from a public institution of preschool education in the municipal school system of Santa Maria, Rio Grande do Sul. The focus of the study was the evaluation used in preschool, in order to understand its relation to the quality of the pedagogical practices of teachers who work with children less than 3 years old. In addition, the present study investigated the evaluation practices performed in that context, bearing in mind the qualification of the pedagogic practices based on reflective process generated in the teachers. The results indicate that this is a process under development in the studied context. Furthermore, the potential of evaluation for ongoing teacher training is made evident and, consequently, for the qualification of childhood educational contexts.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507
10.18222/eae.v0ix.4507
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.4507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4507/3641
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 71 (2018): maio/ago. 2018; 504-527
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422521323520