Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Simone Araujo
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Rangel, Mary
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764
Resumo: The main purpose of this study is to problematize the perceptions that teachers and students have of the objectives of the practice of correcting exercises in students’ notebooks in elementary school I. It is, therefore, based on a theoretical framework that reconciles studies in the fields of instruction and evaluation, in order to understand the relationships between feedback and regulation of students’ learning. From this perspective, it was also relevant to reflect on the articulation between knowledge repeated or constructed by teachers. In addition to  presenting  forms  and  conceptions  of  empirical  origins,  these issues were problematized as practices that demand more thorough theoretical revision and analysis. Therefore, this deals with an investigation that allows interpretation, understanding, questioning and suggestion of new paths to a practice of correction for the purpose of formative evaluation.  
id FCC-2_33812083260f5ab2fc02ed163a16cb35
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2764
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogueLa corrección como proceso evaluativo: diferentes percepciones en diálogoA correção como processo avaliativo: diferentes percepções em diálogoLearning evaluationFormative evaluationTeaching-learning processdidaticsEvaluación del aprendizajeEvaluación formativaProceso de enseñanza-aprendizajeDidácticaAvaliação da aprendizagemAvaliação formativaprocesso de ensino-aprendizagemDidáticaThe main purpose of this study is to problematize the perceptions that teachers and students have of the objectives of the practice of correcting exercises in students’ notebooks in elementary school I. It is, therefore, based on a theoretical framework that reconciles studies in the fields of instruction and evaluation, in order to understand the relationships between feedback and regulation of students’ learning. From this perspective, it was also relevant to reflect on the articulation between knowledge repeated or constructed by teachers. In addition to  presenting  forms  and  conceptions  of  empirical  origins,  these issues were problematized as practices that demand more thorough theoretical revision and analysis. Therefore, this deals with an investigation that allows interpretation, understanding, questioning and suggestion of new paths to a practice of correction for the purpose of formative evaluation.  La principal finalidad de esta investigación es problematizar las percepciones que profesores y alumnos tienen de los objetivos de la práctica de la corrección de los ejercicios en los cuadernos de alumnos de la educación básica I. Por lo tanto, se partió de un cuadro teórico que concilió estudios en los campos de la didáctica y de la evaluación con el propósito de comprender las relaciones entre los feedbacks y las regulaciones de los aprendizajes de los alumnos. Desde este ángulo también fue relevante reflexionar sobre la articulación entre los saberes repetidos y los saberes construidos por los profesores. Más allá de presentar formas y concepciones de orígenes empíricos, dichas cuestiones fueron problematizadas como prácticas que demandan revisión teórica y análisis más profundos. Así, se trata de una investigación que permite interpretar, comprender, cuestionar y sugerir nuevos caminos para una práctica de la corrección al servicio de la evaluación formativa.  A principal finalidade desta pesquisa é problematizar as percepções que professores e alunos têm dos objetivos da prática da correção dos exercícios nos cadernos de alunos do ensino fundamental I. Partiu-se, para isso, de um quadro teórico que conciliou estudos nos campos da didática e da avaliação, no intuito de compreender as relações entre os feedbacks e as regulações das aprendizagens dos alunos. Por  esse  viés,  foi  relevante,  também,  refletir  sobre  a  articulação entre os saberes repetidos e os saberes construídos pelos professores. Para além de apresentar formas e concepções de origens empíricas, essas questões foram problematizadas como práticas que reclamam revisão teórica e análises mais apuradas. Trata-se, portanto, de uma investigação que permite interpretar, compreender, questionar e sugerir novos caminhos para uma prática da correção a serviço da avaliação formativa.  Fundação Carlos Chagas2015-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/276410.18222/eae266202764Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 520-540Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 520-5401984-932X0103-683110.18222/eae.v26i62reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764/3071Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Simone AraujoRangel, Mary2023-10-06T21:23:39Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2764Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2023-10-06T21:23:39Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
La corrección como proceso evaluativo: diferentes percepciones en diálogo
A correção como processo avaliativo: diferentes percepções em diálogo
title Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
spellingShingle Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
Moreira, Simone Araujo
Learning evaluation
Formative evaluation
Teaching-learning process
didatics
Evaluación del aprendizaje
Evaluación formativa
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Didáctica
Avaliação da aprendizagem
Avaliação formativa
processo de ensino-aprendizagem
Didática
title_short Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
title_full Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
title_fullStr Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
title_full_unstemmed Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
title_sort Correction as an evaluative process: different perceptions in dialogue
author Moreira, Simone Araujo
author_facet Moreira, Simone Araujo
Rangel, Mary
author_role author
author2 Rangel, Mary
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Simone Araujo
Rangel, Mary
dc.subject.por.fl_str_mv Learning evaluation
Formative evaluation
Teaching-learning process
didatics
Evaluación del aprendizaje
Evaluación formativa
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Didáctica
Avaliação da aprendizagem
Avaliação formativa
processo de ensino-aprendizagem
Didática
topic Learning evaluation
Formative evaluation
Teaching-learning process
didatics
Evaluación del aprendizaje
Evaluación formativa
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Didáctica
Avaliação da aprendizagem
Avaliação formativa
processo de ensino-aprendizagem
Didática
description The main purpose of this study is to problematize the perceptions that teachers and students have of the objectives of the practice of correcting exercises in students’ notebooks in elementary school I. It is, therefore, based on a theoretical framework that reconciles studies in the fields of instruction and evaluation, in order to understand the relationships between feedback and regulation of students’ learning. From this perspective, it was also relevant to reflect on the articulation between knowledge repeated or constructed by teachers. In addition to  presenting  forms  and  conceptions  of  empirical  origins,  these issues were problematized as practices that demand more thorough theoretical revision and analysis. Therefore, this deals with an investigation that allows interpretation, understanding, questioning and suggestion of new paths to a practice of correction for the purpose of formative evaluation.  
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764
10.18222/eae266202764
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764
identifier_str_mv 10.18222/eae266202764
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2764/3071
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos em Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 Núm. 62: maio/ago.2015; 520-540
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 26 No. 62: maio/ago.2015; 520-540
Estudos em Avaliação Educacional; V. 26 N. 62: maio/ago.2015; 520-540
Estudos em Avaliação Educacional; v. 26 n. 62: maio/ago.2015; 520-540
1984-932X
0103-6831
10.18222/eae.v26i62
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332421899517952