Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Felipe César
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cunha, Marina Silva da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744
Resumo: The aim of this paper is to assess the impact of undergraduate research scholarships on the performance of scholarship students enrolled in face-to-face courses at Brazilian federal and state universities. The senior students’ test scores on the specific component test of the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes for the years 2015 to 2017 were used as an outcome measure. To deal with the self-selection bias, the propensity score matching technique was applied. The results show a positive, significant and robust impact in favor of scholarship students, on the order of 0.21 to 0.31 standard deviations, depending on the matching algorithm and knowledge area considered. Assessing the performance of other students with different kinds of scholarships in a second control group, the results, in general, still indicate the better performance of undergraduate students with research scholarships, although the differences are smaller.
id FCC-2_1b54bbb620c0a459cf8fea918f0f3750
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6744
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017 Impactos de la iniciación científica sobre el desempeño estudantil en el Enad 2015-2017 Impactos da iniciação científica sobre o desempenho estudantil no Enade 2015-2017Evaluación del ProgramasIniciación CientíficaEducación SuperiorAvaliação de ProgramasIniciação CientíficaEducação SuperiorProgram EvaluationUndergraduate Scientific ResearchHigher EducationThe aim of this paper is to assess the impact of undergraduate research scholarships on the performance of scholarship students enrolled in face-to-face courses at Brazilian federal and state universities. The senior students’ test scores on the specific component test of the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes for the years 2015 to 2017 were used as an outcome measure. To deal with the self-selection bias, the propensity score matching technique was applied. The results show a positive, significant and robust impact in favor of scholarship students, on the order of 0.21 to 0.31 standard deviations, depending on the matching algorithm and knowledge area considered. Assessing the performance of other students with different kinds of scholarships in a second control group, the results, in general, still indicate the better performance of undergraduate students with research scholarships, although the differences are smaller.El objetivo de este trabajo es evaluar el impacto de las becas de iniciación científica sobre el desempeño de los estudiantes becarios de la educación presencial en las universidades federales y provinciales de Brasil. Para ello se utiliza como medida de resultado la nota de los alumnos que concluyeron el Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes, del 2015 al 2017. Debido al problema del sesgo de autoselección, se utilizó la técnica de apareamiento por escore de propensión. Los resultados muestran un impacto positivo, significativo y robusto en favor de los estudiantes becarios, del orden del 0,21 al 0,31 desviaciones estándar. Con la presencia de estudiantes becarios de otras modalidades en un segundo grupo de control, en general los resultados todavía indican el mejor desempeño de los estudiantes de IC, aunque las diferencias sean reducidas.O objetivo deste trabalho é avaliar o impacto das bolsas de iniciação científica sobre o desempenho dos alunos bolsistas do ensino presencial nas universidades federais e estaduais do Brasil. Para tanto, utiliza-se como medida de resultado a nota dos alunos concluintes no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes de 2015 a 2017. Devido ao problema do viés de autosseleção, foi empregada a técnica de pareamento por escore de propensão. Os resultados mostram um impacto positivo, significativo e robusto em favor dos alunos bolsistas, da ordem de 0,21 a 0,31 desvios-padrão. Tendo alunos bolsistas de outras modalidades em um segundo grupo de controle, os resultados, em geral, ainda indicam o melhor desempenho dos alunos de IC, embora as diferenças sejam reduzidas.Fundação Carlos Chagas2021-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/674410.18222/eae.v32.6744Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06744Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e067441984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744/4272Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Felipe CésarCunha, Marina Silva da2023-10-06T19:56:34Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6744Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T19:56:34Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
Impactos de la iniciación científica sobre el desempeño estudantil en el Enad 2015-2017
Impactos da iniciação científica sobre o desempenho estudantil no Enade 2015-2017
title Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
spellingShingle Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
Marques, Felipe César
Evaluación del Programas
Iniciación Científica
Educación Superior
Avaliação de Programas
Iniciação Científica
Educação Superior
Program Evaluation
Undergraduate Scientific Research
Higher Education
title_short Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
title_full Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
title_fullStr Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
title_full_unstemmed Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
title_sort Scholarships on student performance on the Enade 2015-2017
author Marques, Felipe César
author_facet Marques, Felipe César
Cunha, Marina Silva da
author_role author
author2 Cunha, Marina Silva da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Felipe César
Cunha, Marina Silva da
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación del Programas
Iniciación Científica
Educación Superior
Avaliação de Programas
Iniciação Científica
Educação Superior
Program Evaluation
Undergraduate Scientific Research
Higher Education
topic Evaluación del Programas
Iniciación Científica
Educación Superior
Avaliação de Programas
Iniciação Científica
Educação Superior
Program Evaluation
Undergraduate Scientific Research
Higher Education
description The aim of this paper is to assess the impact of undergraduate research scholarships on the performance of scholarship students enrolled in face-to-face courses at Brazilian federal and state universities. The senior students’ test scores on the specific component test of the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes for the years 2015 to 2017 were used as an outcome measure. To deal with the self-selection bias, the propensity score matching technique was applied. The results show a positive, significant and robust impact in favor of scholarship students, on the order of 0.21 to 0.31 standard deviations, depending on the matching algorithm and knowledge area considered. Assessing the performance of other students with different kinds of scholarships in a second control group, the results, in general, still indicate the better performance of undergraduate students with research scholarships, although the differences are smaller.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744
10.18222/eae.v32.6744
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.6744
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6744/4272
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e06744
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e06744
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e06744
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423069728768