Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764 |
Resumo: | The main purpose of this study is to problematize the perceptions that teachers and students have of the objectives of the practice of correcting exercises in students’ notebooks in elementary school I. It is, therefore, based on a theoretical framework that reconciles studies in the fields of instruction and evaluation, in order to understand the relationships between feedback and regulation of students’ learning. From this perspective, it was also relevant to reflect on the articulation between knowledge repeated or constructed by teachers. In addition to presenting forms and conceptions of empirical origins, these issues were problematized as practices that demand more thorough theoretical revision and analysis. Therefore, this deals with an investigation that allows interpretation, understanding, questioning and suggestion of new paths to a practice of correction for the purpose of formative evaluation. |
id |
FCC-2_33812083260f5ab2fc02ed163a16cb35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2764 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogueLa corrección como proceso evaluativo: diferentes percepciones en diálogoA correção como processo avaliativo: diferentes percepções em diálogoLearning evaluationFormative evaluationTeaching-learning processdidaticsEvaluación del aprendizajeEvaluación formativaProceso de enseñanza-aprendizajeDidácticaAvaliação da aprendizagemAvaliação formativaprocesso de ensino-aprendizagemDidáticaThe main purpose of this study is to problematize the perceptions that teachers and students have of the objectives of the practice of correcting exercises in students’ notebooks in elementary school I. It is, therefore, based on a theoretical framework that reconciles studies in the fields of instruction and evaluation, in order to understand the relationships between feedback and regulation of students’ learning. From this perspective, it was also relevant to reflect on the articulation between knowledge repeated or constructed by teachers. In addition to presenting forms and conceptions of empirical origins, these issues were problematized as practices that demand more thorough theoretical revision and analysis. Therefore, this deals with an investigation that allows interpretation, understanding, questioning and suggestion of new paths to a practice of correction for the purpose of formative evaluation. La principal finalidad de esta investigación es problematizar las percepciones que profesores y alumnos tienen de los objetivos de la práctica de la corrección de los ejercicios en los cuadernos de alumnos de la educación básica I. Por lo tanto, se partió de un cuadro teórico que concilió estudios en los campos de la didáctica y de la evaluación con el propósito de comprender las relaciones entre los feedbacks y las regulaciones de los aprendizajes de los alumnos. Desde este ángulo también fue relevante reflexionar sobre la articulación entre los saberes repetidos y los saberes construidos por los profesores. Más allá de presentar formas y concepciones de orígenes empíricos, dichas cuestiones fueron problematizadas como prácticas que demandan revisión teórica y análisis más profundos. Así, se trata de una investigación que permite interpretar, comprender, cuestionar y sugerir nuevos caminos para una práctica de la corrección al servicio de la evaluación formativa. A principal finalidade desta pesquisa é problematizar as percepções que professores e alunos têm dos objetivos da prática da correção dos exercícios nos cadernos de alunos do ensino fundamental I. Partiu-se, para isso, de um quadro teórico que conciliou estudos nos campos da didática e da avaliação, no intuito de compreender as relações entre os feedbacks e as regulações das aprendizagens dos alunos. Por esse viés, foi relevante, também, refletir sobre a articulação entre os saberes repetidos e os saberes construídos pelos professores. Para além de apresentar formas e concepções de origens empíricas, essas questões foram problematizadas como práticas que reclamam revisão teórica e análises mais apuradas. Trata-se, portanto, de uma investigação que permite interpretar, compreender, questionar e sugerir novos caminhos para uma prática da correção a serviço da avaliação formativa. Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/276410.18222/eae266202764Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 520-5401984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764/3071Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Simone AraujoRangel, Mary2023-10-06T21:23:39Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2764Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:39Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue La corrección como proceso evaluativo: diferentes percepciones en diálogo A correção como processo avaliativo: diferentes percepções em diálogo |
title |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue |
spellingShingle |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue Moreira, Simone Araujo Learning evaluation Formative evaluation Teaching-learning process didatics Evaluación del aprendizaje Evaluación formativa Proceso de enseñanza-aprendizaje Didáctica Avaliação da aprendizagem Avaliação formativa processo de ensino-aprendizagem Didática |
title_short |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue |
title_full |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue |
title_fullStr |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue |
title_full_unstemmed |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue |
title_sort |
Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue |
author |
Moreira, Simone Araujo |
author_facet |
Moreira, Simone Araujo Rangel, Mary |
author_role |
author |
author2 |
Rangel, Mary |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Simone Araujo Rangel, Mary |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning evaluation Formative evaluation Teaching-learning process didatics Evaluación del aprendizaje Evaluación formativa Proceso de enseñanza-aprendizaje Didáctica Avaliação da aprendizagem Avaliação formativa processo de ensino-aprendizagem Didática |
topic |
Learning evaluation Formative evaluation Teaching-learning process didatics Evaluación del aprendizaje Evaluación formativa Proceso de enseñanza-aprendizaje Didáctica Avaliação da aprendizagem Avaliação formativa processo de ensino-aprendizagem Didática |
description |
The main purpose of this study is to problematize the perceptions that teachers and students have of the objectives of the practice of correcting exercises in students’ notebooks in elementary school I. It is, therefore, based on a theoretical framework that reconciles studies in the fields of instruction and evaluation, in order to understand the relationships between feedback and regulation of students’ learning. From this perspective, it was also relevant to reflect on the articulation between knowledge repeated or constructed by teachers. In addition to presenting forms and conceptions of empirical origins, these issues were problematized as practices that demand more thorough theoretical revision and analysis. Therefore, this deals with an investigation that allows interpretation, understanding, questioning and suggestion of new paths to a practice of correction for the purpose of formative evaluation. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764 10.18222/eae266202764 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae266202764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764/3071 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 520-540 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540 Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 520-540 Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 520-540 1984-932X 0103-6831 10.18222/eae.v26i62 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332421899517952 |