Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763 |
Resumo: | The objective of this study is to analyze how the Sistema de Seleção Unificada (Unified Selection System – Sisu) affected the choice of higher education programs at the Universidade Federal de Viçosa, mainly examining the degree programs that had the greatest increase in the candidate to vacancy ratios, after the implementation of this new selection mechanism. Initially, data from the institution on competition, selectivity, and vacancy occupation of all the programs at the Viçosa, MG campus were analyzed, and then the data collected by means of questionnaires answered by students of the degree programs. The results demonstrate that the Sisu influences students’ choices, making them more strategic, and that social and educational inequalities continue to delimit the choices that are possible for each candidate. |
id |
FCC-2_121e45b5945d70494ebfc4917a422877 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6763 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa El Sisu y la elección de las licenciaturas de la Universidade Federal de Viçosa O Sisu e a escolha pelas licenciaturas da Universidade Federal de Viçosa Selective ProcessAccess to EducationHigher EducationDegree Programs Proceso de SelecciónAcceso a la EducaciónEducación Superior LicenciaturaProcesso SeletivoAcesso à EducaçãoEducação SuperiorLicenciaturaThe objective of this study is to analyze how the Sistema de Seleção Unificada (Unified Selection System – Sisu) affected the choice of higher education programs at the Universidade Federal de Viçosa, mainly examining the degree programs that had the greatest increase in the candidate to vacancy ratios, after the implementation of this new selection mechanism. Initially, data from the institution on competition, selectivity, and vacancy occupation of all the programs at the Viçosa, MG campus were analyzed, and then the data collected by means of questionnaires answered by students of the degree programs. The results demonstrate that the Sisu influences students’ choices, making them more strategic, and that social and educational inequalities continue to delimit the choices that are possible for each candidate.El objetivo de este trabajo es analizar cómo el Sistema de Selección Unificada (Sisu) interfirió en la elección de los cursos superiores en la Universidad Federal de Viçosa, examinando sobre todo las licenciaturas que tuvieron mayor aumento en la relación candidato por plaza después de la implementación de este nuevo mecanismo de selección. Inicialmente, se analizaron datos de la institución sobre la competencia, la selectividad y la ocupación de las plazas de todos los cursos del campus Viçosa-MG, y luego los datos recogidos por medio de la aplicación de cuestionarios a los alumnos de las licenciaturas. Los resultados demuestran que el Sisu influencia las elecciones de los estudiantes y las hace más estratégicas, y también que las desigualdades sociales y escolares siguen delimitando las elecciones posibles para cada candidato.O objetivo deste trabalho é analisar como o Sistema de Seleção Unificada (Sisu) interferiu na escolha pelos cursos superiores na Universidade Federal de Viçosa, examinando principalmente as licenciaturas que tiveram maior aumento na relação candidato por vaga após a implementação desse novo mecanismo de seleção. Foram analisados, inicialmente, dados da instituição sobre a concorrência, a seletividade e a ocupação das vagas de todos os cursos do campus Viçosa-MG e, em seguida, dados recolhidos por meio da aplicação de questionários aos alunos das licenciaturas. Os resultados demonstram que o Sisu influencia as escolhas dos estudantes, tornando-as mais estratégicas, e que as desigualdades sociais e escolares continuam delimitando as escolhas que são possíveis para cada candidato.Fundação Carlos Chagas2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/676310.18222/eae.v32.6763Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e067631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763/4173Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAriovaldo, Thainara Cristina de CastroNogueira, Cláudio Marques Martins2021-12-22T18:49:08Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6763Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:08Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa El Sisu y la elección de las licenciaturas de la Universidade Federal de Viçosa O Sisu e a escolha pelas licenciaturas da Universidade Federal de Viçosa |
title |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa |
spellingShingle |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro Selective Process Access to Education Higher Education Degree Programs Proceso de Selección Acceso a la Educación Educación Superior Licenciatura Processo Seletivo Acesso à Educação Educação Superior Licenciatura |
title_short |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa |
title_full |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa |
title_fullStr |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa |
title_full_unstemmed |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa |
title_sort |
Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa |
author |
Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro |
author_facet |
Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro Nogueira, Cláudio Marques Martins |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Cláudio Marques Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro Nogueira, Cláudio Marques Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Selective Process Access to Education Higher Education Degree Programs Proceso de Selección Acceso a la Educación Educación Superior Licenciatura Processo Seletivo Acesso à Educação Educação Superior Licenciatura |
topic |
Selective Process Access to Education Higher Education Degree Programs Proceso de Selección Acceso a la Educación Educación Superior Licenciatura Processo Seletivo Acesso à Educação Educação Superior Licenciatura |
description |
The objective of this study is to analyze how the Sistema de Seleção Unificada (Unified Selection System – Sisu) affected the choice of higher education programs at the Universidade Federal de Viçosa, mainly examining the degree programs that had the greatest increase in the candidate to vacancy ratios, after the implementation of this new selection mechanism. Initially, data from the institution on competition, selectivity, and vacancy occupation of all the programs at the Viçosa, MG campus were analyzed, and then the data collected by means of questionnaires answered by students of the degree programs. The results demonstrate that the Sisu influences students’ choices, making them more strategic, and that social and educational inequalities continue to delimit the choices that are possible for each candidate. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763 10.18222/eae.v32.6763 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.6763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763/4173 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06763 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e06763 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423072874496 |