Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362 |
Resumo: | The present study aimed to analyze school dropout by identifying the Differential Functioning of Items in the context of face-to-face instruction in public and private community institutions of higher education, using the WWH-dropout scale instrument. The psychometric properties of the items were assessed using Item Response Theory, and the study of bias was conducted using the logistic regression method comparing public and private institutions. Item bias analysis identified two items with differential functioning. The repositioning of these items on the scale revealed that student performance has greater influence on dropouts at private institutions than at public ones, and contributes to the early and differentiated performance of educational institutions in preventing dropouts. |
id |
FCC-2_2ef1fe158bacef1dfc81ee315c582cc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9362 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensityAdecuación psicométrica de una escala de medida de propensión a la deserciónAdequação psicométrica de uma escala de medida de propensão à evasãoSchool DropoutItem Response TheoryPerformance ScalePsychometryEvasão EscolarTeoria de Resposta ao ItemEscala de DesempenhoPsicometriaDeserción EscolarTeoría de Respuesta al ÍtemEscala de RendimientoPsicometríaThe present study aimed to analyze school dropout by identifying the Differential Functioning of Items in the context of face-to-face instruction in public and private community institutions of higher education, using the WWH-dropout scale instrument. The psychometric properties of the items were assessed using Item Response Theory, and the study of bias was conducted using the logistic regression method comparing public and private institutions. Item bias analysis identified two items with differential functioning. The repositioning of these items on the scale revealed that student performance has greater influence on dropouts at private institutions than at public ones, and contributes to the early and differentiated performance of educational institutions in preventing dropouts.El estudio intentó analizar la deserción por intermedio de la identificación del Funcionamiento Diferencial de los Ítems en el marco de la educación superior presencial en instituciones de educación superior pública y privada comunitaria con aplicación del instrumento WWH-dropout scale. La evaluación de las propriedades psicométricas de los ítems se llevó a cabo por medio de la Teoría de Respuesta al Ítem y del estudio del sesgo por el Método de Regresión Logística, comparando instituciones pública y privada. El análisis del sesgo de los ítems identificó a dos de ellos con funcionamiento diferencial. El reposicionamiento de tales ítems en la escala reveló que el desempeño estudiantil influye más sobre la deserción en la institución privada que en la pública y contribuye para la actuación anticipada y diferenciada de las instituciones de enseñanza en la prevención a la deserción.A pesquisa buscou analisar a evasão recorrendo à identificação de Funcionamento Diferencial dos Itens no contexto do ensino superior presencial em instituições de ensino superior pública e privada comunitária com aplicação do instrumento WWH- -dropout scale. A avaliação das propriedades psicométricas dos itens foi realizada por meio da Teoria de Resposta ao Item e o estudo do viés, pelo Método de Regressão Logística, comparando instituições pública e privada. A análise do viés dos itens identificou dois itens com funcionamento diferencial e o reposicionamento desses itens na escala revelou que o desempenho discente influencia mais a evasão na instituição privada do que na pública e contribui para a atuação antecipada e diferenciada das instituições de ensino na prevenção à evasão.Fundação Carlos Chagas2023-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/936210.18222/eae.v34.9362Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e093621984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4681https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4854Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrazza, Adriana CioatoSchmitt, JeovaniAndrade, Dalton Francisco deKonrath, Andrea CristinaVincenzi, Silvana Ligia2024-01-29T19:32:44Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9362Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:32:44Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity Adecuación psicométrica de una escala de medida de propensión a la deserción Adequação psicométrica de uma escala de medida de propensão à evasão |
title |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity |
spellingShingle |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity Ferrazza, Adriana Cioato School Dropout Item Response Theory Performance Scale Psychometry Evasão Escolar Teoria de Resposta ao Item Escala de Desempenho Psicometria Deserción Escolar Teoría de Respuesta al Ítem Escala de Rendimiento Psicometría |
title_short |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity |
title_full |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity |
title_fullStr |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity |
title_full_unstemmed |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity |
title_sort |
Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity |
author |
Ferrazza, Adriana Cioato |
author_facet |
Ferrazza, Adriana Cioato Schmitt, Jeovani Andrade, Dalton Francisco de Konrath, Andrea Cristina Vincenzi, Silvana Ligia |
author_role |
author |
author2 |
Schmitt, Jeovani Andrade, Dalton Francisco de Konrath, Andrea Cristina Vincenzi, Silvana Ligia |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrazza, Adriana Cioato Schmitt, Jeovani Andrade, Dalton Francisco de Konrath, Andrea Cristina Vincenzi, Silvana Ligia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Dropout Item Response Theory Performance Scale Psychometry Evasão Escolar Teoria de Resposta ao Item Escala de Desempenho Psicometria Deserción Escolar Teoría de Respuesta al Ítem Escala de Rendimiento Psicometría |
topic |
School Dropout Item Response Theory Performance Scale Psychometry Evasão Escolar Teoria de Resposta ao Item Escala de Desempenho Psicometria Deserción Escolar Teoría de Respuesta al Ítem Escala de Rendimiento Psicometría |
description |
The present study aimed to analyze school dropout by identifying the Differential Functioning of Items in the context of face-to-face instruction in public and private community institutions of higher education, using the WWH-dropout scale instrument. The psychometric properties of the items were assessed using Item Response Theory, and the study of bias was conducted using the logistic regression method comparing public and private institutions. Item bias analysis identified two items with differential functioning. The repositioning of these items on the scale revealed that student performance has greater influence on dropouts at private institutions than at public ones, and contributes to the early and differentiated performance of educational institutions in preventing dropouts. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362 10.18222/eae.v34.9362 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v34.9362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4681 https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4854 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362 Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09362 Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09362 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423569899520 |