Formative assessment of learning: the class council experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253 |
Resumo: | This study aimed to evaluate the class council as a tool for the formative assessment of learning. Its intent was to identify the concepts of learning assessment that pervade the experience of class councils in the Colégio de Aplicação of the Federal University of Pernambuco. Formative assessment promotes the development of students, as it is built in a continuous and permanent process for monitoring learning. Observations of class council meetings, semi-structured interviews and document analysis were carried out based on case study methodology. The results show that the conceptions which are intrinsic to the dynamic functioning of class councils point to the understanding and practice from the perspective of formative assessment, and that the practices of class council development indicate the possibility of implementing a constructive and collective form of assessment. |
id |
FCC-2_32d4fc76dae7136f17b0ab6dd4c33c32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3253 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Formative assessment of learning: the class council experienceEvaluación formativa del aprendizaje: la experiencia del consejo de classeAvaliação formativa da aprendizagem: a experiência do conselho de classeAvaliação da AprendizagemAvaliação FormativaConselho de ClasseColégio de Aplicação – UFPEAvaliação da AprendizagemEvaluación del AprendizajeEvaluación FormativaConsejo de ClaseColegio de Aplicación – UFPELearning AssessmentFormative AssessmentClass CouncilColégio de Aplicação – UFPEThis study aimed to evaluate the class council as a tool for the formative assessment of learning. Its intent was to identify the concepts of learning assessment that pervade the experience of class councils in the Colégio de Aplicação of the Federal University of Pernambuco. Formative assessment promotes the development of students, as it is built in a continuous and permanent process for monitoring learning. Observations of class council meetings, semi-structured interviews and document analysis were carried out based on case study methodology. The results show that the conceptions which are intrinsic to the dynamic functioning of class councils point to the understanding and practice from the perspective of formative assessment, and that the practices of class council development indicate the possibility of implementing a constructive and collective form of assessment.El estudio tuvo como objeto el consejo de clase como instrumento de la evaluación formativa del aprendizaje. Trató de identificar las concepciones de evaluación del aprendizaje que se encuentran presentes en la experiencia del consejo de clase en el Colégio de Aplicação de la Universidad Federal de Pernambuco. Toma la evaluación formativa como aquella que favorece el desarrollo del alumno, ya que se configura en un proceso continuado y permanente de seguimiento de los aprendizajes. Fundamentado en el método de estudio de caso, se efectuaron observaciones de reuniones del consejo de clase, entrevistas semiestructuradas y análisis de documentos. Los resultados revelan que las concepciones intrínsecas a la dinámica del funcionamiento del consejo de clase señalan comprensión y práctica dentro de una perspectiva de evaluación formativa, y que las prácticas de desarrollo del consejo de clase revelan la posibilidad de implantación de una evaluación constructiva y colectiva.O estudo teve por objeto o conselho de classe como instrumento da avaliação formativa da aprendizagem. Buscou identificar as concepções de avaliação da aprendizagem que perpassam a experiência do conselho de classe no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Pernambuco. Toma a avaliação formativa como aquela que favorece o desenvolvimento do aluno, pois se configura num processo contínuo e permanente de acompanhamento das aprendizagens. Fundamentado no método de estudo de caso, foram feitas observações de reuniões do conselho de classe, entrevistas semiestruturadas e análise de documentos. Os resultados revelam que as concepções intrínsecas à dinâmica do funcionamento do conselho de classe apontam para compreensão e prática dentro de uma perspectiva de avaliação formativa, e que as práticas de desenvolvimento do conselho de classe revelam a possibilidade de implantação de uma avaliação construtiva e coletiva.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/325310.18222/eae.v26i63.3253Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-8021984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253/3118Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagnata, Rúbia Cavalcante VicenteSantos, Ana Lúcia Felix dos2023-10-06T21:21:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3253Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:21:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formative assessment of learning: the class council experience Evaluación formativa del aprendizaje: la experiencia del consejo de classe Avaliação formativa da aprendizagem: a experiência do conselho de classe |
title |
Formative assessment of learning: the class council experience |
spellingShingle |
Formative assessment of learning: the class council experience Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente Avaliação da Aprendizagem Avaliação Formativa Conselho de Classe Colégio de Aplicação – UFPE Avaliação da Aprendizagem Evaluación del Aprendizaje Evaluación Formativa Consejo de Clase Colegio de Aplicación – UFPE Learning Assessment Formative Assessment Class Council Colégio de Aplicação – UFPE |
title_short |
Formative assessment of learning: the class council experience |
title_full |
Formative assessment of learning: the class council experience |
title_fullStr |
Formative assessment of learning: the class council experience |
title_full_unstemmed |
Formative assessment of learning: the class council experience |
title_sort |
Formative assessment of learning: the class council experience |
author |
Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente |
author_facet |
Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente Santos, Ana Lúcia Felix dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Ana Lúcia Felix dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente Santos, Ana Lúcia Felix dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação da Aprendizagem Avaliação Formativa Conselho de Classe Colégio de Aplicação – UFPE Avaliação da Aprendizagem Evaluación del Aprendizaje Evaluación Formativa Consejo de Clase Colegio de Aplicación – UFPE Learning Assessment Formative Assessment Class Council Colégio de Aplicação – UFPE |
topic |
Avaliação da Aprendizagem Avaliação Formativa Conselho de Classe Colégio de Aplicação – UFPE Avaliação da Aprendizagem Evaluación del Aprendizaje Evaluación Formativa Consejo de Clase Colegio de Aplicación – UFPE Learning Assessment Formative Assessment Class Council Colégio de Aplicação – UFPE |
description |
This study aimed to evaluate the class council as a tool for the formative assessment of learning. Its intent was to identify the concepts of learning assessment that pervade the experience of class councils in the Colégio de Aplicação of the Federal University of Pernambuco. Formative assessment promotes the development of students, as it is built in a continuous and permanent process for monitoring learning. Observations of class council meetings, semi-structured interviews and document analysis were carried out based on case study methodology. The results show that the conceptions which are intrinsic to the dynamic functioning of class councils point to the understanding and practice from the perspective of formative assessment, and that the practices of class council development indicate the possibility of implementing a constructive and collective form of assessment. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253 10.18222/eae.v26i63.3253 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v26i63.3253 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253/3118 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422010667008 |