Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744 |
Resumo: | The aim of this paper is to assess the impact of undergraduate research scholarships on the performance of scholarship students enrolled in face-to-face courses at Brazilian federal and state universities. The senior students’ test scores on the specific component test of the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes for the years 2015 to 2017 were used as an outcome measure. To deal with the self-selection bias, the propensity score matching technique was applied. The results show a positive, significant and robust impact in favor of scholarship students, on the order of 0.21 to 0.31 standard deviations, depending on the matching algorithm and knowledge area considered. Assessing the performance of other students with different kinds of scholarships in a second control group, the results, in general, still indicate the better performance of undergraduate students with research scholarships, although the differences are smaller. |
id |
FCC-2_1b54bbb620c0a459cf8fea918f0f3750 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6744 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 Impactos de la iniciación científica sobre el desempeño estudantil en el Enad 2015-2017 Impactos da iniciação científica sobre o desempenho estudantil no Enade 2015-2017Evaluación del ProgramasIniciación CientíficaEducación SuperiorAvaliação de ProgramasIniciação CientíficaEducação SuperiorProgram EvaluationUndergraduate Scientific ResearchHigher EducationThe aim of this paper is to assess the impact of undergraduate research scholarships on the performance of scholarship students enrolled in face-to-face courses at Brazilian federal and state universities. The senior students’ test scores on the specific component test of the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes for the years 2015 to 2017 were used as an outcome measure. To deal with the self-selection bias, the propensity score matching technique was applied. The results show a positive, significant and robust impact in favor of scholarship students, on the order of 0.21 to 0.31 standard deviations, depending on the matching algorithm and knowledge area considered. Assessing the performance of other students with different kinds of scholarships in a second control group, the results, in general, still indicate the better performance of undergraduate students with research scholarships, although the differences are smaller.El objetivo de este trabajo es evaluar el impacto de las becas de iniciación científica sobre el desempeño de los estudiantes becarios de la educación presencial en las universidades federales y provinciales de Brasil. Para ello se utiliza como medida de resultado la nota de los alumnos que concluyeron el Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes, del 2015 al 2017. Debido al problema del sesgo de autoselección, se utilizó la técnica de apareamiento por escore de propensión. Los resultados muestran un impacto positivo, significativo y robusto en favor de los estudiantes becarios, del orden del 0,21 al 0,31 desviaciones estándar. Con la presencia de estudiantes becarios de otras modalidades en un segundo grupo de control, en general los resultados todavía indican el mejor desempeño de los estudiantes de IC, aunque las diferencias sean reducidas.O objetivo deste trabalho é avaliar o impacto das bolsas de iniciação científica sobre o desempenho dos alunos bolsistas do ensino presencial nas universidades federais e estaduais do Brasil. Para tanto, utiliza-se como medida de resultado a nota dos alunos concluintes no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes de 2015 a 2017. Devido ao problema do viés de autosseleção, foi empregada a técnica de pareamento por escore de propensão. Os resultados mostram um impacto positivo, significativo e robusto em favor dos alunos bolsistas, da ordem de 0,21 a 0,31 desvios-padrão. Tendo alunos bolsistas de outras modalidades em um segundo grupo de controle, os resultados, em geral, ainda indicam o melhor desempenho dos alunos de IC, embora as diferenças sejam reduzidas.Fundação Carlos Chagas2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/674410.18222/eae.v32.6744Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e067441984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744/4272Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Felipe CésarCunha, Marina Silva da2023-10-06T19:56:34Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6744Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T19:56:34Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 Impactos de la iniciación científica sobre el desempeño estudantil en el Enad 2015-2017 Impactos da iniciação científica sobre o desempenho estudantil no Enade 2015-2017 |
title |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 |
spellingShingle |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 Marques, Felipe César Evaluación del Programas Iniciación Científica Educación Superior Avaliação de Programas Iniciação Científica Educação Superior Program Evaluation Undergraduate Scientific Research Higher Education |
title_short |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 |
title_full |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 |
title_fullStr |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 |
title_full_unstemmed |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 |
title_sort |
Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 |
author |
Marques, Felipe César |
author_facet |
Marques, Felipe César Cunha, Marina Silva da |
author_role |
author |
author2 |
Cunha, Marina Silva da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Felipe César Cunha, Marina Silva da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluación del Programas Iniciación Científica Educación Superior Avaliação de Programas Iniciação Científica Educação Superior Program Evaluation Undergraduate Scientific Research Higher Education |
topic |
Evaluación del Programas Iniciación Científica Educación Superior Avaliação de Programas Iniciação Científica Educação Superior Program Evaluation Undergraduate Scientific Research Higher Education |
description |
The aim of this paper is to assess the impact of undergraduate research scholarships on the performance of scholarship students enrolled in face-to-face courses at Brazilian federal and state universities. The senior students’ test scores on the specific component test of the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes for the years 2015 to 2017 were used as an outcome measure. To deal with the self-selection bias, the propensity score matching technique was applied. The results show a positive, significant and robust impact in favor of scholarship students, on the order of 0.21 to 0.31 standard deviations, depending on the matching algorithm and knowledge area considered. Assessing the performance of other students with different kinds of scholarships in a second control group, the results, in general, still indicate the better performance of undergraduate students with research scholarships, although the differences are smaller. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744 10.18222/eae.v32.6744 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v32.6744 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744/4272 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744 Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06744 Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e06744 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423069728768 |