Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
DOI: | 10.20952/revtee.v13i32.14002 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002 |
Resumo: | This work analyzed the results of a quantitative research carried out with students of an undergraduation course, in a federal public institution, about their conditions of permanence in higher education during the health and social crisis experienced in Brazil in 2020. The data produced were organized in graphs and tables and discussed in the light of recent laws and regulations in the country, of the theoretical discussion on social and educational inequalities and the national profile of students in the same training area produced by INEP, in addition to data on the profile of the course before the pandemic. The conclusions point to a process of degradation of the material reproduction conditions of students and their families, which weakens the very idea of permanence and points to the risk of deepening educational inequalities in a situation of regular classes by digital means, under possibility opened by MEC. |
id |
UFS-3_bb3dfda718d79ef58695825aa7f6de50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14002 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
spelling |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFFPermanence in education; Higher education; Undergraduate.Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura.Permanência na educação; ensino superior; licenciatura.This work analyzed the results of a quantitative research carried out with students of an undergraduation course, in a federal public institution, about their conditions of permanence in higher education during the health and social crisis experienced in Brazil in 2020. The data produced were organized in graphs and tables and discussed in the light of recent laws and regulations in the country, of the theoretical discussion on social and educational inequalities and the national profile of students in the same training area produced by INEP, in addition to data on the profile of the course before the pandemic. The conclusions point to a process of degradation of the material reproduction conditions of students and their families, which weakens the very idea of permanence and points to the risk of deepening educational inequalities in a situation of regular classes by digital means, under possibility opened by MEC.El presente trabajo analizó los resultados de una investigación cuantitativa llevada con estudiantes de un curso de licenciatura, en una institución pública federal, sobre sus condiciones de permanencia en la educación superior durante la crisis de salud y social experimentada en Brasil en 2020. Los datos producidos fueron organizados en gráficos y tablas y discutidos a la luz de las recientes leyes y reglamentos en el país, del debate teórico sobre las desigualdades sociales y educativas y del perfil nacional de los estudiantes de la misma área de capacitación producida por el INEP, además de los datos sobre el perfil del propio curso antes de la pandemia. Las conclusiones indican un proceso de degradación de las condiciones de reproducción material de los estudiantes y de sus familias, lo que debilita la idea de permanencia y señala el riesgo de profundizar las desigualdades educativas en una situación de clases regulares por medios digitales, como fue permitido por el MEC.O presente trabalho analisou os resultados de uma pesquisa quantitativa realizada com estudantes de um curso de licenciatura, em uma instituição pública federal, acerca das suas condições de permanência na educação superior durante a crise sanitária e social vivida no Brasil no ano de 2020. Os dados produzidos foram organizados em gráficos e tabelas e discutidos à luz das legislações e regulamentações recentes no país, do debate teórico sobre desigualdades sociais e educacionais e do perfil nacional dos estudantes da mesma área de formação produzido pelo INEP, além de dados sobre o perfil do próprio curso antes da pandemia. As conclusões apontam para um processo de degradação das condições de reprodução material dos estudantes e de suas famílias, o que fragiliza a própria ideia de permanência e aponta para o risco de aprofundamento das desigualdades educacionais em uma situação de aulas regulares por meios digitais, conforme possibilidade aberta pelo MEC.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1400210.20952/revtee.v13i32.14002Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-182358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002/11055Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelippe, Jonis Manhães Sales2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14002Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF |
title |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF |
spellingShingle |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF Felippe, Jonis Manhães Sales Permanence in education; Higher education; Undergraduate. Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura. Permanência na educação; ensino superior; licenciatura. Felippe, Jonis Manhães Sales Permanence in education; Higher education; Undergraduate. Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura. Permanência na educação; ensino superior; licenciatura. |
title_short |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF |
title_full |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF |
title_fullStr |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF |
title_full_unstemmed |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF |
title_sort |
Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF |
author |
Felippe, Jonis Manhães Sales |
author_facet |
Felippe, Jonis Manhães Sales Felippe, Jonis Manhães Sales |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felippe, Jonis Manhães Sales |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Permanence in education; Higher education; Undergraduate. Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura. Permanência na educação; ensino superior; licenciatura. |
topic |
Permanence in education; Higher education; Undergraduate. Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura. Permanência na educação; ensino superior; licenciatura. |
description |
This work analyzed the results of a quantitative research carried out with students of an undergraduation course, in a federal public institution, about their conditions of permanence in higher education during the health and social crisis experienced in Brazil in 2020. The data produced were organized in graphs and tables and discussed in the light of recent laws and regulations in the country, of the theoretical discussion on social and educational inequalities and the national profile of students in the same training area produced by INEP, in addition to data on the profile of the course before the pandemic. The conclusions point to a process of degradation of the material reproduction conditions of students and their families, which weakens the very idea of permanence and points to the risk of deepening educational inequalities in a situation of regular classes by digital means, under possibility opened by MEC. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002 10.20952/revtee.v13i32.14002 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v13i32.14002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002/11055 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1822181571351805952 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20952/revtee.v13i32.14002 |