Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292 |
Resumo: | This study examines the perceptions of training participants in a context of textual production teaching and assessment; the participants were being trained to be Portuguese teacher trainers for a municipal education system in Brazil’s Southeast region. The data analysis shows that the participants’ perceptions (i) highlight collaboration as a structuring principle of training, through the sharing of knowledge and experiences between participants and the trainer; (ii) reflect the role of social interactionist theory in supporting reflection about practice; (iii) choose the transformation of practice through the theoretical-methodological assumption of assessment for learning as a training process, thus showing that the quality of assessment of students’ texts can be reached by making the criterial approach compatible with the experiential perspectives of subject-teachers. |
id |
FCC-2_22c9fc51d66d5d7db170a734ac52d482 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6292 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education systemFormando formadores: enseñanza y evaluación de la producción textual en la red municipalFormando formadores: ensino e avaliação de produção textual em rede municipalAvaliação para a AprendizagemFormação de FormadoresProdução TextualAvaliação FormativaEvaluación para el AprendizajeFormación de FormadoresProducción TextualEvaluación FormativaAssessment for LearningTraining of TrainersTextual ProductionFormative AssessmentThis study examines the perceptions of training participants in a context of textual production teaching and assessment; the participants were being trained to be Portuguese teacher trainers for a municipal education system in Brazil’s Southeast region. The data analysis shows that the participants’ perceptions (i) highlight collaboration as a structuring principle of training, through the sharing of knowledge and experiences between participants and the trainer; (ii) reflect the role of social interactionist theory in supporting reflection about practice; (iii) choose the transformation of practice through the theoretical-methodological assumption of assessment for learning as a training process, thus showing that the quality of assessment of students’ texts can be reached by making the criterial approach compatible with the experiential perspectives of subject-teachers. Este estudio indaga en la percepción de los participantes de formación dentro del contexto de la enseñanza y la evaluación de la producción de textos, que han tenido como objetivo constituirse en multiplicadores de los docentes de Lengua Portuguesa en la red municipal de la región Sudeste. Los análisis de los datos arrojan que en la percepción de los sujetos (i) se destaca la colaboración, como principio estructurante de la formación, compartiendo saberes y experiencia entre el formador y los que se forman; (ii) se refleja el papel de la teoría basada en la interacción social que sostiene la reflexión sobre la práctica; (iii) se elige la transformación de la práctica por el presupuesto teórico-metodológico de la evaluación para el aprendizaje como proceso formativo, evidenciando que la calidad de la evaluación del texto del estudiante, se puede obtener a través de la compatibilización del abordaje criterial con las perspectivas de las experiencias de los sujetos-profesores. Este estudo averigua percepções de participantes de formação em contexto sobre ensino e avaliação da produção textual, que tiveram por incumbência constituírem-se como multiplicadores dos docentes de Língua Portuguesa de rede municipal na região Sudeste. A análise dos dados aponta que as percepções dos sujeitos (i) destacam a colaboração como princípio estruturante da formação, compartilhando saberes e experiências entre formandos e formador em interatuação; (ii) espelham o papel da teoria de base sociointeracionista, sustentando a reflexão sobre a prática; (iii) elegem a transformação da prática pelo pressuposto teórico-metodológico da avaliação para a aprendizagem como processo formativo, evidenciando que a qualidade da avaliação do texto do estudante pode ser auferida pela compatibilização da abordagem criterial com as perspectivas experienciais dos sujeitos-professores.Fundação Carlos Chagas2020-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/629210.18222/eae.v0ix.6292Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-751984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292/3962Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPassarelli, Lílian Ghiuro2024-01-24T13:46:47Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6292Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:46:47Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system Formando formadores: enseñanza y evaluación de la producción textual en la red municipal Formando formadores: ensino e avaliação de produção textual em rede municipal |
title |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system |
spellingShingle |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system Passarelli, Lílian Ghiuro Avaliação para a Aprendizagem Formação de Formadores Produção Textual Avaliação Formativa Evaluación para el Aprendizaje Formación de Formadores Producción Textual Evaluación Formativa Assessment for Learning Training of Trainers Textual Production Formative Assessment |
title_short |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system |
title_full |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system |
title_fullStr |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system |
title_full_unstemmed |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system |
title_sort |
Training trainers: textual production teaching and assessment in a municipal education system |
author |
Passarelli, Lílian Ghiuro |
author_facet |
Passarelli, Lílian Ghiuro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Passarelli, Lílian Ghiuro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação para a Aprendizagem Formação de Formadores Produção Textual Avaliação Formativa Evaluación para el Aprendizaje Formación de Formadores Producción Textual Evaluación Formativa Assessment for Learning Training of Trainers Textual Production Formative Assessment |
topic |
Avaliação para a Aprendizagem Formação de Formadores Produção Textual Avaliação Formativa Evaluación para el Aprendizaje Formación de Formadores Producción Textual Evaluación Formativa Assessment for Learning Training of Trainers Textual Production Formative Assessment |
description |
This study examines the perceptions of training participants in a context of textual production teaching and assessment; the participants were being trained to be Portuguese teacher trainers for a municipal education system in Brazil’s Southeast region. The data analysis shows that the participants’ perceptions (i) highlight collaboration as a structuring principle of training, through the sharing of knowledge and experiences between participants and the trainer; (ii) reflect the role of social interactionist theory in supporting reflection about practice; (iii) choose the transformation of practice through the theoretical-methodological assumption of assessment for learning as a training process, thus showing that the quality of assessment of students’ texts can be reached by making the criterial approach compatible with the experiential perspectives of subject-teachers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292 10.18222/eae.v0ix.6292 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.6292 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6292/3962 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 Núm. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 31 No. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75 Estudos em Avaliação Educacional; V. 31 N. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75 Estudos em Avaliação Educacional; v. 31 n. 76 (2020): jan./abr. 2020; 50-75 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423039320065 |