Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nogueira, Cláudio Marques Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763
Resumo: The objective of this study is to analyze how the Sistema de Seleção Unificada (Unified Selection System – Sisu) affected the choice of higher education programs at the Universidade Federal de Viçosa, mainly examining the degree programs that had the greatest increase in the candidate to vacancy ratios, after the implementation of this new selection mechanism. Initially, data from the institution on competition, selectivity, and vacancy occupation of all the programs at the Viçosa, MG campus were analyzed, and then the data collected by means of questionnaires answered by students of the degree programs. The results demonstrate that the Sisu influences students’ choices, making them more strategic, and that social and educational inequalities continue to delimit the choices that are possible for each candidate.
id FCC-2_121e45b5945d70494ebfc4917a422877
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6763
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa El Sisu y la elección de las licenciaturas de la Universidade Federal de Viçosa O Sisu e a escolha pelas licenciaturas da Universidade Federal de Viçosa Selective ProcessAccess to EducationHigher EducationDegree Programs Proceso de SelecciónAcceso a la EducaciónEducación Superior LicenciaturaProcesso SeletivoAcesso à EducaçãoEducação SuperiorLicenciaturaThe objective of this study is to analyze how the Sistema de Seleção Unificada (Unified Selection System – Sisu) affected the choice of higher education programs at the Universidade Federal de Viçosa, mainly examining the degree programs that had the greatest increase in the candidate to vacancy ratios, after the implementation of this new selection mechanism. Initially, data from the institution on competition, selectivity, and vacancy occupation of all the programs at the Viçosa, MG campus were analyzed, and then the data collected by means of questionnaires answered by students of the degree programs. The results demonstrate that the Sisu influences students’ choices, making them more strategic, and that social and educational inequalities continue to delimit the choices that are possible for each candidate.El objetivo de este trabajo es analizar cómo el Sistema de Selección Unificada (Sisu) interfirió en la elección de los cursos superiores en la Universidad Federal de Viçosa, examinando sobre todo las licenciaturas que tuvieron mayor aumento en la relación candidato por plaza después de la implementación de este nuevo mecanismo de selección. Inicialmente, se analizaron datos de la institución sobre la competencia, la selectividad y la ocupación de las plazas de todos los cursos del campus Viçosa-MG, y luego los datos recogidos por medio de la aplicación de cuestionarios a los alumnos de las licenciaturas. Los resultados demuestran que el Sisu influencia las elecciones de los estudiantes y las hace más estratégicas, y también que las desigualdades sociales y escolares siguen delimitando las elecciones posibles para cada candidato.O objetivo deste trabalho é analisar como o Sistema de Seleção Unificada (Sisu) interferiu na escolha pelos cursos superiores na Universidade Federal de Viçosa, examinando principalmente as licenciaturas que tiveram maior aumento na relação candidato por vaga após a implementação desse novo mecanismo de seleção. Foram analisados, inicialmente, dados da instituição sobre a concorrência, a seletividade e a ocupação das vagas de todos os cursos do campus Viçosa-MG e, em seguida, dados recolhidos por meio da aplicação de questionários aos alunos das licenciaturas. Os resultados demonstram que o Sisu influencia as escolhas dos estudantes, tornando-as mais estratégicas, e que as desigualdades sociais e escolares continuam delimitando as escolhas que são possíveis para cada candidato.Fundação Carlos Chagas2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/676310.18222/eae.v32.6763Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06763Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e067631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763/4173Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAriovaldo, Thainara Cristina de CastroNogueira, Cláudio Marques Martins2021-12-22T18:49:08Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6763Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:08Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
El Sisu y la elección de las licenciaturas de la Universidade Federal de Viçosa
O Sisu e a escolha pelas licenciaturas da Universidade Federal de Viçosa
title Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
spellingShingle Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro
Selective Process
Access to Education
Higher Education
Degree Programs 
Proceso de Selección
Acceso a la Educación
Educación Superior
Licenciatura
Processo Seletivo
Acesso à Educação
Educação Superior
Licenciatura
title_short Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
title_full Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
title_fullStr Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
title_full_unstemmed Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
title_sort Sisu and the choice of degree programs at the Universidade Federal de Viçosa
author Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro
author_facet Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro
Nogueira, Cláudio Marques Martins
author_role author
author2 Nogueira, Cláudio Marques Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ariovaldo, Thainara Cristina de Castro
Nogueira, Cláudio Marques Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Selective Process
Access to Education
Higher Education
Degree Programs 
Proceso de Selección
Acceso a la Educación
Educación Superior
Licenciatura
Processo Seletivo
Acesso à Educação
Educação Superior
Licenciatura
topic Selective Process
Access to Education
Higher Education
Degree Programs 
Proceso de Selección
Acceso a la Educación
Educación Superior
Licenciatura
Processo Seletivo
Acesso à Educação
Educação Superior
Licenciatura
description The objective of this study is to analyze how the Sistema de Seleção Unificada (Unified Selection System – Sisu) affected the choice of higher education programs at the Universidade Federal de Viçosa, mainly examining the degree programs that had the greatest increase in the candidate to vacancy ratios, after the implementation of this new selection mechanism. Initially, data from the institution on competition, selectivity, and vacancy occupation of all the programs at the Viçosa, MG campus were analyzed, and then the data collected by means of questionnaires answered by students of the degree programs. The results demonstrate that the Sisu influences students’ choices, making them more strategic, and that social and educational inequalities continue to delimit the choices that are possible for each candidate.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763
10.18222/eae.v32.6763
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.6763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6763/4173
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06763
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06763
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e06763
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423072874496