Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passarelli, Lílian Ghiuro
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292
Resumo: This study examines the perceptions of training participants in a context of textual production teaching and assessment; the participants were being trained to be Portuguese teacher trainers for a municipal education system in Brazil’s Southeast region. The data analysis shows that the participants’ perceptions (i) highlight collaboration as a structuring principle of training, through the sharing of knowledge and experiences between participants and the trainer; (ii) reflect the role of social interactionist theory in supporting reflection about practice; (iii) choose the transformation of practice through the theoretical-methodological assumption of assessment for learning as a training process, thus showing that the quality of assessment of students’ texts can be reached by making the criterial approach compatible with the experiential perspectives of subject-teachers. 
id FCC-2_22c9fc51d66d5d7db170a734ac52d482
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6292
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education systemFormando formadores: enseñanza y evaluación de la producción textual en la red municipalFormando formadores: ensino e avaliação de produção textual em rede municipalAvaliação para a AprendizagemFormação de FormadoresProdução TextualAvaliação FormativaEvaluación para el AprendizajeFormación de FormadoresProducción TextualEvaluación FormativaAssessment for LearningTraining of TrainersTextual ProductionFormative AssessmentThis study examines the perceptions of training participants in a context of textual production teaching and assessment; the participants were being trained to be Portuguese teacher trainers for a municipal education system in Brazil’s Southeast region. The data analysis shows that the participants’ perceptions (i) highlight collaboration as a structuring principle of training, through the sharing of knowledge and experiences between participants and the trainer; (ii) reflect the role of social interactionist theory in supporting reflection about practice; (iii) choose the transformation of practice through the theoretical-methodological assumption of assessment for learning as a training process, thus showing that the quality of assessment of students’ texts can be reached by making the criterial approach compatible with the experiential perspectives of subject-teachers. Este estudio indaga en la percepción de los participantes de formación dentro del contexto de la enseñanza y la evaluación de la producción de textos, que han tenido como objetivo constituirse en multiplicadores de los docentes de Lengua Portuguesa en la red municipal de la región Sudeste. Los análisis de los datos arrojan que en la percepción de los sujetos (i) se destaca la colaboración, como principio estructurante de la formación, compartiendo saberes y experiencia entre el formador y los que se forman; (ii) se refleja el papel de la teoría basada en la interacción social que sostiene la reflexión sobre la práctica; (iii) se elige la transformación de la práctica por el presupuesto teórico-metodológico de la evaluación para el aprendizaje como proceso formativo, evidenciando que la calidad de la evaluación del texto del estudiante, se puede obtener a través de la compatibilización del abordaje criterial con las perspectivas de las experiencias de los sujetos-profesores. Este estudo averigua percepções de participantes de formação em contexto sobre ensino e avaliação da produção textual, que tiveram por incumbência constituírem-se como multiplicadores dos docentes de Língua Portuguesa de rede municipal na região Sudeste. A análise dos dados aponta que as percepções dos sujeitos (i) destacam a colaboração como princípio estruturante da formação, compartilhando saberes e experiências entre formandos e formador em interatuação; (ii) espelham o papel da teoria de base sociointeracionista, sustentando a reflexão sobre a prática; (iii) elegem a transformação da prática pelo pressuposto teórico-metodológico da avaliação para a aprendizagem como processo formativo, evidenciando que a qualidade da avaliação do texto do estudante pode ser auferida pela compatibilização da abordagem criterial com as perspectivas experienciais dos sujeitos-professores.Fundação Carlos Chagas2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/629210.18222/eae.v0ix.6292Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-751984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292/3962Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPassarelli, Lílian Ghiuro2024-01-24T13:46:47Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6292Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:46:47Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
Formando formadores: enseñanza y evaluación de la producción textual en la red municipal
Formando formadores: ensino e avaliação de produção textual em rede municipal
title Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
spellingShingle Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
Passarelli, Lílian Ghiuro
Avaliação para a Aprendizagem
Formação de Formadores
Produção Textual
Avaliação Formativa
Evaluación para el Aprendizaje
Formación de Formadores
Producción Textual
Evaluación Formativa
Assessment for Learning
Training of Trainers
Textual Production
Formative Assessment
title_short Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
title_full Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
title_fullStr Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
title_full_unstemmed Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
title_sort Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
author Passarelli, Lílian Ghiuro
author_facet Passarelli, Lílian Ghiuro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passarelli, Lílian Ghiuro
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação para a Aprendizagem
Formação de Formadores
Produção Textual
Avaliação Formativa
Evaluación para el Aprendizaje
Formación de Formadores
Producción Textual
Evaluación Formativa
Assessment for Learning
Training of Trainers
Textual Production
Formative Assessment
topic Avaliação para a Aprendizagem
Formação de Formadores
Produção Textual
Avaliação Formativa
Evaluación para el Aprendizaje
Formación de Formadores
Producción Textual
Evaluación Formativa
Assessment for Learning
Training of Trainers
Textual Production
Formative Assessment
description This study examines the perceptions of training participants in a context of textual production teaching and assessment; the participants were being trained to be Portuguese teacher trainers for a municipal education system in Brazil’s Southeast region. The data analysis shows that the participants’ perceptions (i) highlight collaboration as a structuring principle of training, through the sharing of knowledge and experiences between participants and the trainer; (ii) reflect the role of social interactionist theory in supporting reflection about practice; (iii) choose the transformation of practice through the theoretical-methodological assumption of assessment for learning as a training process, thus showing that the quality of assessment of students’ texts can be reached by making the criterial approach compatible with the experiential perspectives of subject-teachers. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292
10.18222/eae.v0ix.6292
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.6292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292/3962
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75
Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75
Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423039320065