School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021 |
Resumo: | This article aims to suggest a group of indicators useful to analyze in a comparative way the quality of infrastructure of early childhood facilities in the public school system. The challenge we set for ourselves was to answer questions such as: would it be possible to assess the quality of an entire school system? How do we compare different institutions in order to prioritize and maximize the public resources invested? Are there indicators that can be measured objectively and used in any educational environment? The study presents one of many possible answers, proposing quality indicators for checking the infrastructure, which can be applied to all the institutions of child-care education in Brazil, based on the example of two municipalities. |
id |
FCC-2_17fdc353bc005e48f61bda2fd6fc9202 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4021 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood educationInfraestructura escolar: un criterio de comparación de la calidad en la educación infantilInfraestrutura escolar: um critério de comparação da qualidade na educação infantilEarly Childhood EducationEducational QualitySchool InfrastructureEducational Indicators.Educação InfantilQualidade do EnsinoInfraestrutura EscolarIndicadores Educacionais.Educación InfantilCalidad de la EnseñanzaInfraestructura EscolarIndicadores Educacionales.This article aims to suggest a group of indicators useful to analyze in a comparative way the quality of infrastructure of early childhood facilities in the public school system. The challenge we set for ourselves was to answer questions such as: would it be possible to assess the quality of an entire school system? How do we compare different institutions in order to prioritize and maximize the public resources invested? Are there indicators that can be measured objectively and used in any educational environment? The study presents one of many possible answers, proposing quality indicators for checking the infrastructure, which can be applied to all the institutions of child-care education in Brazil, based on the example of two municipalities.Este artículo se propone sugerir un grupo de indicadores que posibilite analizar comparativamente la calidad de la infraestructura entre diferentes establecimientos de educación infantil de las redes públicas. El desafío que nos propusimos fue el de responder a preguntas como: ¿sería posible evaluar la calidad de toda una red de enseñanza? ¿De qué forma comparamos distintas instituciones, a fin de poder priorizar y maximizar los recursos públicos utilizados? ¿Hay indicadores que pueden ser objetivamente mensurables y empleados en cualquier universo de estudio? La investigación presenta una de las muchas posibilidades de respuestas y propone, a partir del ejemplo de dos municipios, indicadores de calidad para verificar la infraestructura que pueden aplicarse a todas las instituciones de educación infantil en Brasil.Este artigo se propõe a sugerir um grupo de indicadores que possibilite analisar comparativamente a qualidade da infraestrutura entre diferentes estabelecimentos de educação infantil das redes públicas. O desafio que nos propusemos foi o de responder a perguntas tais como: seria possível avaliar a qualidade de toda uma rede de ensino? De que forma comparamos diferentes instituições, a fim de que se possa priorizar e maximizar os recursos públicos empregados? Há indicadores que possam ser objetivamente mensuráveis e utilizados em qualquer universo de estudo? O texto apresenta uma das muitas possibilidades de respostas, propondo, a partir do exemplo de dois municípios, indicadores de qualidade para a verificação da infraestrutura que podem ser aplicados a todas as instituições de educação infantil no Brasil.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/402110.18222/eae.v0ix.4021Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-9061984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021/3276Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFalciano, Bruno Tovardos Santos, Edson CordeiroNunes, Maria Fernanda Rezende2024-01-22T14:49:42Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4021Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:49:42Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education Infraestructura escolar: un criterio de comparación de la calidad en la educación infantil Infraestrutura escolar: um critério de comparação da qualidade na educação infantil |
title |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education |
spellingShingle |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education Falciano, Bruno Tovar Early Childhood Education Educational Quality School Infrastructure Educational Indicators. Educação Infantil Qualidade do Ensino Infraestrutura Escolar Indicadores Educacionais. Educación Infantil Calidad de la Enseñanza Infraestructura Escolar Indicadores Educacionales. |
title_short |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education |
title_full |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education |
title_fullStr |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education |
title_full_unstemmed |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education |
title_sort |
School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education |
author |
Falciano, Bruno Tovar |
author_facet |
Falciano, Bruno Tovar dos Santos, Edson Cordeiro Nunes, Maria Fernanda Rezende |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Edson Cordeiro Nunes, Maria Fernanda Rezende |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Falciano, Bruno Tovar dos Santos, Edson Cordeiro Nunes, Maria Fernanda Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early Childhood Education Educational Quality School Infrastructure Educational Indicators. Educação Infantil Qualidade do Ensino Infraestrutura Escolar Indicadores Educacionais. Educación Infantil Calidad de la Enseñanza Infraestructura Escolar Indicadores Educacionales. |
topic |
Early Childhood Education Educational Quality School Infrastructure Educational Indicators. Educação Infantil Qualidade do Ensino Infraestrutura Escolar Indicadores Educacionais. Educación Infantil Calidad de la Enseñanza Infraestructura Escolar Indicadores Educacionales. |
description |
This article aims to suggest a group of indicators useful to analyze in a comparative way the quality of infrastructure of early childhood facilities in the public school system. The challenge we set for ourselves was to answer questions such as: would it be possible to assess the quality of an entire school system? How do we compare different institutions in order to prioritize and maximize the public resources invested? Are there indicators that can be measured objectively and used in any educational environment? The study presents one of many possible answers, proposing quality indicators for checking the infrastructure, which can be applied to all the institutions of child-care education in Brazil, based on the example of two municipalities. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021 10.18222/eae.v0ix.4021 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.4021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021/3276 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906 Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906 Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422458408960 |