Formative assessment of learning: the class council experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Santos, Ana Lúcia Felix dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253
Resumo: This study aimed to evaluate the class council as a tool for the formative assessment of learning. Its intent was to identify the concepts of learning assessment that pervade the experience of class councils in the Colégio de Aplicação of the Federal University of Pernambuco. Formative assessment promotes the development of students, as it is built in a continuous and permanent process for monitoring learning. Observations of class council meetings, semi-structured interviews and document analysis were carried out based on case study methodology. The results show that the conceptions which are intrinsic to the dynamic functioning of class councils point to the understanding and practice from the perspective of formative assessment, and that the practices of class council development indicate the possibility of implementing a constructive and collective form of assessment.
id FCC-2_32d4fc76dae7136f17b0ab6dd4c33c32
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3253
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Formative assessment of learning: the class council experienceEvaluación formativa del aprendizaje: la experiencia del consejo de classeAvaliação formativa da aprendizagem: a experiência do conselho de classeAvaliação da AprendizagemAvaliação FormativaConselho de ClasseColégio de Aplicação – UFPEAvaliação da AprendizagemEvaluación del AprendizajeEvaluación FormativaConsejo de ClaseColegio de Aplicación – UFPELearning AssessmentFormative AssessmentClass CouncilColégio de Aplicação – UFPEThis study aimed to evaluate the class council as a tool for the formative assessment of learning. Its intent was to identify the concepts of learning assessment that pervade the experience of class councils in the Colégio de Aplicação of the Federal University of Pernambuco. Formative assessment promotes the development of students, as it is built in a continuous and permanent process for monitoring learning. Observations of class council meetings, semi-structured interviews and document analysis were carried out based on case study methodology. The results show that the conceptions which are intrinsic to the dynamic functioning of class councils point to the understanding and practice from the perspective of formative assessment, and that the practices of class council development indicate the possibility of implementing a constructive and collective form of assessment.El estudio tuvo como objeto el consejo de clase como instrumento de  la  evaluación  formativa  del  aprendizaje.  Trató  de  identificar las concepciones de evaluación del aprendizaje que se encuentran presentes en la experiencia del consejo de clase en el Colégio de Aplicação de la Universidad Federal de Pernambuco. Toma la evaluación formativa como aquella que favorece el desarrollo del alumno, ya que se configura en un proceso continuado y permanente de seguimiento de los aprendizajes. Fundamentado en el método de estudio de caso, se efectuaron observaciones de reuniones del consejo de clase, entrevistas semiestructuradas y análisis de documentos. Los resultados revelan que las concepciones intrínsecas a la dinámica del funcionamiento del consejo de clase señalan comprensión y práctica dentro de una perspectiva de evaluación formativa, y que las prácticas de desarrollo del consejo de clase revelan la posibilidad de implantación de una evaluación constructiva y colectiva.O estudo teve por objeto o conselho de classe como instrumento da   avaliação   formativa   da   aprendizagem.   Buscou   identificar as concepções de avaliação da aprendizagem que perpassam a experiência do conselho de classe no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Pernambuco. Toma a avaliação formativa como aquela que favorece o desenvolvimento do aluno, pois se configura num processo contínuo e permanente de acompanhamento das aprendizagens. Fundamentado no método de estudo de caso, foram feitas observações de reuniões do conselho de classe, entrevistas semiestruturadas e análise de documentos. Os resultados revelam que as concepções intrínsecas à dinâmica do funcionamento do conselho de classe apontam para compreensão e prática dentro de uma perspectiva de avaliação formativa, e que as práticas de desenvolvimento do conselho de classe revelam a possibilidade de implantação de uma avaliação construtiva e coletiva.Fundação Carlos Chagas2015-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/325310.18222/eae.v26i63.3253Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-8021984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253/3118Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagnata, Rúbia Cavalcante VicenteSantos, Ana Lúcia Felix dos2023-10-06T21:21:57Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3253Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:21:57Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Formative assessment of learning: the class council experience
Evaluación formativa del aprendizaje: la experiencia del consejo de classe
Avaliação formativa da aprendizagem: a experiência do conselho de classe
title Formative assessment of learning: the class council experience
spellingShingle Formative assessment of learning: the class council experience
Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente
Avaliação da Aprendizagem
Avaliação Formativa
Conselho de Classe
Colégio de Aplicação – UFPE
Avaliação da Aprendizagem
Evaluación del Aprendizaje
Evaluación Formativa
Consejo de Clase
Colegio de Aplicación – UFPE
Learning Assessment
Formative Assessment
Class Council
Colégio de Aplicação – UFPE
title_short Formative assessment of learning: the class council experience
title_full Formative assessment of learning: the class council experience
title_fullStr Formative assessment of learning: the class council experience
title_full_unstemmed Formative assessment of learning: the class council experience
title_sort Formative assessment of learning: the class council experience
author Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente
author_facet Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente
Santos, Ana Lúcia Felix dos
author_role author
author2 Santos, Ana Lúcia Felix dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magnata, Rúbia Cavalcante Vicente
Santos, Ana Lúcia Felix dos
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação da Aprendizagem
Avaliação Formativa
Conselho de Classe
Colégio de Aplicação – UFPE
Avaliação da Aprendizagem
Evaluación del Aprendizaje
Evaluación Formativa
Consejo de Clase
Colegio de Aplicación – UFPE
Learning Assessment
Formative Assessment
Class Council
Colégio de Aplicação – UFPE
topic Avaliação da Aprendizagem
Avaliação Formativa
Conselho de Classe
Colégio de Aplicação – UFPE
Avaliação da Aprendizagem
Evaluación del Aprendizaje
Evaluación Formativa
Consejo de Clase
Colegio de Aplicación – UFPE
Learning Assessment
Formative Assessment
Class Council
Colégio de Aplicação – UFPE
description This study aimed to evaluate the class council as a tool for the formative assessment of learning. Its intent was to identify the concepts of learning assessment that pervade the experience of class councils in the Colégio de Aplicação of the Federal University of Pernambuco. Formative assessment promotes the development of students, as it is built in a continuous and permanent process for monitoring learning. Observations of class council meetings, semi-structured interviews and document analysis were carried out based on case study methodology. The results show that the conceptions which are intrinsic to the dynamic functioning of class councils point to the understanding and practice from the perspective of formative assessment, and that the practices of class council development indicate the possibility of implementing a constructive and collective form of assessment.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253
10.18222/eae.v26i63.3253
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253
identifier_str_mv 10.18222/eae.v26i63.3253
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3253/3118
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 63 (2015): set./dez. 2015; 768-802
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422010667008