Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463 |
Resumo: | This article aims to contribute to aspects of educational evaluation in the context of the covid-19 pandemic. The period of social isolation made teachers resort to remote pedagogical practices on an emergency basis, particularly the use of digital information and communication technologies, which brought new challenges to the teaching and learning process. Among these challenges is remote evaluation, which is different from that usually used in face-to-face teaching. We present formative evaluation as a viable strategy in this context, bringing to the discussion important concepts and demonstrating its effectiveness based on two practical uses with significant results. |
id |
FCC-2_9ea014594f3ea67dbb390b78375a8d84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8463 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemicEvaluación formativa: estrategia en educación remota en la pandemia de covid-19Avaliação formativa: estratégia no ensino remoto na pandemia de covid-19Formative Evaluation Evaluation Methods Electronic LearningEvaluación formativa Métodos de Evaluación Aprendizaje en LíneaAvaliação Formativa Métodos De Avaliação Ensino pela InternetThis article aims to contribute to aspects of educational evaluation in the context of the covid-19 pandemic. The period of social isolation made teachers resort to remote pedagogical practices on an emergency basis, particularly the use of digital information and communication technologies, which brought new challenges to the teaching and learning process. Among these challenges is remote evaluation, which is different from that usually used in face-to-face teaching. We present formative evaluation as a viable strategy in this context, bringing to the discussion important concepts and demonstrating its effectiveness based on two practical uses with significant results.Este artículo tiene como objetivo contribuir a aspectos de la evaluación educativa en el contexto de la pandemia de covid-19. Durante el período de aislamiento social, los maestros comenzaron a enseñar a través de prácticas pedagógicas remotas de emergencia, especialmente con el uso de tecnologías digitales de la información y comunicación, lo que trajo nuevos desafíos al proceso de enseñanza y aprendizaje en la escuela. Entre estos retos se encuentra la evaluación remota, diferente a la que se suele utilizar en la docencia presencial. Presentamos la evaluación formativa como una estrategia y contexto viable, aportando a la discusión conceptos importantes y demostrando su efectividad a partir de dos usos prácticos, con resultados significativos.Este artigo visa a contribuir com alternativas para avaliação educacional no contexto da pandemia de covid-19. Durante o período de isolamento social, os professores passaram a ensinar mediante práticas pedagógicas remotas em caráter emergencial, sobretudo com o uso de tecnologias digitais de informação e comunicação, o que trouxe novos desafios para o processo de ensino e aprendizagem na escola. Entre tais desafios, encontra-se o da avaliação remota, diferente daquela usualmente empregada no ensino presencial. Apresentamos a avaliação formativa como uma estratégia viável nesse contexto, trazendo à discussão conceitos importantes e demonstrando sua efetividade a partir de duas utilizações práticas, com resultados significativos.Fundação Carlos Chagas2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/846310.18222/eae.v33.8463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08463Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e084631984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463/4343Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz-Neto, José Pinheiro deAndrade, Alexandra Nascimento de Souza, Clisivânia Duarte deChagas, Emanuelle Lorena Teixeira2022-12-22T15:50:06Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/8463Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2022-12-22T15:50:06Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic Evaluación formativa: estrategia en educación remota en la pandemia de covid-19 Avaliação formativa: estratégia no ensino remoto na pandemia de covid-19 |
title |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic |
spellingShingle |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic Queiroz-Neto, José Pinheiro de Formative Evaluation Evaluation Methods Electronic Learning Evaluación formativa Métodos de Evaluación Aprendizaje en Línea Avaliação Formativa Métodos De Avaliação Ensino pela Internet |
title_short |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic |
title_full |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic |
title_fullStr |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic |
title_full_unstemmed |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic |
title_sort |
Formative evaluation: strategy to remote education in the covid-19 pandemic |
author |
Queiroz-Neto, José Pinheiro de |
author_facet |
Queiroz-Neto, José Pinheiro de Andrade, Alexandra Nascimento de Souza, Clisivânia Duarte de Chagas, Emanuelle Lorena Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Alexandra Nascimento de Souza, Clisivânia Duarte de Chagas, Emanuelle Lorena Teixeira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz-Neto, José Pinheiro de Andrade, Alexandra Nascimento de Souza, Clisivânia Duarte de Chagas, Emanuelle Lorena Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formative Evaluation Evaluation Methods Electronic Learning Evaluación formativa Métodos de Evaluación Aprendizaje en Línea Avaliação Formativa Métodos De Avaliação Ensino pela Internet |
topic |
Formative Evaluation Evaluation Methods Electronic Learning Evaluación formativa Métodos de Evaluación Aprendizaje en Línea Avaliação Formativa Métodos De Avaliação Ensino pela Internet |
description |
This article aims to contribute to aspects of educational evaluation in the context of the covid-19 pandemic. The period of social isolation made teachers resort to remote pedagogical practices on an emergency basis, particularly the use of digital information and communication technologies, which brought new challenges to the teaching and learning process. Among these challenges is remote evaluation, which is different from that usually used in face-to-face teaching. We present formative evaluation as a viable strategy in this context, bringing to the discussion important concepts and demonstrating its effectiveness based on two practical uses with significant results. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463 10.18222/eae.v33.8463 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v33.8463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8463/4343 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 33 (2022); e08463 Estudos em Avaliação Educacional; V. 33 (2022); e08463 Estudos em Avaliação Educacional; v. 33 (2022); e08463 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423475527680 |