School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falciano, Bruno Tovar
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: dos Santos, Edson Cordeiro, Nunes, Maria Fernanda Rezende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021
Resumo: This article aims to suggest a group of indicators useful to analyze in a comparative way the quality of infrastructure of early childhood facilities in the public school system. The challenge we set for ourselves was to answer questions such as: would it be possible to assess the quality of an entire school system? How do we compare different institutions in order to prioritize and maximize the public resources invested? Are there indicators that can be measured objectively and used in any educational environment? The study presents one of many possible answers, proposing quality indicators for checking the infrastructure, which can be applied to all the institutions of child-care education in Brazil, based on the example of two municipalities.
id FCC-2_17fdc353bc005e48f61bda2fd6fc9202
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4021
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood educationInfraestructura escolar: un criterio de comparación de la calidad en la educación infantilInfraestrutura escolar: um critério de comparação da qualidade na educação infantilEarly Childhood EducationEducational QualitySchool InfrastructureEducational Indicators.Educação InfantilQualidade do EnsinoInfraestrutura EscolarIndicadores Educacionais.Educación InfantilCalidad de la EnseñanzaInfraestructura EscolarIndicadores Educacionales.This article aims to suggest a group of indicators useful to analyze in a comparative way the quality of infrastructure of early childhood facilities in the public school system. The challenge we set for ourselves was to answer questions such as: would it be possible to assess the quality of an entire school system? How do we compare different institutions in order to prioritize and maximize the public resources invested? Are there indicators that can be measured objectively and used in any educational environment? The study presents one of many possible answers, proposing quality indicators for checking the infrastructure, which can be applied to all the institutions of child-care education in Brazil, based on the example of two municipalities.Este artículo se propone sugerir un grupo de indicadores que posibilite analizar comparativamente la calidad de la infraestructura entre diferentes establecimientos de educación infantil de las redes públicas. El desafío que nos propusimos fue el de responder a preguntas como: ¿sería posible evaluar la calidad de toda una red de enseñanza? ¿De qué forma comparamos distintas instituciones, a fin de poder priorizar y maximizar los recursos públicos utilizados? ¿Hay indicadores que pueden ser objetivamente mensurables y empleados en cualquier universo de estudio? La investigación presenta una de las muchas posibilidades de respuestas y propone, a partir del ejemplo de dos municipios, indicadores de calidad para verificar la infraestructura que pueden aplicarse a todas las instituciones de educación infantil en Brasil.Este artigo se propõe a sugerir um grupo de indicadores que possibilite analisar comparativamente a qualidade da infraestrutura entre diferentes estabelecimentos de educação infantil das redes públicas. O desafio que nos propusemos foi o de responder a perguntas tais como: seria possível avaliar a qualidade de toda uma rede de ensino? De que forma comparamos diferentes instituições, a fim de que se possa priorizar e maximizar os recursos públicos empregados? Há indicadores que possam ser objetivamente mensuráveis e utilizados em qualquer universo de estudo?  O texto apresenta uma das muitas possibilidades de respostas, propondo, a partir do exemplo de dois municípios, indicadores de qualidade para a verificação da infraestrutura que podem ser aplicados a todas as instituições de educação infantil no Brasil.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/402110.18222/eae.v0ix.4021Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-9061984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021/3276Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFalciano, Bruno Tovardos Santos, Edson CordeiroNunes, Maria Fernanda Rezende2024-01-22T14:49:42Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4021Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:49:42Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
Infraestructura escolar: un criterio de comparación de la calidad en la educación infantil
Infraestrutura escolar: um critério de comparação da qualidade na educação infantil
title School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
spellingShingle School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
Falciano, Bruno Tovar
Early Childhood Education
Educational Quality
School Infrastructure
Educational Indicators.
Educação Infantil
Qualidade do Ensino
Infraestrutura Escolar
Indicadores Educacionais.
Educación Infantil
Calidad de la Enseñanza
Infraestructura Escolar
Indicadores Educacionales.
title_short School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
title_full School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
title_fullStr School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
title_full_unstemmed School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
title_sort School infrastructure: a criterion for comparing quality in early childhood education
author Falciano, Bruno Tovar
author_facet Falciano, Bruno Tovar
dos Santos, Edson Cordeiro
Nunes, Maria Fernanda Rezende
author_role author
author2 dos Santos, Edson Cordeiro
Nunes, Maria Fernanda Rezende
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Falciano, Bruno Tovar
dos Santos, Edson Cordeiro
Nunes, Maria Fernanda Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Early Childhood Education
Educational Quality
School Infrastructure
Educational Indicators.
Educação Infantil
Qualidade do Ensino
Infraestrutura Escolar
Indicadores Educacionais.
Educación Infantil
Calidad de la Enseñanza
Infraestructura Escolar
Indicadores Educacionales.
topic Early Childhood Education
Educational Quality
School Infrastructure
Educational Indicators.
Educação Infantil
Qualidade do Ensino
Infraestrutura Escolar
Indicadores Educacionais.
Educación Infantil
Calidad de la Enseñanza
Infraestructura Escolar
Indicadores Educacionales.
description This article aims to suggest a group of indicators useful to analyze in a comparative way the quality of infrastructure of early childhood facilities in the public school system. The challenge we set for ourselves was to answer questions such as: would it be possible to assess the quality of an entire school system? How do we compare different institutions in order to prioritize and maximize the public resources invested? Are there indicators that can be measured objectively and used in any educational environment? The study presents one of many possible answers, proposing quality indicators for checking the infrastructure, which can be applied to all the institutions of child-care education in Brazil, based on the example of two municipalities.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021
10.18222/eae.v0ix.4021
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.4021
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4021/3276
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 880-906
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422458408960