Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Sandra Lúcia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Marcondes, Anamérica Prado, Novaes, Adelina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4052
Resumo: Questions associated with the binding of relations, in which the pertinence of indicators gain meaning and legitimization such as social conditions of production, promotion, reproduction and transformation, were raised in order to present a theoretic-methodological discussion about the construction of psychosocial indicators. Adopting the theory of social representations, the study identified that its contribution to the development of educational evaluation is insufficiently explored, even if the phenomenon of social representations is suitable to assess it. In this respect, the proposal to adopt a psychosocial paradigm with the aim of elaborating evaluation indicators in the educational context was understood from a new ethos, as well as from a renewed epistemic attitude, without ignoring the necessary rigor and seriousness for the studies.
id FCC-2_1ba1606e745ea737b5be06a04fc540bb
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4052
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processesIndicadores psicosociales: una mirada ampliada a los procesos educativosIndicadores psicossociais: um olhar ampliado para processos educativosPsychosocial IndicatorsEducation EvaluationSocial RepresentationsSocial Psychology.Indicadores PsicosocialesEvaluación de la EducaciónRepresentaciones SocialesPsicología Social.Indicadores PsicossociaisAvaliação da EducaçãoRepresentações SociaisPsicologia Social.Indicadores avaliativosQuestions associated with the binding of relations, in which the pertinence of indicators gain meaning and legitimization such as social conditions of production, promotion, reproduction and transformation, were raised in order to present a theoretic-methodological discussion about the construction of psychosocial indicators. Adopting the theory of social representations, the study identified that its contribution to the development of educational evaluation is insufficiently explored, even if the phenomenon of social representations is suitable to assess it. In this respect, the proposal to adopt a psychosocial paradigm with the aim of elaborating evaluation indicators in the educational context was understood from a new ethos, as well as from a renewed epistemic attitude, without ignoring the necessary rigor and seriousness for the studies.Cuestiones relacionadas con el encadenamiento de relaciones en que la pertinencia de los indicadores gana sentido y legitimación – como las condiciones sociales de producción, difusión, reproducción y transformación – fueron abordadas con miras a introducir una discusión teórico-metodológica a fin de abarcar la construcción de indicadores psicosociales. Al adoptar la teoría de las representaciones sociales, el estudio identificó que su fecundidad para el desarrollo de evaluaciones educacionales todavía es insuficientemente explotada, a pesar de que el fenómeno de las representaciones sociales contenga el acto de evaluar. En este sentido, la proposición de adopción de un paradigma psicosocial para elaborar los indicadores evaluativos en el ámbito educacional fue entendida desde un nuevo ethos, así como la adopción de una postura epistémica, sin desconsiderar el rigor y la seriedad indispensables a las investigaciones evaluativas.Questões voltadas para o encadeamento de relações em que a pertinência dos indicadores ganha sentido e legitimação – tais como as condições sociais de produção, difusão, reprodução e transformação – foram abordadas com vistas a introduzir uma discussão teórico -metodológica que abarque a construção de indicadores psicossociais. Ao adotar a teoria das representações sociais, o estudo identificou que sua fecundidade para o desenvolvimento de avaliações educacionais ainda é insuficientemente explorada, apesar de o fenômeno das representações sociais conter o ato de avaliar. Nesse sentido, a proposição de adoção de um paradigma psicossocial para a elaboração de indicadores avaliativos no âmbito educacional foi entendida a partir de um novo ethos, bem como de uma renovada postura epistêmica, sem desconsiderar o rigor e a seriedade indispensáveis às pesquisas avaliativas.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/405210.18222/eae.v0ix.4052Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-8941984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4052/3472Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Sandra LúciaMarcondes, Anamérica PradoNovaes, Adelina2024-01-22T15:27:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4052Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:27:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
Indicadores psicosociales: una mirada ampliada a los procesos educativos
Indicadores psicossociais: um olhar ampliado para processos educativos
title Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
spellingShingle Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
Ferreira, Sandra Lúcia
Psychosocial Indicators
Education Evaluation
Social Representations
Social Psychology.
Indicadores Psicosociales
Evaluación de la Educación
Representaciones Sociales
Psicología Social.
Indicadores Psicossociais
Avaliação da Educação
Representações Sociais
Psicologia Social.
Indicadores avaliativos
title_short Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
title_full Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
title_fullStr Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
title_full_unstemmed Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
title_sort Psychosocial indicators: a wide view of evaluation processes
author Ferreira, Sandra Lúcia
author_facet Ferreira, Sandra Lúcia
Marcondes, Anamérica Prado
Novaes, Adelina
author_role author
author2 Marcondes, Anamérica Prado
Novaes, Adelina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Sandra Lúcia
Marcondes, Anamérica Prado
Novaes, Adelina
dc.subject.por.fl_str_mv Psychosocial Indicators
Education Evaluation
Social Representations
Social Psychology.
Indicadores Psicosociales
Evaluación de la Educación
Representaciones Sociales
Psicología Social.
Indicadores Psicossociais
Avaliação da Educação
Representações Sociais
Psicologia Social.
Indicadores avaliativos
topic Psychosocial Indicators
Education Evaluation
Social Representations
Social Psychology.
Indicadores Psicosociales
Evaluación de la Educación
Representaciones Sociales
Psicología Social.
Indicadores Psicossociais
Avaliação da Educação
Representações Sociais
Psicologia Social.
Indicadores avaliativos
description Questions associated with the binding of relations, in which the pertinence of indicators gain meaning and legitimization such as social conditions of production, promotion, reproduction and transformation, were raised in order to present a theoretic-methodological discussion about the construction of psychosocial indicators. Adopting the theory of social representations, the study identified that its contribution to the development of educational evaluation is insufficiently explored, even if the phenomenon of social representations is suitable to assess it. In this respect, the proposal to adopt a psychosocial paradigm with the aim of elaborating evaluation indicators in the educational context was understood from a new ethos, as well as from a renewed epistemic attitude, without ignoring the necessary rigor and seriousness for the studies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4052
10.18222/eae.v0ix.4052
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4052
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.4052
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4052/3472
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 874-894
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422468894720