Class council with student participation: understandings about learning evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magnata, Rubia Cavalcante Vicente
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Abranches, Ana de Fátima Pereira de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4907
Resumo: This article aims to analyze student participation in class councils and its possible meaning for learning evaluation. It was based on the understanding that such participation and interaction with teachers in this context can constitute an essential element which favors student autonomy and development, as well as other learning and evaluation practices. Based on qualitative research, a case study was carried out in a school with a class council having student participation. The understandings of the subjects in the class council reveal that student participation can provide a more horizontal relationship, dialogue and negotiation between teachers and students. This favors reflections and changes in the subjects that comprise the teaching and learning process. 
id FCC-2_eb4c5a215d92e19c4f463685847eacc2
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4907
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Class council with student participation: understandings about learning evaluationConsejo de clase con participación estudiantil: comprensiones sobre la evaluación del aprendizajeConselho de classe com participação estudantil: compreensões sobre avaliação da aprendizagemConselho de ClasseParticipação do AlunoAvaliação da AprendizagemRelação Professor-AlunoAvaliação FormativaConsejo de ClaseParticipación del AlumnoEvaluación del AprendizajeRelación Profesor-Alumno.Class CouncilStudent ParticipationLearning AssessmentTeacher-Student RelationshipThis article aims to analyze student participation in class councils and its possible meaning for learning evaluation. It was based on the understanding that such participation and interaction with teachers in this context can constitute an essential element which favors student autonomy and development, as well as other learning and evaluation practices. Based on qualitative research, a case study was carried out in a school with a class council having student participation. The understandings of the subjects in the class council reveal that student participation can provide a more horizontal relationship, dialogue and negotiation between teachers and students. This favors reflections and changes in the subjects that comprise the teaching and learning process. Este artículo tiene el objetivo de analizar la participación de estudiantes en el consejo de clase y sus posibles significados para evaluar el aprendizaje. Se partió de la comprensión de que tal participación y la interacción con los docentes en dicho espacio pueden constituir un elemento de fundamental importancia para favorecer la autonomía y el desarrollo de los alumnos, así como otras prácticas de aprendizajes y evaluación. En base a una investigación de naturaleza cualitativa, se llevó a cabo un estudio de caso en una escuela que posee un consejo de clase con la participación de estudiantes. Las comprensiones de los miembros del consejo de clase revelan que la participación estudiantil logra proporcionar una relación más horizontal, de diálogo y negociación entre docentes y alumnos, lo que favorece algunas reflexiones y cambios en los individuos que componen el proceso de enseñanza y aprendizaje.  Este artigo tem como objetivo analisar a participação de estudantes em conselho de classe e os possíveis significados dessa para a avaliação da aprendizagem. Partiu-se da compreensão de que tal participação e a interação com os docentes nesse espaço podem se constituir como elemento de fundamental importância para favorecer a autonomia e o desenvolvimento dos estudantes e, ainda, outras práticas de aprendizagens e avaliação. Apoiado na pesquisa de natureza qualitativa, foi realizado um estudo de caso em uma escola que possui conselho de classe com participação dos estudantes. As compreensões dos sujeitos que integram o conselho de classe revelam que a participação estudantil consegue proporcionar uma relação mais horizontal, de diálogo e negociação entre docentes e estudantes, o que favorece algumas reflexões e mudanças nos sujeitos que compõem o processo de ensino e aprendizagens.Fundação Carlos Chagas2021-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/490710.18222/eae.v29i72.4907Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-7731984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4907/3711Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagnata, Rubia Cavalcante VicenteAbranches, Ana de Fátima Pereira de Sousa2021-05-21T13:37:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4907Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-05-21T13:37:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Class council with student participation: understandings about learning evaluation
Consejo de clase con participación estudiantil: comprensiones sobre la evaluación del aprendizaje
Conselho de classe com participação estudantil: compreensões sobre avaliação da aprendizagem
title Class council with student participation: understandings about learning evaluation
spellingShingle Class council with student participation: understandings about learning evaluation
Magnata, Rubia Cavalcante Vicente
Conselho de Classe
Participação do Aluno
Avaliação da Aprendizagem
Relação Professor-Aluno
Avaliação Formativa
Consejo de Clase
Participación del Alumno
Evaluación del Aprendizaje
Relación Profesor-Alumno.
Class Council
Student Participation
Learning Assessment
Teacher-Student Relationship
title_short Class council with student participation: understandings about learning evaluation
title_full Class council with student participation: understandings about learning evaluation
title_fullStr Class council with student participation: understandings about learning evaluation
title_full_unstemmed Class council with student participation: understandings about learning evaluation
title_sort Class council with student participation: understandings about learning evaluation
author Magnata, Rubia Cavalcante Vicente
author_facet Magnata, Rubia Cavalcante Vicente
Abranches, Ana de Fátima Pereira de Sousa
author_role author
author2 Abranches, Ana de Fátima Pereira de Sousa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magnata, Rubia Cavalcante Vicente
Abranches, Ana de Fátima Pereira de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Conselho de Classe
Participação do Aluno
Avaliação da Aprendizagem
Relação Professor-Aluno
Avaliação Formativa
Consejo de Clase
Participación del Alumno
Evaluación del Aprendizaje
Relación Profesor-Alumno.
Class Council
Student Participation
Learning Assessment
Teacher-Student Relationship
topic Conselho de Classe
Participação do Aluno
Avaliação da Aprendizagem
Relação Professor-Aluno
Avaliação Formativa
Consejo de Clase
Participación del Alumno
Evaluación del Aprendizaje
Relación Profesor-Alumno.
Class Council
Student Participation
Learning Assessment
Teacher-Student Relationship
description This article aims to analyze student participation in class councils and its possible meaning for learning evaluation. It was based on the understanding that such participation and interaction with teachers in this context can constitute an essential element which favors student autonomy and development, as well as other learning and evaluation practices. Based on qualitative research, a case study was carried out in a school with a class council having student participation. The understandings of the subjects in the class council reveal that student participation can provide a more horizontal relationship, dialogue and negotiation between teachers and students. This favors reflections and changes in the subjects that comprise the teaching and learning process. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4907
10.18222/eae.v29i72.4907
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4907
identifier_str_mv 10.18222/eae.v29i72.4907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4907/3711
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 Núm. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 29 No. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773
Estudos em Avaliação Educacional; V. 29 N. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773
Estudos em Avaliação Educacional; v. 29 n. 72 (2018): set./dez. 2018; 738-773
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422567460864