Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrazza, Adriana Cioato
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Schmitt, Jeovani, Andrade, Dalton Francisco de, Konrath, Andrea Cristina, Vincenzi, Silvana Ligia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362
Resumo: The present study aimed to analyze school dropout by identifying the Differential Functioning of Items in the context of face-to-face instruction in public and private community institutions of higher education, using the WWH-dropout scale instrument. The psychometric properties of the items were assessed using Item Response Theory, and the study of bias was conducted using the logistic regression method comparing public and private institutions. Item bias analysis identified two items with differential functioning. The repositioning of these items on the scale revealed that student performance has greater influence on dropouts at private institutions than at public ones, and contributes to the early and differentiated performance of educational institutions in preventing dropouts.
id FCC-2_2ef1fe158bacef1dfc81ee315c582cc7
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9362
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensityAdecuación psicométrica de una escala de medida de propensión a la deserciónAdequação psicométrica de uma escala de medida de propensão à evasãoSchool DropoutItem Response TheoryPerformance ScalePsychometryEvasão EscolarTeoria de Resposta ao ItemEscala de DesempenhoPsicometriaDeserción EscolarTeoría de Respuesta al ÍtemEscala de RendimientoPsicometríaThe present study aimed to analyze school dropout by identifying the Differential Functioning of Items in the context of face-to-face instruction in public and private community institutions of higher education, using the WWH-dropout scale instrument. The psychometric properties of the items were assessed using Item Response Theory, and the study of bias was conducted using the logistic regression method comparing public and private institutions. Item bias analysis identified two items with differential functioning. The repositioning of these items on the scale revealed that student performance has greater influence on dropouts at private institutions than at public ones, and contributes to the early and differentiated performance of educational institutions in preventing dropouts.El estudio intentó analizar la deserción por intermedio de la identificación del Funcionamiento Diferencial de los Ítems en el marco de la educación superior presencial en instituciones de educación superior pública y privada comunitaria con aplicación del instrumento WWH-dropout scale. La evaluación de las propriedades psicométricas de los ítems se llevó a cabo por medio de la Teoría de Respuesta al Ítem y del estudio del sesgo por el Método de Regresión Logística, comparando instituciones pública y privada. El análisis del sesgo de los ítems identificó a dos de ellos con funcionamiento diferencial. El reposicionamiento de tales ítems en la escala reveló que el desempeño estudiantil influye más sobre la deserción en la institución privada que en la pública y contribuye para la actuación anticipada y diferenciada de las instituciones de enseñanza en la prevención a la deserción.A pesquisa buscou analisar a evasão recorrendo à identificação de Funcionamento Diferencial dos Itens no contexto do ensino superior presencial em instituições de ensino superior pública e privada comunitária com aplicação do instrumento WWH- -dropout scale. A avaliação das propriedades psicométricas dos itens foi realizada por meio da Teoria de Resposta ao Item e o estudo do viés, pelo Método de Regressão Logística, comparando instituições pública e privada. A análise do viés dos itens identificou dois itens com funcionamento diferencial e o reposicionamento desses itens na escala revelou que o desempenho discente influencia mais a evasão na instituição privada do que na pública e contribui para a atuação antecipada e diferenciada das instituições de ensino na prevenção à evasão.Fundação Carlos Chagas2023-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/936210.18222/eae.v34.9362Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09362Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e093621984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4681https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4854Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrazza, Adriana CioatoSchmitt, JeovaniAndrade, Dalton Francisco deKonrath, Andrea CristinaVincenzi, Silvana Ligia2024-01-29T19:32:44Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/9362Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-29T19:32:44Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
Adecuación psicométrica de una escala de medida de propensión a la deserción
Adequação psicométrica de uma escala de medida de propensão à evasão
title Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
spellingShingle Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
Ferrazza, Adriana Cioato
School Dropout
Item Response Theory
Performance Scale
Psychometry
Evasão Escolar
Teoria de Resposta ao Item
Escala de Desempenho
Psicometria
Deserción Escolar
Teoría de Respuesta al Ítem
Escala de Rendimiento
Psicometría
title_short Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
title_full Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
title_fullStr Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
title_full_unstemmed Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
title_sort Psychometric adequacy of a scale to measure dropout propensity
author Ferrazza, Adriana Cioato
author_facet Ferrazza, Adriana Cioato
Schmitt, Jeovani
Andrade, Dalton Francisco de
Konrath, Andrea Cristina
Vincenzi, Silvana Ligia
author_role author
author2 Schmitt, Jeovani
Andrade, Dalton Francisco de
Konrath, Andrea Cristina
Vincenzi, Silvana Ligia
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrazza, Adriana Cioato
Schmitt, Jeovani
Andrade, Dalton Francisco de
Konrath, Andrea Cristina
Vincenzi, Silvana Ligia
dc.subject.por.fl_str_mv School Dropout
Item Response Theory
Performance Scale
Psychometry
Evasão Escolar
Teoria de Resposta ao Item
Escala de Desempenho
Psicometria
Deserción Escolar
Teoría de Respuesta al Ítem
Escala de Rendimiento
Psicometría
topic School Dropout
Item Response Theory
Performance Scale
Psychometry
Evasão Escolar
Teoria de Resposta ao Item
Escala de Desempenho
Psicometria
Deserción Escolar
Teoría de Respuesta al Ítem
Escala de Rendimiento
Psicometría
description The present study aimed to analyze school dropout by identifying the Differential Functioning of Items in the context of face-to-face instruction in public and private community institutions of higher education, using the WWH-dropout scale instrument. The psychometric properties of the items were assessed using Item Response Theory, and the study of bias was conducted using the logistic regression method comparing public and private institutions. Item bias analysis identified two items with differential functioning. The repositioning of these items on the scale revealed that student performance has greater influence on dropouts at private institutions than at public ones, and contributes to the early and differentiated performance of educational institutions in preventing dropouts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362
10.18222/eae.v34.9362
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362
identifier_str_mv 10.18222/eae.v34.9362
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4681
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/9362/4854
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 34 (2023); e09362
Estudos em Avaliação Educacional; V. 34 (2023); e09362
Estudos em Avaliação Educacional; v. 34 (2023); e09362
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423569899520